Edukacyjne gry planszowe i karciane

Dyskusje naukowe o grach nie-RPG i nie-komputerowych

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Edukacyjne gry planszowe i karciane

Postprzez Augustyn Surdyk » Wt sty 27, 2009 6:25 pm

Otwierając niniejszy wątek jako pierwszą wcale nieprzypadkowo chciałbym przekazać wiadomość o edukacyjnej grze planszowej dla EKONOMISTÓW. Przede wszystkim po to, aby pokazać (głównie niezarejestrowanym gościom forum zaglądającym sporadycznie i wybiórczo, bo forumowiczom, sympatykom i członom PTBG zapewne tego tłumaczyć nie trzeba), że termin GRA już dawno przestał być związany z produktami skierowanymi głównie do dzieci, nie odnosi się też wyłącznie do gier cyfrowych (ang. digital games) obejmujących gry komputerowe, konsolowe i wiele innych elektronicznych), ani też nie sprowadza się do gier losowych, liczbowych (np. LOTTO, „jednoręki bandyta” i inne rodem z salonów gier hazardowych), bo i z takim zawężonym pojmowaniem gier spotkałem się ku mojemu przerażeniu.

Gra zwie się CASH FLOW i zagrywają się w nią studenci ekonomii na akademiach ekonomicznych m.in. w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu coraz częściej organizując turnieje. Poniżej informacja o jednym z takich turniejów: http://knop.ae.krakow.pl/cashflow.html

W Bydgoszczy powstał także pierwszy klub miłośników tej gry http://www.cashflow.wsg.byd.pl

(fragment ze strony)
„CashFlow 101” jest grą będącą zabawą, a jednocześnie źródłem wiedzy, dzięki której ludzie nabierają odpowiednie umiejętności finansowe. Oprócz zabawy jest czymś unikalnym, ponieważ stawia przed graczem wyzwania i uczy myśleć tak, jak myślą bogaci ludzie. Za każdym razem, gdy się w nią gra nabywa się większych umiejętności finansowych, ponieważ za każdym razem rozwiązuje się odmienne problemy i uczy się strategii finansowych. Dzięki „CashFlow101” można wyćwiczyć umiejętność dostrzegania różnych okazji, które stwarza gospodarka w naszym otoczeniu. Bardzo ważne miejsce w naszej aktywności edukacyjnej zajmują gry planszowe, ponieważ odzwierciedlają one nasze zachowanie na co dzień!


"Więcej niż gra Monopoly. Nowa gra planszowa zdobywa fanów na całym świecie. Jej celem jest uczenie ludzi jak się wzbogacić".
New York Times, styczeń 2004
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1155
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Michał Mochocki » So mar 07, 2009 7:49 pm

Na razie mam za sobą jedną ok. godzinną rozgrywkę i wolałbym poczekać z formułowaniem opinii. Coś niecoś odpowiem, ale trzeba traktować moją wypowiedź ostrożnie.

Pierwsze wrażenia mam mieszane. Pozytywne - na pewno gra ćwiczy "intuicję" finansową i może być dobrym szkoleniem z szybkiego szacowania strat/zysków, podejmowania decyzji i działania w warunkach konkurencji. Mimo uproszczeń, może być pożytecznym ćwiczeniem dla biznesmenów.

Negatywne - wydaje mi się, że CashFlow 101 źle symuluje szacowanie ryzyka inwestycyjnego (zbyt duża przewidywalność zysku; zbyt duża wiarygodność kontrahentów), a poza tym między bajki trzeba włożyć marketingowe obietnice "każdy może nauczyć się, jak zostać bogatym". Podstawowym instrumentem, jakim tu gracze się posługują, jest hipoteczny kredyt inwestycyjny, dostępny dla każdego w prawie nieograniczonej liczbie (tzn. można mieć wiele kredytów). Praktyczną korzyść odnieść mogą tylko tacy gracze, którzy już działają lub będą działali w biznesie i mają dużą zdolność kredytową.

Ale powtórzyć muszę, że Cash Flow ledwie "liznąłem", i to niezgodnie z założeniami twórców. A w założeniach nie ma to być sama gra, tylko gra połączona z dyskusją, a wszystko podlane odpowiednim sosem ideologiczno-filozoficznym. Zgodnie z założeniami edukacji konstruktywistycznej, gracze mają samodzielnie myśleć, wnioskować, pytać i uczyć się od siebie nawzajem (obserwacje + dyskusje).
Michał Mochocki
Badacz Gier
 
Posty: 138
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 9:08 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re:

Postprzez Stanisław Krawczyk » Cz lis 25, 2010 9:41 pm

Kolejna planszowa gra edukacyjna, którą wydaje Portal, wspiera Narodowy Bank Polski, a tematem gry jest... moda:

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,870 ... _mode.html
Serdecznie pozdrawiam
Stanisław Krawczyk
Stanisław Krawczyk
Badacz Gier
 
Posty: 255
Dołączył(a): Cz wrz 01, 2005 4:40 pm
Lokalizacja: Uniwersytet Adama Mickiewicza

Re: Edukacyjne gry planszowe

Postprzez Michał Mochocki » Pt sty 07, 2011 10:22 am

Ukazuje się "Folwark. Sarmacka gra ekonomiczna" wydana przez Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej w ramach programu MKiDN "Patriotyzm jutra": http://terrafelix.pl/folwark/ .

Jest ona wprawdzie bardziej karciana niż planszowa, ale nie ma sensu zaczynać osobnego tematu "edukacyjne gry karciane". Dla przejrzystości zasugeruję dodanie "i karciane" w tytule wątku.
Michał Mochocki
Badacz Gier
 
Posty: 138
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 9:08 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Edukacyjne gry planszowe

Postprzez Stanisław Krawczyk » N sty 09, 2011 2:00 am

Michał Mochocki napisał(a):Dla przejrzystości zasugeruję dodanie "i karciane" w tytule wątku.


W porządku, dodane.
Serdecznie pozdrawiam
Stanisław Krawczyk
Stanisław Krawczyk
Badacz Gier
 
Posty: 255
Dołączył(a): Cz wrz 01, 2005 4:40 pm
Lokalizacja: Uniwersytet Adama Mickiewicza

Re: Edukacyjne gry planszowe i karciane

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr sty 19, 2011 5:20 pm

Kolejka spod lady IPN-u

Buty Relaks, kawę zbożową i wodę kolońską "Przemysławską" odnajdziemy w najnowszej grze wydanej przez IPN.
Instytut Pamięci Narodowej wydał grę planszową pozwalającą przenieść się w lata PRL-u.
- Buty Relaks, woda kolońska Przemysławka, kawa zbożowa czy papier toaletowy - to niektóre z towarów, po które na planszy ustawiają się w kolejkach uczestnicy nowej gry edukacyjnej.

Nie każdemu uda się zrobić zakupy, bo towarów stale brakuje, a gdy już są - bywają sprzedawane spod lady lub znikają klientom sprzed nosa.

Prace nad grą "Kolejka", przybliżającą graczom realia życia codziennego w latach schyłkowego PRL-u, trwały dwa lata. Jej oficjalną prezentację zaplanowano na 5 lutego w Warszawie. Twórcy gry spodziewają się, że może ona stać się przebojem historycznych gier edukacyjnych.

"Gra nie tylko przybliża kolejkowe realia, ale przede wszystkim wywołuje emocje, wprowadzając w klimat kolejkowych przepychanek. Gracz na własnej skórze odczuwa, jak to jest, gdy ktoś wciśnie się przed nim do kolejki, zabierze towar spod lady, albo gdy przez pomyłkę w dostawie towar trafi do innego sklepu" - tłumaczy Karol Madaj z biura edukacji publicznej IPN.

Dostępne w grze dobra są - jak w PRL - reglamentowane; z zasady jest ich za mało. W zdobyciu towarów z listy zakupów (każda z nich liczy 10 pozycji) jednym kolejkowiczom pomagają, a innym przeszkadzają, karty dające dostęp do towaru spod lady lub zakupów bez kolejki. Dlatego nawet stojąc przed sklepem przez całą noc gracz musi liczyć się z tym, że przed nim stanie matka z dzieckiem na ręku, nie przywiozą towaru lub po prostu usłyszy: pan tu nie stał!

Gra Kolejka

Zasady gry są proste, może zagrać w nią nawet 8-latek. Autorzy "Kolejki" przestrzegają jednak, że ze względu na towarzyszące grze emocje, jest ona adresowana raczej do starszych dzieci, od 12 lat. Grać może od 2 do 5 osób. Każdy gracz wysyła członków rodziny po zakupy z zawierającą 10 pozycji listą. Trzeba kupić głównie produkty spożywcze i artykuły codziennego użytku, ale także np. przewodnik po Bułgarii, meblościankę, politurowany stolik, sprzęt agd itp. Wygrywa ten, kto pierwszy kupi wszystkie towary z listy.

Kupowanych przez graczy towarów jest 60. Widnieją na kartach, gdzie zamieszczono stylizowane na archiwalne zdjęcia poszukiwanych dóbr. Ponadto każdy z graczy dysponuje kartami, dającymi mu uprzywilejowaną pozycję wobec innych lub pozwalających "wcisnąć się" do kolejki.

Jak powiedział Madaj, w pracach nad "Kolejką" i testowaniu jej uczestniczyli najlepsi polscy autorzy gier planszowych. W efekcie - jego zdaniem - powstała przemyślana pod względem technicznym (tzw. mechaniki gry) gra łącząca praktyczną naukę historii z emocjami i zabawą. W pudełku z grą znajdzie się też opracowanie historyczne na temat gospodarki PRL oraz filmy dokumentalne o zjawisku kolejek.

"Kolejka" to pierwsza z gier IPN, która doczekała się recenzji naukowej. Sporządzając ją dr Małgorzata Mazurek z IPN, wyspecjalizowana w historii gospodarki w PRL, analizowała nie tylko historyczną poprawność gry, ale również to, w jaki sposób oddaje kolejkowe emocje.

Na początek IPN przygotował 3 tys. egzemplarzy nowej gry. Będą m.in. nagrodami w konkursach organizowanych przez Instytut oraz trafią do sprzedaży. W pierwszym etapie będzie można je kupić w warszawskiej siedzibie IPN. Jeśli zainteresowanie będzie duże, wydane zostanie kolejna partia gier, które będą mogły trafić do hurtowni i sklepów.

"Kolejka" to nie pierwsze przedsięwzięcie, popularyzujące historię w formie gry. Wcześniej IPN przygotował m.in. wojenną grę planszową "303" (jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe), której mechanizm wkrótce może posłużyć także do gier przypominających inne wojenne epizody lotnicze. Wydano również grę "Pamięć '39" (wprowadza uczniów w tematykę kampanii wrześniowej) oraz "Awans - zostań marszałkiem Polski", służącą przybliżeniu młodzieży polskich stopni wojskowych z 1939 r.

W planach Biura Edukacji Publicznej IPN jest przygodowa gra "Konspiracja", której celem będzie wprowadzenie uczniów w temat Polskiego Państwa Podziemnego, w realiach okupacyjnej Warszawy. Historyczne gry edukacyjne to także jedna z propozycji Instytutu na spędzenie ferii zimowych. We wtorek prezentacja gier IPN dla dzieci i młodzieży odbyła się w Katowicach.
(pj)

Źródło i ilustracje: http://www.polskieradio.pl/24/112/Artyk ... -lady-IPNu

Reguły gry (wersja beta) do pobrania tu: http://ipn.gov.pl/download.php?s=1&id=26000.
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1155
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań


Powrót do Dyskusje pozostałe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron