Konferencje

Ogłoszenia PTBG: Spotkania, konferencje, nowości itp. Dyskusja o organizacji i działalności PTBG itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn mar 19, 2012 10:45 pm

Muzeum Okręgowe w Sandomierzu
Muzeum Archeologiczne w Poznaniu
Polski Związek Szachowy

zapraszają do udziału

w Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej pt.

Kulturowa rola gry w szachy na przestrzeni dziejów

Patronat honorowy nad konferencją objął
prof. dr hab. Andrzej Buko
Dyrektor Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Sandomierz, 25-26 maja 2012 r.
Jubileusz 50-tej rocznicy
odkrycia szachów sandomierskich

Szanowni Państwo,
W 1962 roku, podczas prac wykopaliskowych na Wzgórzu Świętojakubskim w Sandomierzu, Eligia i Jerzy Gąssowscy, archeolodzy z Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, dokonali bezprecedensowego odkrycia. W trakcie eksploracji wczesnośredniowiecznej chaty natrafiono na drobne, wykonane z poroża jelenia, figury szachowe. Od roku 1980 są one przechowywane w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, stanowiąc jeden z najcenniejszych eksponatów archeologicznych w zbiorach tej placówki.

Rozmaite bierki, a nawet pełne komplety sprzed wielu wieków, znane są z ekspozycji muzealnych i kolekcji prywatnych na całym świecie. Najczęściej jednak pozbawione są kontekstu, a nawet wiarygodnych informacji o miejscu znalezienia, co stawia je w gronie zabytków pięknych, efektownych, ale zazwyczaj nie dających pełnych możliwości poznawczych jako źródło badań naukowych. Na stanowiskach archeologicznych zdarzają się natomiast przeważnie odkrycia pojedynczych egzemplarzy. Znalezisko sandomierskie jest zatem jednym z nielicznych tak spektakularnych odkryć, nie tylko dlatego, że dysponujemy prawie dwoma pełnymi zestawami figur (brakuje tylko czterech pionków), ale także dzięki temu, że dokonano go w trakcie regularnych prac wykopaliskowych i jest w pełni udokumentowane. Szachy sandomierskie stanowiły również impuls do postawienia pytań o początki zainteresowania tą grą na naszych ziemiach i jej wkładu w rozwój kulturowy ich mieszkańców. W literaturze fachowej problem ten nie był jednoznacznie rozstrzygnięty, a lakoniczne informacje nasuwały przypuszczenie, że większość przyborów wiązanych z grami dość swobodnie przypisywanych jest właśnie szachom. Wcześniejszy brak zainteresowania świata naukowego różnorodnością gier był naturalną konsekwencją faktu, iż kojarzą się one współcześnie głównie z rozrywką, sportem lub źródłem dochodów, co nie sprzyja traktowaniu ich poważnie w badaniach naukowych. Tymczasem geneza wielu gier i mechanizm ich powstawania wpisują się w całą gamę ludzkich dążeń, zmierzających do wyjaśniania egzystencjalnych problemów, z jakimi od tysiącleci boryka się ludzkość. Poprzez zrozumienie ich istoty, zasad, według których zostały skonstruowane, symboliki używanych w nich przyborów, a także czasu i miejsca powstania, mamy okazję pojąć ówczesne postrzeganie roli człowieka i jego pozycji w otaczającej rzeczywistości.
Szachy stanowią wyjątkowy gatunek wśród gier. Zawdzięczają to bogactwu figur, powiązanej z nimi terminologii i przypisanym im ruchom. Kompilacja tych czynników wykreowała struktury, wobec których nie można było przejść obojętnie. W swej długiej dziejowej wędrówce „królewska gra” wszędzie tam, gdzie trafiała, znajdowała gorących zwolenników. W każdym czasie historycznym chłonęła aktualne trendy kulturowe i specyfikę mentalności ludzi, ich fantazji i wrażliwości. Poprzez zmiany, jakim podlegały, szachy stały się cennym źródłem historycznym i archeologicznym. Literatura piękna, sztuka, a także zachowana już od średniowiecza problemistyka szachowa dostarczyły ważnych informacji o zmaganiach intelektualnych ludzkości i życiu duchowym. Dziś szachy - uprawiane na profesjonalnym poziomie - urastają do rangi osobnej gałęzi wiedzy. Zainspirowały nauki ścisłe, stając się częścią teorii wykorzystywanej we współczesnym biznesie i ekonomii, a psycholodzy wypowiadają się na temat odwzorowywania gry w ludzkich postawach i zachowaniach. Zatem każda dyscyplina badawcza stawia w szachowej materii własne pytania, dopełniając obraz gry niezwykłej, jawiącej się jako istotne źródło poznania człowieka.

W 2012 roku mija pół wieku od wydarzenia, jakim było odkrycie szachów sandomierskich. Skłania to do refleksji nad jego wpływem na zainteresowanie tematyką, stanem badań dotyczących gier, w szczególności zaś szachów, a także nad wykorzystaniem możliwości całego spektrum analizy naukowej w badaniach tej problematyki. Muzeum Okręgowe w Sandomierzu we współpracy z Muzeum Archeologicznym w Poznaniu oraz Polskim Związkiem Szachowym, pragnąc podkreślić ważkość znaleziska, zapraszają Państwa do wzięcia udziału w Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej. Z przyjemnością gościć będziemy przedstawicieli wszystkich dziedzin nauki, chcących zaprezentować własne badania nad rolą, jaką odegrały szachy w dziejach kultury europejskiej od czasów średniowiecza po dzień dzisiejszy.

Obrady odbywać się będą w ciągu dwóch dni: 25-26 maja 2012 roku i będą miały charakter otwarty. Jednocześnie pragniemy poinformować, że materiały pokonferencyjne zostaną wydane w formie publikacji.

Równolegle z konferencją zaplanowano okolicznościowy turniej szachowy, organizowany przez Polski Związek Szachowy oraz widowiskowe pokazy „żywych szachów”. Muzeum Archeologiczne w Poznaniu przygotowało wystawę zatytułowaną Szachy w średniowieczu – średniowiecze w szachach, która od maja do czerwca 2012 roku gościć będzie w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Ekspozycji tej towarzyszyć będzie możliwość podziwiania oryginalnych figur szachów sandomierskich, na co dzień pilnie strzeżonych w muzealnym skarbcu. Gospodarz konferencji – Muzeum Okręgowe w Sandomierzu zapewnia szereg interesujących wydarzeń o charakterze edukacyjnym i rozrywkowym dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wszystkie osoby i instytucje, pragnące włączyć się w organizację tego przedsięwzięcia, prosimy o kontakt z sekretarzami konferencji.

• Zgłoszenia referatów (na załączonym formularzu), z krótkim abstraktem (do 1000 znaków) prosimy nadsyłać do 30 stycznia 2012 roku drogą pocztową lub elektroniczną na adres:

Agnieszka Stempin
Muzeum Archeologiczne w Poznaniu-Pałac Górków
ul. Wodna 27
61-781 Poznań
tel. 61 8528251 w. 238
mail: agnieszka.stempin@muzarp.poznan.pl

• Opłata konferencyjna wynosi 70 PLN.
• Organizatorzy proszą o zwrócenie uwagi w formularzu zgłoszeniowym na konieczność podania informacji o ewentualnej rezerwacji noclegów (baza noclegowa w Sandomierzu wymaga zamawiania miejsc z dużym wyprzedzeniem).

Sekretarze konferencji:

Monika Bajka
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu
ul. Zamkowa 12
27-600 Sandomierz
tel. 15 6445757 w. 38
mail: archeolog@zamek-sandomierz.pl

Agnieszka Stempin
Muzeum Archeologiczne w Poznaniu-Pałac Górków
ul. Wodna 27
61-781 Poznań
tel. 61 8528251 w. 238
mail: agnieszka.stempin@muzarp.poznan.pl

Dorota Rzepecka
Polski Związek Szachowy
Aleje Jerozolimskie 49
00-697 Warszawa
tel. 22 8414192
mail: d.rzepecka@pzszach.org.pl

Informacja na stronie Muzeum Okręgowego w Sandomierzu
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn wrz 03, 2012 11:15 am

Game Industry Trends (Warszawa, 17-18 września)

Game Industry Trends 2012 to druga edycja konferencji zrealizowanej z sukcesem przez NoNoobs w listopadzie 2011 dotyczącej biznesu growego w Polsce i na świecie. Celem Konferencji GIT 2012 jest propagowanie wiedzy o rynku gier zarówno PC, konsolowych, przeglądarkowych, mobilnych, przedstawienie najlepszych praktyk biznesowych wykorzystujących gamifikację oraz zaprezentowanie najciekawszych projektów, które mogą zainteresować wydawców, właścicieli serwisów internetowych, przedstawicieli VC, przedstawicieli branży gier, przedstawicieli ecommerce oraz marketerów praktycznie z każdej branży. Jednym z prelegentów będzie członek-założyciel PTBG i Sekretarz Zarządu Główngo Dr Michał Mochocki (UKW Bydgoszcz).


Źródło, szczegóły: http://www.git2012.pl
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » N gru 16, 2012 10:32 pm

Zapraszamy na drugą edycję Konferencji LARPowej

Z radością informujemy, że w dniach 11 – 13 stycznia odbędzie się druga edycja Konferencji LARPowej we Wrocławiu poświęcona grom na żywo. Tak jak w zeszłym roku zapraszamy wszystkich praktyków i teoretyków LARPów, freeformów i gier miejskich. Przez trzy dni odbędzie się szereg prelekcji, warsztatów, dyskusji i spotkań poświęconych tej dynamicznie rozwijającej się formie ekspresji. Jeżeli chcesz być na bieżąco z tym co dzieje się w LARPach w Polsce, nie może Cię tu zabraknąć. W ramach konferencji odbędzie się także parę gier o czym jeszcze będziemy informować. Przygotowaliśmy też jak zwykle kilka niespodzianek.

Szczegóły na stronie: http://larpowa.pl/?p=27
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Adam Flamma » Pn cze 10, 2013 2:05 pm

W imieniu Koła Badaczy Popkultury „Trickster” mamy zaszczyt zaprosić Państwa do uczestnictwa w organizowanej przez nas międzynarodowej konferencji pt. Kultura „Gwiezdnych Wojen”, która odbędzie się w dniach 27–29 września we Wrocławiu. Naszym celem jest interdyscyplinarne przyjrzenie się fenomenowi „Star Wars” we wszystkich jego przejawach, dlatego też zaproszenie kierujemy do przedstawicieli różnych dyscyplin humanistycznych (filmoznawstwa, literaturoznawstwa, ludologii, kulturoznawstwa, medioznawstwa, socjologii, pedagogiki etc.) i zachęcamy do przyjrzenia się rozmaitym sposobom funkcjonowania „Gwiezdnych wojen” w kulturze, a więc: filmom, literaturze, grom, ruchowi fanowskiemu itd. Pełen opis konferencji odnaleźć można w zakładce „Zaproszenie”, zaś zgłoszenia należy przesyłać za pośrednictwem formularza na stronie konferencji. Wszelkie pytania prosimy kierować na adres mailowy: tricksterzy@gmail.com. Na abstrakty czekamy do 15 lipca.
Niewiele filmów zmieniło oblicze kina popularnego w takim stopniu jak pierwsza trylogia „Gwiezdnych wojen”. Nie do przecenienia wydaje się też wpływ, jaki produkcje te wywarły na popkulturę, stając się zjawiskiem dalece wykraczającym poza medium filmowe.

„Gwiezdne wojny” są fenomenem kultury współczesnej o nieporównywalnym zasięgu. Seria kinowa zgromadziła wokół siebie wierną rzeszę fanów, która częściowo zorganizowała się w fankluby, a same filmy są często i z upodobaniem cytowane w innych tekstach popkultury. Świat „Gwiezdnych wojen” wyróżnia się spójnością historyczną, geograficzną, społeczną i kulturową; dostarcza fanom filozofii i mitologii, do których mogą się oni odnosić w codziennym życiu.

Wyrosła wokół filmów multimedialna franczyza i wielopokoleniowe zastępy fanów wymagają refleksji, których nie sposób podejmować tylko z perspektywy jednej dyscypliny humanistycznej. Konieczne są komplementarne wobec siebie badania interdyscyplinarne, oświetlające ze wszystkich stron fenomen „kultury Gwiezdnych wojen”. Mamy nadzieję, że organizowana przez nas konferencja stanie się okazją do podjęcia takich analiz.
Proponowane zagadnienia:

„Gwiezdne wojny” jako neomit;
„Gwiezdne wojny” w kulturze konwergencji: powieści, gry, komiksy etc.;
„Gwiezdne wojny” a światotwórstwo (world-building)
społeczność fanów i twórczość amatorska/fanowska;
wpływ „Gwiezdnych wojen” na kino i jego formuły gatunkowe – inspiracje i naśladowcy;
techniczne aspekty „Gwiezdnych wojen” (efekty specjalne, scenografia, charakteryzacja itd.) oraz ich wpływ na rozwój kinematografii;
marka „Gwiezdne wojny” a ewolucja przemysłu rozrywkowego;
teraźniejszość i przyszłość „Gwiezdnych wojen” w przemyśle rozrywkowym;
„Gwiezdne wojny” oczami psychologa, terapeuty i pedagoga;
antropologia odległej galaktyki;
globalna i lokalna recepcja „Gwiezdnych wojen”;
„Gwiezdne wojny” a zjawisko kolekcjonerstwa.

Języki konferencji: polski, angielski

Termin: 27–29 września 2013 r.

Miejsce: Instytut Filologii Polskiej UWr

Organizacja: Doktoranckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster”, Studenckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster” (www.tricksterzy.wordpress.com)

Przewidywana liczba uczestników: 30

Opłata konferencyjna: 100 PLN / 25 EUR

Czas wystąpienia: 20 min

Zgłoszenia: za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego

Termin nadsyłania abstraktów: do 15 lipca 2013 r.
Adam Flamma
Badacz Gier
 
Posty: 3
Dołączył(a): Wt mar 12, 2013 10:57 am

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn wrz 23, 2013 2:53 pm

Program konferencji
5 września 2013 00:21 / Leave a Comment / admin
Organizatorzy konferencji z dumą pragną zaprezentować wszystkim zainteresowanym wstępny program obrad Kultury „Gwiezdnych wojen”. Znajduje się on w rozwinięciu notki, a już wkrótce na stronie powinny pojawić się również abstrakty wszystkich wystąpień.

27 września

11.30–11.50 Otwarcie konferencji

Panel 1

11.50–12.10 Adriana Kapała (UJ) – Odbicie historii? Zniszczyć „Imperium zła” czyli motyw „Gwiezdnych wojen” w polityce Ronalda Reagana.

12.10–12.30 mgr Michał Lesiak (UJ) – Imperium nas kontroluje? Społeczno-polityczne uwikłania „Gwiezdnych wojen”

12.30–12.50 Mateusz Szłapka, Michał Urzędowski (UAM) – „Gwiezdne wojny” – kosmiczna baśń czy zwierciadło historii

12.50–13.10 Dyskusja

13.10–13.30 Przerwa kawowa

Panel 2

13.30–13.50 Michał Nikodem (UŚ) – Mitologie kultury popularnej – mityczne sensy „Gwiezdnych wojen”

13.50–14.10 dr Jakub Gomułka (UPJPII) – Mitotwórczy potencjał „Gwiezdnych wojen” w świetle filozoficznych analiz pojęcia tajemnicy

14.10–14.30 PhD Valentina Vincenzini (Roma Tre University) – Beyond the myth, revisiting popular culture icons through Star Wars: David Eger’s “365 Days of Clones” creative photo series

14.30–14.50 Dyskusja

14.50–15.50 Przerwa obiadowa

Panel 3

15.50–16.10 mgr Jędrzej Burszta (UW) – Gwiezdnowojenny pejzaż obcości. „Gwiezdne wojny” i dynamika relacji pomiędzy estetyką a ideologią

16.10–16.30 dr Adam Podlewski – Moralny kontratak Imperium, czyli dlaczego Wielkie Opowieści tracą moralność binarną

16.30–16.50 Grzegorz Zyzik (UO) – To nie tego filmu szukacie. „Gwiezdne wojny” jako aktywator kulturowy

16.50–17.10 mgr Włodzimierz Chołostiakow (UWM) – Zagraj to jeszcze raz, George! Kilka uwag na tle dyskusji o wtórnym charakterze „Gwiezdnych Wojen”

17.10–17.30 Dyskusja

28 września

Panel 1

9.00–9.20 mgr Michał Kosakowski (UAM) – O psychologach oglądających „Gwiezdne wojny”

9.20–9.40 Jakub Kędzia, Paulina Plucińska (UAM) – Psychologia w „Gwiezdnych wojnach”. „Gwiezdne wojny” w psychologii

9.40–10.00 mgr Łukasz Kamiński (UWM) – Filozofia i buddyzm zen w „Gwiezdnych wojnach”. O ideale mędrca i dualistycznym uniwersum Trylogii

10.00–10.20 Dyskusja

10.20–10.40 Przerwa kawowa

Panel 2

10.40–11.00 mgr Przemysław Dudziński (UWr) – Dawno temu w PRL-u. Reżimy wyobraźni a recepcja „Gwiezdnych wojen” w Polsce Ludowej

11.00–11.20 Jędrzej M. Paulus (UAM) – „Zwiozdnyje wojny”, czyli „Star Wars” po rosyjsku

11.20–11.40 Alicja Cierniak (UJ) – Hollywoodzka superprodukcja kontra francuski sceptycyzm, czyli rzecz o recepcji „Gwiezdnych wojen” we Francji

11.40–12.00 Aleksandra Wierzchowska (UW) – „Gwiezdne wojny” na polskich konwentach

12.00–12.20 Dyskusja

12.20–13.20 Przerwa na lunch

Panel 3

13.20–13.40 T.A. JM. Persánch (University of Kentucky) – Racial psychotecture in „Star Wars”

13.40–14.00 mgr Aleksandra Buba (UWr) – Męskie wojny i męskie fantazje – motyw zniewolonej księżniczki Lei w fanowskiej kulturze „Gwiezdnych wojen”

14.00–14.20 mgr Dorota Ucherek (UWr) – Magia i miecz, Moc i miecz świetlny. Sposoby wykorzystywania konwencji fantasy w space operach

14.20–14.40 Dyskusja

14.40–15.00 Przerwa kawowa

Panel 4

15.00–15.20 mgr Szymon Makuch (UWr) – Copyright Wars – procesy i dyskusje prawnoautorskie na tle sagi „Gwiezdne wojny”

15.20–15.40 mgr Krzysztof Sawczuk (UWM) – „Nie widziałem, a znam” – fenomen przekształcenia znajomości uniwersum „Gwiezdnych wojen” w tak zwaną wiedzę powszechną

15.40–16.00 Jowita Jabłońska – Prawo własności intelektualnej na przykładzie „Gwiezdnych wojen”

16.00–16.20 Dyskusja

16.20–16.30 Przerwa kawowa

Panel 5

16.30–16.50 mgr Krzysztof Jajko (UŁ) – Niedyskretny urok „Gwiezdnych wojen”, czyli jak kształtowała się fantastyczno-przygodowa formuła blockbustera

16.50–17.10 mgr Tomasz Żaglewski (UAM) – Nośniki Mocy. Od VHS do Blu-ray, czyli technokulturowa ewolucja sagi „Gwiezdnych wojen”

17.10–17.30 Dyskusja

29 września

Panel 1

9.00–9.20 – mgr Michał Wolski (UWr) – Gwiezdnowojenna tematologia, czyli strategie kreowania Rozszerzonego Wszechświata

9.20–9.40 – Anna Wróblewska (UŚ) – Cade Skywalker a Darth Vader in love, czyli o konwergencji kultury na przykładzie „Gwiezdnych wojen”

9.40–10.00 – Robert Dudziński (UWr) – Ile punktów doświadczenia za zniszczenie Gwiazdy Śmierci? O adaptowaniu uniwersum „Gwiezdnych wojen” na potrzeby gier fabularnych

10.00 10.20 mgr Bolesław Racięski (UJ) – Inna galaktyka. Alana Moore’a wizja „Gwiezdnych wojen”

10.20–10.40 Dyskusja

10.40–11.00 Przerwa kawowa

Panel 2

11.00–11.20 mgr Julian Jeliński (UWr) – Śmiejąc się z Imperium i mieczy świetlnych. Świat parodii „Gwiezdnych wojen”

11.20–11.40 mgr Dawid Głownia (UJ) – Czterdzieści lat temu w odległych zakątkach globu. Imitacje „Gwiezdnych wojen” przełomu lat 70. i 80.

11.40–12.00 Kamila Kowalczyk (UWr) – Po komicznej i frywolnej stronie mocy – Star Wars XXX jako erotyczna parodia Star Wars: A New Hope

12.00–12.20 Dyskusja

12.20–13.00 Przerwa na lunch

Panel 3

13.00–13.20 Maciej Kozłowski (UAM) – Gry wideo spod szyldu „Star Wars” – zastój czy ewolucja?

13.20–13.40 Marek Golonka (UŚ) – Wpływ Knights of the Old Republic na rozwój komputerowych gier fabularnych

13.40–14.00 Przemysław Kołodziej (UG) – Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords i dekonstrukcja mitów „Gwiezdnych wojen”

14.00–14.20 mgr Adam Flamma (UWr) – Co klocki zrobiły Darthowi Vaderowi, czyli pionierski marketing kulturowy w świecie LEGO

14.20–14.40 Dyskusja

14.40–15.00 Przerwa kawowa

Panel 4

15.00–15.20 mgr Krzysztof Solarewicz (UWr) – Changing the Paradigm in One Swift Stroke – Star Wars’ Midi-Chlorians

15.20–15.40 Grzegorz Gaszczyk (UJ, UPJPII) – Koncepcja midichlorianów a spójność uniwersum „Gwiezdnych wojen”

15.40–16.00 Dyskusja podsumowująca i zamknięcie konferencji
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz paź 03, 2013 9:21 pm

Call for Papers


Fantastic Games: Ludic imaginary spaces and their socio-cultural impact


Fifth annual conference of the Gesellschaft für Fantastikforschung e.V.
[Association for Research in the Fantastic]
at the Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
September 11 – 14, 2014

In Homo Ludens (1938), his essential and seminal study that is frequently seen as the beginning of Game Studies as we understand them today, Johan Huizinga claimed an ontological connection between culture, as the quintessentially human endeavour, and play. Refuting the constantly raised accusations that play is a futile and escapist activity, Huizinga in contrast attributed it a significant function, both in its metaphorical (i.e. “it is important”), as well as its literal (i.e. “it signifies”) meaning (1971: 1). By its very nature, play opens up spaces and worlds beyond primary, everyday reality, new frameworks of meaning that are, however, not devoid of meaningful interactions with it. Culture, Huizinga argues, needs the free space of play to come into existence in the first place, to change and to adapt.
This intricate and complex web of interconnections between ludic otherworlds and the everyday life of individuals and groups is the core interest of the fifth annual conference of the Gesellschaft für Fantastikforschung e.V. [Association for Research in the Fantastic]. We have deliberately chosen the very open and inclusive phrasing “ludic imaginary spaces” for the objects of the papers, so that the range of media fitting the description is as wide as it can be: hypertext and other ludic forms of text, board- and card games, pen&paper role-playing games, live-action role-playing games (LARPs), video and computer games, alternate reality games, and gamified activities of all kinds are possible, but this list must in no way be seen as exhaustive. No matter the medium chosen, what is essential is that there is this “free space of movement within a more rigid structure” that exists “because of and also despite the more rigid structures of a system ” that Eric Zimmerman has identified as essential to any definition of play (2004: 159). The organisers of this conference also would like to send a strong message that the conflicts over interpretive authority between Ludologists and Narratologists in playable media that have hindered Game Studies since the late 1990s are a thing of the past, so papers suggesting ways to bridge this gap will be especially welcome.
As the second focus of the conference, according to its title, is on the social and cultural exchanges between the secondary, or even tertiary realities created and the primary reality in which they are in turn created, played, and observed, possible approaches to these media reach from the implicit and explicit social and cultural politics of games and playable media on both the content and the structural level, to the regimes of representation and configuration present, the psycho-social phenomena surrounding the experiences created, to the political and social regulation of playful behaviour, and beyond. Game Studies are necessarily “a multidisciplinary field of study and learning with games and related phenomena as its subject matter” according to Frans Mäyrä (2010: 6), so theoretical perspectives from the whole range of academic disciplines and contributions from those working practically in the design and creation of ludic spaces would ideally come together to provide this fifth annual conference of the GFF with a kaleidoscopic overview of the full range of possibilities, problems, and the future potential of games and playable media in negotiating between the realms of the fantastic and everyday life.
As usual for GFF conferences, there will be an additional Open Track for all papers not directly related to the conference topic to safeguard a pluralism of perspectives in our research in the Fantastic. We thus invite papers of all aspects of the fantastic for this open track.
In the same vein, the GFF is happy to announce the availability of two student grants of €250 each as support of travel arrangements to the conference for the two most interesting student projects handed in. Apply for the student grant with abstract and bionote at the address below.
If you would like to contribute your voice to such a discussion of ludic imaginary spaces, we cordially invite you to send us a 350-word abstract to gff2014@aau.at detailing your projected 20-min paper in either German or English. Please do not forget to include your contact details, as well as a short bionote. The deadline for abstracts is December 31st, 2013.

Contact:
René Schallegger
Department for English and American Studies
Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
Universitätsstraße 65 - 67
9020 Klagenfurt am Wörthersee / Austria

References:
Huizinga, Johan. 1971. [1938] Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Boston/MA: The Beacon Press.
Mäyrä, Frans. 2010. [2008] An Introduction to Game Studies: Games in Culture. Los Angeles/CA, London et al.: Sage.
Zimmerman, Eric. 2004. “Narrative, Interactivity, Play, and Games”. In: Noah Wardip-Fruin and Pat Harrigan [Eds.]. 2004. First Person: New Media as Story, Performance, and Game. Cambridge/MA and London: MIT Press. 154 – 164.
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » N gru 15, 2013 12:03 am

Games of Late Modernity
Johan Huizinga’'s Homo Ludens: 75 Years Later
(Leusden, NL: January 15-17 2014)


Organizing partners: Huizinga Research Institute, Tilburg University, International School for Philosophy (ISVW), Utrecht University, Netherlands Research School for Literary Studies, and De Buren.


The end of this year will be marked by the 75th anniversary of Johan Huizinga'’s classic study of the Homo Ludens , possibly the single most important Dutch contribution to the international scholarly field of the twentieth century. As the subtitle – A Study of the Play Element in Culture – indicates, Huizinga inquires into a fundamental characteristic of human culture and society: the element of play is present and can be observed in all different aspects of culture, ranging from seemingly innocuous leisure activities to the uttermost serious and advanced systems such as legal or political institutions.

To play, according to Huizinga, means to shape the playing ground by certain structures and rules to be taken seriously, to guarantee a safe haven where enjoyment is possible for the players. This perspective implies a specific understanding of the project of modernity. Ever since the beginning of the nineteenth century western man appeared to be ill equipped for the future. A tension arose between the requirements of a rapidly modernizing society and the adaptive capacities of each individual human being. Industrialization, rationalization, mechanization, urbanization, and dynamization in a variety of fields demanded a dedication and flexibility that the individual citizen could hardly muster. The crisis of modernity manifested itself not merely in negative expressions of estrangement. Intellectuals, artists and artisans responded creatively to the civilization offensive, designing the contours of a human culture better equipped for the new world. The starting-point for many of such designs for future man was the thought that culture and society must be understood in terms of play and that man is a symbolizing creature par excellence. Quite a few of these new visions of man and future-oriented types of design of physical and spiritual experience were meant as scenarios for interventions in the public sphere.

However, three quarters of a century after its first publication, the question arises if Huizinga’s historical, philosophical and anthropological idea of game and play is adequate enough to understand the stage of modernity that can be described as ‘Late Modernity’, ‘High Modernity’ or ‘Liquid Modernity’ (Zygmunt Bauman). When Huizinga’s book was published, the worst nightmare of the twentieth century, the Holocaust, was yet to come. Other events and developments that have occurred since the Holocaust seem to undermine the basic assumptions of Huizinga’s notion of play ‘as a moment of elegant and pleasant sublimation’, as Umberto Eco has phrased it. One could think of the tremendous growth of the culture industry, the power of the media, mass-consumerism, globalization, capitalism impinging upon the cultural space et cetera. According to Huizinga, to play means to have fun, even in the harshest game situations. But on the other hand playing, in the sense of a cultural activity, implies a certain element of seriousness. The biggest challenge for any cultural system is to maintain a balance between fun and seriousness. The predominance of seriousness over fun will ultimately lead to cultural decay or even the breakdown of culture.

Is it still appropriate to speak of culture as being played, when the game is extremely violent and the outcome has been manipulated? This question raises issues that go far beyond the coincidental occasion of the commemoration of the publication of this celebrated book: they go straight to the very heart of the debate on modernity’s culture. Time and again the Homo Ludens has led important cultural critics and historians to reassess Huizinga’s ideas. The work of scholars such as Jacques Ehrmann, Umberto Eco, Wendy Doniger and many others sounded the call for an international interdisciplinary congress on Johan Huizinga's Homo Ludens: 75 Years Later. Based upon their critiques the idea has arisen for a re-evaluation of Huizinga’s study along the lines of four paradigmatic issues:

1. Playing after Auschwitz : is it possible to formulate a theory of play that is able to deal with culture, not only in its elegant and innocuous appearances, but in its most cruel and tragic forms as well? Could the disastrous experience of the Holocaust be integrated into the concept of play?

2. To play or being played with : is the freedom of play being threatened by the upsurge of the culture industry, which, since Huizinga published his book, seems to have gained power and control over all spheres of life? Or does the play of culture create its own freedom, precisely in opposition to the driving force of the culture industry?

3. From cultural history to structuralism and sociology : it seems that Huizinga in his inquiry into the idea of play only focused on cultural activity, but is it perhaps possible to translate and apply his ideas to human society and its manifestations as a whole? Are there indeed rules of play which make the existence of a society possible (Lévi-Strauss)? If so, would it be feasible to investigate and decode the matrix of play, thereby uncovering the multiple connections between play and society?

4. The ethos of play : to play means to play by the rules. But isn’t the disappearance of any rules whatsoever precisely late modernity’s main characteristic? How to deal with those who cheat?

The purpose of this three-day conference is to bring together experts in various disciplines, ranging from the social sciences, the arts, religious studies, philosophy, history, anthropology, psychology, economy, to media studies and gaming. All scholars are invited to shed their light on Huizinga’s thesis, while paying special attention to the post-Second World War and present-day situation. The four issues raised above function as focal points around which the experts from various disciplines come together. The idea is, following the wish expressed by Huizinga himself, to create not only a multi-disciplinary but also a truly interdisciplinary scholarly exchange on one of the most important ideas for the understanding of contemporary society.

Source: http://www.gamesoflatemodernity.org
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Jerzy Szeja » Pn cze 02, 2014 10:39 am

Seminarium „Dziecko a gry komputerowe” (Jarosław, 14.06.2014)

14. czerwca 2014 roku na terenie Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu odbędzie się seminarium „Dziecko a gry komputerowe” organizowane przez Koło Naukowe Informatyków oraz fundację Wzrastam, mające na celu uświadomienie rodziców o pozytywnym wpływie gier na rozwój dziecka. Seminarium podzielone jest na dwie części: w pierwszej z nich wygłoszone zostaną wykłady związane z główną myślą przewodnią, druga natomiast to zajęcia praktyczne, w tym zaprezentowanie przykładów gier edukacyjnych oraz prezentacja komputerowych narzędzi do nadzoru rodzicielskiego.
Wydarzenie organizowane pod patronatem Urzędu Miasta Jarosław oraz Polskiego Towarzystwa Badania Gier.
Część wykładowa:
10:00 – 10:05 Otwarcie seminarium
10:05 – 10:20 Pozytywny wpływ gier na rozwój dziecka
10:20 – 10:40 Prezentacja Fundacji Wzrastam
10:40 – 11:00 Prezentacja firmy Symulacje Historyczne
11:00 – 11:15 Czy granie w gry komputerowe jest niebezpieczne?
11:15 – 11:20 Bezpieczeństwo dziecka przed komputerem
11:20 – 11:25 Zakończenie części seminaryjnej
Część laboratoryjna (11:30):
1. Gry komputerowe dla dzieci
2. Gry edukacyjne – prezentacja i omówienie wybranych przykładów
3. Praktyczne uwagi dla rodziców dotyczące nadzoru rodzicielskiego
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 699
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz lip 24, 2014 8:15 am

Konferencja "Wiedźmin - bohater masowej wyobraźni" (Wrocław, 17-18.10.2014)

Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster ma zaszczyt zaprosić do udziału w konferencji pt. „Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni”, która odbędzie się w dniach 17-18 października 2014 r. we Wrocławiu. Do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny, jak literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, antropologia, socjologia, filmoznawstwo, marketing, ekonomia czy ludologia. Szczegóły dostępne na stronie internetowej konferencji: http://tricksterzy.pl/konferencje/wiedz ... wyobrazni/.
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr lis 26, 2014 1:33 am

Trzecia międzynarodowa konferencja naukowa z cyklu

Projektowanie ideału

pt.

Ideał uniwersytetu a potrzeby społeczne



Termin: 21. stycznia 2015 r., środa, godz. 12.00 – 20.00

Miejsce: ul. Prof. Stanisława Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków. Sala 0.102

Dalsze informacje: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Inne/konf/15ideal/1.htm
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » So mar 21, 2015 5:38 pm

​1st International Academic Conference

Edutainment: Games and ICT in Education


2-3.06.2015 University of Wrocław (Poland)


Edutainment is an international interdisciplinary conference for the researchers of edutainment, gamification of education, and the use of games, ICT and other innovations in teaching and learning.




The language of all proceedings (lectures, papers, discussions) is English.

The conference workshops will be conducted in English and Polish.



The organisers of the conference are:

· Research Team “Games and Innovations in Education: Edutainment”

· Foundation “Pro Scientia Publica” (http://www.proscientiapublica.pl/)

· University of Third Age in the University of Wroclaw (http://utw.wroclaw.pl/)

· Institute of Pedagogy of the University of Wrocław (http://www.pedagogika.uni.wroc.pl/)



The proceedings of the conference will take place in the University of Third Age in the University of Wroclaw and the Institute of Pedagogy of the University of Wrocław (ul. J. Wl. Dawida 1, Wroclaw)


The conference will take place on 2-3.06.2014.

The first day of the conference (2.06) is dedicated to conference papers and discussions.

The second day of the conference (3.06) is dedicated to workshops on the research and use of edutainment.


To apply for the conference please fill attached application form and send it to the following e-mail address: edutainment@uwr.edu.pl

Your application will be reviewed and you will receive a confirmation of your application.


The papers of conference participants will be submitted for the newly-founded international academic journal “Edutainment” (published both in print and on-line – open access). The papers will be published only in case of positive review (double blind peer review). The deadline for submitting papers for publication is 1.09.2015. The “Edutainment” journal will be published in Spring 2016.

The conference fee is 120 EUR.

If you have any questions, do not hesitate to contact us:

edutainment@uwr.edu.pl​​

---
Best Regards,
Reasearch Team “​Games and Innovations in Education: Edutainment”
e-mail: edutainment@uwr.edu.pl
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn wrz 14, 2015 11:16 am

Zaproszenie na VI Ogólnopolską Konferencję Metodologiczną Medioznawców

Szanowni Państwo,

po raz szósty mamy przyjemność zaprosić Państwa na Ogólnopolską Konferencję Metodologiczną Medioznawców oraz towarzyszące jej warsztaty metodologiczne. Tytuł tegorocznej edycji to: Grywalizacja mediów, czyli o zmianach w komunikacji społecznej.

Warsztaty metodologiczne i obrady plenarne odbędą się w dniach 19–20 listopada 2015 roku na Uniwersytecie Warszawskim (Kampus Główny, budynek d. Centrum Informatycznego).

Podczas konferencji zostanie zaprezentowana książka podsumowująca obrady zeszłorocznej – jubileuszowej – edycji OKMM, a chętni będą mogli zwiedzić nowo utworzoną placówkę naukowo-badawczą – Labora-torium Badań Medioznawczych UW – i wziąć udział w pokazowych testach okulograficznych.

Wszystkie informacje zostały udostępnione na stronie internetowej.
Obowiązuje rejestracja poprzez formularz elektroniczny.

Do zobaczenia w listopadzie!
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn wrz 28, 2015 11:20 pm

Game Industry Conference (dawniej Zjazd Twórców Gier) to wydarzenie branży gier odbywające się w Poznaniu 16-18 Października, umiejscowione na Międzynarodowych Targach Poznańskich, równolegle z Poznań Game Arena.

To obecnie największa taka konferencja w tej części świata. Ponad 3000 uczestników i ponad 100 wykładów wygłaszanych przez prelegentów z całej Europy świadczą o skali wydarzenia. Cały czas rośnie też znaczenie międzynarodowe wydarzenia, będzie ono gościć nie tylko twórców gier z krajów sąsiednich jak Niemcy, Czech czy Skandynawia, ale też z najdalszych zakątków Europy.



Na konferencję oprócz trzonu w postaci wykładów poświęconych tworzeniu gier będzie składał się także blok poświęcony badaniom gier i to taki z przytupem. Keynote ludologicznym będzie Espen Aarseth z Center for Computer Games Research, IT University of Copenhagen. Dziś prezentujemy kilku wybranych najciekawszych prelegentów z tego bloku. Konferencja jest bardzo otwarta, może w niej uczestniczyć każdy z biletem targów Poznań Game Arena (20zł).



Więcej: http://gic.gd/pl/
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Horyzonty Gier Wideo

Postprzez Maciej Sobociński » Pn paź 24, 2016 4:00 pm

Przekazuje dalej w imieniu znajomych:

Szanowni Państwo!

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe Ars Educationis, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie oraz Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim mają zaszczyt zaprosić Państwa na Ogólnopolską Konferencję Naukową Horyzonty Gier Wideo.

Celem zjazdu jest otwarcie nowego forum interdyscyplinarnej dyskusji na temat gier wideo widzianych z perspektywy naukowej. Proponujemy poddanie profesjonalnej analizie rozmaitych aspektów omawianego zjawiska. Spróbujemy przyjrzeć się między innymi miejscu gier w szeroko rozumianej kulturze, ich roli w edukacji, konstrukcji samych gier, jak również ich językowi, strukturze fabularnej, narracji oraz stronie artystycznej. Drugim założeniem organizatorów jest próba wyłonienia na podstawie wspólnej dyskusji podstawowych założeń metodologicznych perspektywy naukowej, która potraktowałaby całościowy temat gier wideo jako swój obszar badawczy.

Jesteśmy świadkami procesu, w którym gry wideo przestają być klasyfikowane jako jeden z wielu równorzędnych elementów kultury popularnej, a zaczynają być postrzegane jako teksty kultury, czasem nawet dzieła sztuki. Klasyczny Homo Ludens znacząco ewoluował, lecz nie zawsze towarzyszył temu analogiczny proces rozwoju naukowego oglądu. Uchwycenie tych zjawisk w ramach dyskursu naukowego wymaga wspólnego wysiłku badaczy reprezentujących różne perspektywy i dyscypliny, by trafnie zinterpretować wpływ złożonego fenomenu gier wideo na kształtowanie rzeczywistości społecznej, ekonomicznej i kulturowej. Stworzenie adekwatnej metodologii naukowej możliwe jest jedynie w sprzężeniu zwrotnym z szeroko
rozumianymi twórcami gier, którzy mogą znaleźć zastosowanie wyników tych badań i analiz dla swojej branży.
W ramach obrad zapraszamy do dyskusji w następujących blokach tematycznych:

- gry wideo w przestrzeni kulturowej,
- rynek gier i jego perspektywy ekonomiczne,
- opowieści i narracje w grach wideo,
- gryfikacja edukacji, nowe możliwości, perspektywy i zagrożenia,
- groznawstwo jako obszar badawczy oraz dydaktyczny, kierunki edukacyjne związane z grami.

Konferencja odbędzie się 2-3 marca 2017 r. w Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim przy
ul. Parkowej 1. Zapraszamy do przygotowywania 20 minutowych wystąpień oraz ich rozszerzonych
wersji w formie artykułów do publikacji pokonferencyjnej.
Zgłoszenia tematów wraz z abstraktami (maks. 150 słów) oraz ewentualne pytania prosimy
przesyłać na adres: horyzonty.gier@gmail.com do 15 stycznia 2017r.

Przewidujemy publikację nadesłanych tekstów, które przejdą pozytywnie proces recenzyjny
w dedykowanym naszej konferencji numerze czasopisma Irydion lub zbiorczej monografii.
Termin nadsyłania tekstów 31 maja 2017 r. Szczegółowe informacje dot. publikacji zostaną
przekazane w komunikatach redakcyjnych.

Koszt udziału w konferencji to 250 PLN. Obejmuje on zarówno koszty publikacji, jak i nocleg
oraz wyżywienie w trakcie trwania konferencji na miejscu w Bursie w Nakle Śląskim. Istnieje
również możliwość nocowania w trzygwiazdkowym hotelu Aslan w Tarnowskich Górach
(4 km od miejsca obrad), w takim wypadku opłata wynosi 400 PLN (organizatorzy zapewniają
transport pomiędzy miejscem obrad a hotelem).

Będziemy również wdzięczni za przesłanie tej wiadomości osobom, które mogłyby być zainteresowane.

Z wyrazami szacunku,

Organizatorzy:
Mateusz Dąsal
Łukasz Sasuła
Maciej Sobociński
Badacz Gier
 
Posty: 2
Dołączył(a): Pn sty 11, 2016 11:46 am

Re: Konferencje

Postprzez Augustyn Surdyk » Wt mar 21, 2017 12:59 pm

Międzynarodowa konferencja naukowa "Pokolenie BioWare: komputerowe gry fabularne w przestrzeni humanistyki" (Wrocław, 5-7.12.2017)


W imieniu Zakładu Literatury i Kultury Amerykańskiej Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego mamy wielką przyjemność zaprosić Państwa na międzynarodową konferencję naukową Pokolenie BioWare: komputerowe gry fabularne w przestrzeni humanistyki. Chcielibyśmy, aby wydarzenie to stało się okazją do namysłu nad ewolucją studia BioWare, a także nad grami wydawanymi przez firmę od 1998 do 2017 roku. Naszym celem jest analiza poszczególnych tytułów studia, rynkowej obecności BioWare, a także zbadanie rozwijającej się wokół studia społeczności fanów.



Szczegóły na stronie konferencji: https://generationbioware.wordpress.com ... -in-polish
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1149
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia strona

Powrót do Dyskusja o PTBG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron