Gry logiczne i inne rozrywki umysłowe

Dyskusje naukowe o grach nie-RPG i nie-komputerowych

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Gry logiczne i inne rozrywki umysłowe

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr mar 25, 2009 9:18 pm

Myślę, że również ta grupa gier zasługuje na swój wątek. Jak wiele ich jest można przekonać się sięgając po „Encyklopedię rozrywek umysłowych” Krzysztofa Oleszczyka http://eru.republika.pl . To zdaje się najobszerniejsze tego typu opracowanie wydane dotąd w języku polskim. Sam autor działa w Towarzystwie Miłośników Gier Umysłowych http://www.tmgu.waw.pl , które od 2009 r. jest Członkiem Wspierającym PTBG.

Otwierając niniejszy wątek na początek informacja, która może nie ucieszyć miłośników Sudoku.

Zabójca sudoku
Miliony osób na świecie relaksują się przy sudoku. Czy miłośnicy popularnej zabawy logicznej zrezygnują ze swoich zainteresowań? Być może, ponieważ ogłoszono sposób rozwiązania każdej łamigłówki.

Collin Dexter, autor powieści kryminalnych, nie kryje rozczarowania i oburzenia. Jest fanem sudoku od wielu lat i teraz czuje się oszukany. Według Dextera, wynalezienie sposobu rozwiązania sudoku i posługiwanie się nim, przypomina rozwiązywanie krzyżówek przy pomocy komputera. Cała zabawa i potrzeba intelektualnego wysiłku znikają w jednej chwili.

Kto jest odpowiedzialny za całe zamieszanie? Autorem pomysłu na rozwiązanie każdej łamigłówki jest emerytowany profesor amerykański James Crook. Skonstruował algorytm, który pozwala na rozwiązanie sudoku w kilku krokach.

Metoda polega na wypełnieniu pustych pól wszystkimi możliwymi liczbami i przez porównywanie kolekcji liczb, pracę z „drzewkiem” możliwości, które może prowadzić do rozwiązania.

W Polsce sudoku jest popularne od 2005 roku. Po raz pierwszy na szeroką skalę i pod wspomnianą nazwą zaczęto rozwiązywać łamigłówki po publikacji w tygodniku „Polityka”. Popularność sprawiła, że sudoku było wielokrotnie drukowane w znanych tytułach prasowych.

Jednak polscy fani nie powinni obawiać się rozwiązania Crooka. Stosowanie jego metody zajmuje średnio godzinę, podczas gdy rozwiązanie większości sudoku nie powinno zająć więcej niż dwadzieścia minut.

gds

Źródło: http://nauka.wp.pl/title,Zabojca-sudoku ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1155
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Gry logiczne i inne rozrywki umysłowe

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr lis 20, 2013 11:04 pm

Gra (gra umysłowa)

Gra – gra umysłowa polegająca na unikaniu myślenia o Grze. Gracz przegrywa w Grę, gdy pomyśli o Grze. Przegrana musi każdorazowo być oznajmiona (na przykład przez stwierdzenie „Przegrałem w Grę”.) przez gracza. W Grę nie można wygrać. Wg różnych wersji zasad Gry grają w nią wszyscy ludzie na świecie lub gra w nią każdy, kto poznał zasady.

Zasady gry

W Grze obowiązują trzy podstawowe zasady:
1. Każdy gra w Grę (czasem upraszczana do wersji mówiącej, że każdy kto słyszał o Grze, gra w nią).
2. Pomyślenie o Grze stanowi przegraną.
3. Przegrana musi być oznajmiona przynajmniej jednej osobie. Po ogłoszeniu porażki przegranego obowiązuje okres ochronny do czasu ponownego zapomnienia o Grze.

W zależności od wersji zasad Gra nie kończy się nigdy lub może zakończyć się, jeśli premier Wielkiej Brytanii, królowa Wielkiej Brytanii, prezydent Stanów Zjednoczonych lub papież ogłosi w telewizji: „Gra jest zakończona” (ang. The game is up).

Strategie
Gracze stosują liczne strategie w celu spowodowania przegranej innych osób. Wśród nich jest głośne mówienie o Grze, umieszczanie słowa „Gra” na banknotach, w graffiti oraz na stronach internetowych.

Psychologia
Gra jest przykładem „efektu białego niedźwiedzia” lub „efektu różowego słonia”, według którego unikanie myśli na określony temat powoduje częstsze przywodzenie tematu na myśl, niż miałoby to miejsce bez stłumienia myśli.

Historia
Geneza Gry nie jest znana. Gra w obecnej postaci może pochodzić z roku 1977 z Cambridge University Science Fiction Society (CUSFS), którego członkowie dyskutowali nad teorią gier w pubie Horse and Groom. Gra może być efektem próby stworzenia gry, której zasady nie zgadzają się z teorią gier.
Już około roku 1840 Lew Tołstoj pisał o fenomenie unikania myśli o białym niedźwiedziu, powodującym częstsze myślenie o białym niedźwiedziu. W roku 1863 do tego samego efektu odniósł się Fiodor Dostojewski.
Pierwszy znany opis gry opublikowany w internecie pochodzi z roku 2002. Paul Taylor ogłosił wtedy na swoim blogu, że przegrał w grę i pokrótce opisał zasady.


Więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_%28gra ... 5%82owa%29
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1155
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Re: Gry logiczne i inne rozrywki umysłowe

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz lip 31, 2014 12:11 pm

Od kilku lat w poznańskim radiu "Merkury" (100,9 FM, dostępne również w Internecie http://www.radiomerkury.pl/kalambury.html), codziennie od poniedziałku do piątku, red. Sławek Bajew prowadzi zabawę w kalambury (i jest ich autorem). Słuchaczy zachęca się do nadsyłania własnych kalamburów. To niezwykle stymulująca i pobudzająca do myślenia językowa zabawa logiczna.

Przykłady kalamburów z ostatniego tygodnia:
Na poniedziałek: Syn Tuchajbeja za zdobyczą na loterii
Rozwiązanie: FANTAZJA
Na poniedziałek: Zły samiec osy da od tyłu
Rozwiązanie: OSAD
Na wtorek: Gołe lub prawne klasyki karcianej
Rozwiązanie: AKTYWISTA
Na środę: Rezonans w rosyjskiej telewizji rządowej
Rozwiązanie: RECHOT
Na czwartek: Bieżący rok ważny dla emeryta z igrzyskami na końcu
Rozwiązanie: BRZUSIO

Archiwalne kalambury można odnaleźć na stronie http://www.kalambury.freehost.pl/.

Zachęcam do zabawy!
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1155
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań


Powrót do Dyskusje pozostałe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron