Strona 1 z 2

Jakie badania?

PostNapisane: Śr sty 30, 2008 8:10 pm
przez Bartłomiej Piotrowski
Witam Koleżanki i Kolegów,

zwracam się do Was z pytaniem - jakie badania związane z grami (najlepiej komputerowymi, ewentualnie rpg) - warto by było zrobić?

PS. Nie jestem pewny czy w dobrym dziale zakładam temat, jak coś, to proszę o przeniesienie.

PostNapisane: Cz sty 31, 2008 10:18 am
przez Roman Budzowski
Ja bylbym np. zainteresowany badaniami w zakresie szacowania pracochlonnosci produkcji gier :)

pozdrawiam
Roman Budzowski

Re: Jakie badania?

PostNapisane: Cz sty 31, 2008 4:20 pm
przez Stanisław Krawczyk
Czy Kolega pyta w jakimś szczególnym celu, czy po prostu z ciekawości?

Ja mogę powiedzieć o RPG: sądzę, że warto zbadać fabuły scenariuszy pod kątem narratologicznym (a więc pod kątem powtarzalności pewnych stałych porządków fabularnych). Jest prawdopodobne, że spróbuję sam to zrobić na pewnej próbce w przyszłym roku akademickim. :-)

Swoją drogą dygresja: staram się patrzeć na RPG od strony psychologii i polonistyki -- i mam wrażenie, że to ta ostatnia więcej wniosła do badań nad narracyjnymi grami fabularnymi. Być może dlatego, że psychologowie mają ze swoim przedmiotem badań znacznie więcej problemów metodologicznych. Albo i dlatego, że gracze erpegowi (jak wynika z badań) niespecjalnie się różnią od populacji (ściślej: istnieją różnice, ale raczej niewielkie).

Re: Jakie badania?

PostNapisane: Pt lut 01, 2008 2:44 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Stanisław Krawczyk napisał(a):Czy Kolega pyta w jakimś szczególnym celu, czy po prostu z ciekawości?

Pytam ponieważ wstępnie przymierzam (nie sam) się do utworzenia Krakowskiego Koła PTBG, i chciałbym, aby było to prężnie działające koło, że tak powiem "zaczynające" z kopyta. Stąd moje pytania o badania, które warto by zrobić. Przypuszczalnie uda się zebrać trochę młodej (pewnie niezbyt doświadczonej) kadry, ale za to w miarę pełnej entuzjazmu - a co za tym idzie - można by to spróbować wykorzystać i przeprowadzić kilka sensownych badań.

Przypuszczam, że w końcowej fazie zbierania ludzi do Krakowskiego Koła PTBG po prostu poszukam wśród graczy.

PostNapisane: Pt lut 01, 2008 8:53 am
przez Stanisław Krawczyk
Augustyn Surdyk napisał(a):Miło mi, że zostałem wywołany do tablicy i chętnie podjąłbym się opieki nad pracą, ale obawiam się jednak, że z powodów formalnych brani są pod uwagę promotorzy z danego instytutu (nie wspominając już o innym wydziale, uczelni czy przede wszystkim dyscyplinie) [...].



Hmm, czy ten post Kolegi miał znaleźć się w bieżącym wątku, czy może raczej w innym...? Nie jestem pewien, do czego należałoby go odnieść.

PostNapisane: Pt lut 01, 2008 2:09 pm
przez Augustyn Surdyk
Oczywiście, już naprawiłem pomyłkę i przeniosłem post do właściwego wątku. Przepraszam za zakłócenie dyskusji. :)

A już na temat (w spr. powoływania Kół) dodam, co napisałem wcześniej Koledze w odpowiedzi na priv, że wszystkie spr. zw. z Kołami reguluje statut w pkt. V. STRUKTURA ORGANIZACYJNA TOWARZYSTWA. (dostępny na stronie głównej i forum). Przede wszystkim min. 5 członków PTBG w tym 1 pracownik naukowy/naukowo-dydaktyczny pracujący na danej uczelni (np. UJ).
Natomiast co się tyczy możliwych badań, które warto przeprowadzić z najistotniejszych zadań stojących przed PTBG przede wszystkim pozostaje znalezienie odpowiedzi pytania, które co roku pojawiają się wśród tematycznych założeń ramowych naszych konferencji:

- Czy możliwe i potrzebne jest stworzenie odrębnej metodologii badań nad grami?
- Czy ludologia może wyrastać wyłącznie na gruncie teorii wypracowanych przez nauki humanistyczne i społeczne?

Czyli pytania o status ludologii jako samodzielnej dyscypliny naukowej
(temat podjęty w dyskusji ‘Powstawanie ludologii jako nauki’: http://ptbg.org.pl/forum/viewtopic.php?t=140).

Jak dotąd pojawiały się różne propozycje, choć być może nie tak kompleksowe jak byśmy sobie życzyli, więc temat nadal pozostaje otwarty. Jednak propozycja rozwiązań teoretycznych to jedno a drugie to ich praktyczna aplikacja i tym samym weryfikacja.

Poza tym być może również powiązane z powyższymi pytanie postawione przez Pana Wojciecha Pijanowskiego na naszej ostatniej konferencji o konieczność wypracowania spójnych definicji podstawowych terminów dla dyscypliny, którą staramy się ukonstytuować jak ‘gra’, ‘zabawa’ itp.

I obawiam się, że sprostanie tym zadaniom może okazać się poza zasięgiem pojedynczych kół i wymaga współpracy zespołowej większej liczby członków PTBG i spoza towarzystwa (np. gości konferencji). A zainicjowanie takich szerzej zakrojonych inter/multidyscyplinarnych badań może mieć miejsce właśnie na tym forum, do czego jest m.in. przeznaczone.

Pozdrawiam

Augustyn Surdyk

PostNapisane: Pt lut 01, 2008 4:01 pm
przez Jerzy Szeja
Nie negując ogólnej słuszności wskazań przedmówcy, chciałbym jednak zwrócić uwagę, że jednak to (metodologia) rzecz trudna i nie polecałbym młodemu kołu zaczynanie od takiego wyzwania.
Zauważmy bowiem, że znakomita większość prac magisterskich nie zdradza nawet świadomości czegoś takiego, jak metodologia danej nauki. Ot - wywód postępuje wg narzuconych studentowi reguł.
Świadomość (i świadomy wybór) metodologii jest wymuszany dopiero w pracach doktorskich. A przecież wybór takowy dokonuje się najczęściej spośród znanych już metodologii nauk szczegółowych!
Tymczasem nauka o grach wymaga refleksji jeszcze bardziej wyrafinowanej, bo takie - niestety bądź 'stety' - jest spojrzenie na adekwatność danych metodologii w danej nowej dziedzinie nauki.
Zaś konstrukcja nowej, w sporym zakresie oryginalnej metodologii, to już dokonanie wprost przełomowe.

Stąd z całej wypowiedzi poprzednika poleciłbym głębszą refleksję np. nad możliwością opracowania istniejących prac ludologicznych od strony skuteczności zastosowanego tamże aparatu metodologicznego.
I to już byłoby niezłe wyzwanie.

A z własnych pomysłów dla Krakowa miałbym takowy:
akurat w grodzie Kraka mamy do czynienia z ciekawym fenomenem: spore grono fanów RPG ma dość wyrazistą elitę (albo miało, bo z półtora roku na konwencie w Qraqu nie byłem), która, choć wyszła z narracyjnych gier fabularnych, stała się motorem napędowym kilku wydawnictw tworzących nie tylko table-top RPG, ale i ciekawe planszówki i karcianki.
Pytanie: dlaczego? Czy - np. - jest to dowód, że i Polska weszła w obręb ludycznej cywilizacji postkapitalistycznej (czy jak ją tam zwać od strony ekonomii)?
Oczywiście to jedno z możliwych pytań.

PostNapisane: Pt lut 15, 2008 9:20 pm
przez Michał Mochocki
Ja uważam, że obecnie i tak mamy nadprodukcję teorii w stosunku do badań empirycznych. W bydgoskim Kole PTBG (które powinno rozpocząć działalność w marcu) zamierzam przede wszystkim zająć się pomiarem edukacyjnej skuteczności RPG/LARP-ów na możliwie dużej próbce uczniów. Myślę, że to powinien być teraz główny cel badań PTBG - potwierdzić doświadczalnie tezy i wnioski, które wysnuliśmy ze stosunkowo wąskich obserwacji własnych.

PostNapisane: Pt lut 15, 2008 9:52 pm
przez Stanisław Krawczyk
Michał Mochocki napisał(a):Ja uważam, że obecnie i tak mamy nadprodukcję teorii w stosunku do badań empirycznych. W bydgoskim Kole PTBG (które powinno rozpocząć działalność w marcu) zamierzam przede wszystkim zająć się pomiarem edukacyjnej skuteczności RPG/LARP-ów na możliwie dużej próbce uczniów.


Czy to oznacza, że dostał Kolega zielone światło dla projektu, który był prezentowany na ostatniej konferencji? (jeśli była już o tym mowa na forum, to przepraszam, przegapiłem).

PostNapisane: Cz lut 28, 2008 5:14 pm
przez Michał Mochocki
Światło tak, teraz czekamy na pieniądze. :) Toruńskie "Centrum Kultury Zamek Krzyżacki" złożyło wniosek do MKiDN, odpowiedź powinna być z końcem marca. A równolegle w Bydgoszczy jest szansa utworzyć podobny ośrodek przy Pomorskim Muzeum Wojskowym - ale tu jesteśmy dopiero na etapie pozyskiwania gruntów.

Natomiast badania, o których pisałem wcześniej, nie potrzebują specjalistycznego ośrodka. Będę je prowadził we współpracy z nauczycielami w szkołach publicznych.

Badania w Krakowie

PostNapisane: So mar 01, 2008 12:57 pm
przez Stanisław Just
Wracając do tematu badań w Krakowie.

Zgadzam się z Kolegą Szeją w tym, iż badania i rozważania nad specyfiką metodologiczną ludologii, jej interdyscyplinarnością, czy wypracowaniem definicji podstawowych mogą być dla nas (na razie) zdecydowanie zbyt trudne i wolelibyśmy je pozostawić bardziej doświadczonym badaczom.

Ścieżką o "średnim" poziomie trudności byłaby realizacja własnych, przydatnych badań, co (jak będziemy mieli w kole pracownika naukowego) powinno być do zrobienia. Tutaj zastanawialiśmy się nad kwestią przeprowadzania badań na graczach w samym wirtualnym świecie gier i to nie tylko w takiej bezpośredniej formie "proszę o wypełnienie ankiety" (będąc w grze), ale np. w formie questów. Zadajemy graczom wykonanie jakiś czynności, za co oferujemy np. przedmiot, a tą czynnością jest tak naprawdę wykonanie kolejnych kroków badania.
Podejrzewamy, że już ktoś robi(ł) takie badania, ale nie wiemy kto... Czy mógłbym prosić o podanie jakiegoś linka lub wskazanie osoby, która zajmuje się takimi badaniami. Może to mogłoby być jedno z pierwszych badań krakowskiego koła...?

PostNapisane: So mar 01, 2008 1:56 pm
przez Jerzy Szeja
O takich badaniach nie słyszałem, a sam reprezentuję inny sposób postępowania (bez ingerencji, ale z pozycji uczestnika).
Może wiedziałby coś Kol. Segit ("Seji") lub Majkowski ("Majkosz")?
Straciłem kontakt z Kol. Kol. Fulińską i Klęczar - może też coś wiedzą?
Ale może trzeba szukać wśród młodszych...

Twórczość w Spore

PostNapisane: Cz kwi 17, 2008 5:54 pm
przez Stanisław Just
Kolejna propozycja badań to replika badań z zakresu psychologii twórczości.

Badanie polega na tym, że OB prosi się o narysowanie stworzenia z planety podobnej do Ziemi i planety innej niż Ziemia. Jednym z wniosków jest to, że mimo tej instrukcji powstają stworzenia bardzo podobne do ziemskich, ale wniosków z tego badania na polu twórczości jest znacznie więcej.

W każdym razie można by było podjąć się repliki tychże badań przy wykorzystaniu edytora stworów z gry Spore (Willa Wrighta), który zostanie opublikowany już za kilka miesięcy (przed premierą samej gry).

Co Kol. myślicie o takim pomyśle?

PostNapisane: Pn kwi 21, 2008 2:44 pm
przez Jerzy Szeja
Z przyjemnością zawiadamiam, że w trakcie krakowskiego konwentu ConStar odbędzie się spotkanie poświęcone PTBG, którego będę prowadzącym.
Najprawdopodobniej odbędzie się ono w czwartek 1 maja o godzinie 18.00. Jeśli zajdą jakieś zmiany, będę informował.

Serdecznie zapraszam wszystkich członków i sympatyków. Jeżeli ktoś chciałby się ze mną spotkać w innym terminie, proszę o kontakt.

Re: Twórczość w Spore

PostNapisane: N kwi 27, 2008 10:11 am
przez Jerzy Szeja
Stanisław Just napisał(a):Kolejna propozycja badań to replika badań z zakresu psychologii twórczości.

Badanie polega na tym, że OB prosi się o narysowanie stworzenia z planety podobnej do Ziemi i planety innej niż Ziemia. Jednym z wniosków jest to, że mimo tej instrukcji powstają stworzenia bardzo podobne do ziemskich, ale wniosków z tego badania na polu twórczości jest znacznie więcej.

W każdym razie można by było podjąć się repliki tychże badań przy wykorzystaniu edytora stworów z gry Spore (Willa Wrighta), który zostanie opublikowany już za kilka miesięcy (przed premierą samej gry).

Co Kol. myślicie o takim pomyśle?

A czy można by prosić o szerszy opis pożyteczności tego badania? Rysuje się możliwość przebadania nieporównywalnie większej liczby osób, niż przy użyciu sposobów konwencjonalnych, ale wnioski musiałyby być bardziej pożyteczne, niż takie, że ludzie antropomorfizują świat i ew. Innych - bo to wykazano bezdyskusyjnie już dawno.