Strona 1 z 2

III konferencja PTBG w Poznaniu 24-25 listopada 2007

PostNapisane: Wt maja 01, 2007 5:59 pm
przez Augustyn Surdyk
Trwają prace nad przygotowaniem programu ramowego kolejnej konferencji organizowanej przez Polskie Towarzystwo Badania Gier wspólnie z Instytutem Lingwistyki Stosowanej UAM w Poznaniu oraz Międzynarodowymi Targami Poznańskimi/Poznań Game Arena.

Znana jest już data konferencji: 24-25 listopada 2007

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do nadsyłania (zamieszczania w niniejszym wątku) propozycji zakresów tematycznych wartych zamieszczenia w komunikacie konferencyjnym.

Dla przypomnienia:

zakresami tematycznymi poprzedniej konferencji były:

1. Metody badań nad grami i kierunki rozwoju ludologii.
2. Gry językowe i komunikacyjne w nauczaniu języków obcych, edukacji, pedagogice oraz e-learningu.
3. Językowe, literackie i kulturowe zapożyczenia w grach.
4. Narracje interaktywne: komunikacja w grach komputerowych i fabularnych.
5. Ewolucja gier w dziejach ludzkości.
6. Socjologiczne i psychologiczne aspekty gier.
7. Nowoczesne technologie wykorzystywane w grach.
8. Nowe typy gier i ich miejsce w kulturze.
9. Wizerunek gier w mediach i opinii publicznej.

Pytaniami postawionymi przez organizatorów były:
Jakie znaczenie miały gry w życiu człowieka w przeszłości, a jakie mają dzisiaj?
Jakie są perspektywy zastosowania gier w szeroko pojętej edukacji?
Czy możliwe i potrzebne jest stworzenie odrębnej metodologii badań nad grami?
Czy nauka o grach może wyrastać wyłącznie na gruncie teorii wypracowanych przez nauki humanistyczne i społeczne?
Jakie są dalsze kierunki rozwoju ludologii w kraju i za granicą?

--------------------
Od siebie proponuję dodanie pytania:
Czy e-sporty/e-gaming/sporty elektroniczne mają szansę uzyskać status dyscyplin sportowych?

oraz związany z nim nowy temat do dyskusji:
10. E-sporty i ich miejsce wśród innych dyscyplin sportowych.

PostNapisane: Cz maja 10, 2007 9:08 am
przez Adrian Lis
Z wielką radością przychylam się do propozycji Augustyna - "e-sporty" to dziedzina, którą warto wpleść w program konferencji.

PostNapisane: Cz maja 10, 2007 1:56 pm
przez Roman Budzowski
Też jestem za, tym bardziej, że Polacy w e-sportach mają całkiem spore osiągnięcia.

pozdrawiam
Romek

PostNapisane: Pt maja 11, 2007 10:55 am
przez Andrzej Klimczuk
Hmm... Przejrzałem wszelkie dostępne mi materiały o grach komputerowych, którymi się zajmuję, i cóż... Dorzucam tutaj kilka zagadnień, które należałoby poddać pogłębionym analizom, gdyż:
1) o zagadnieniach tych pojawiło się już nieco publikacji;
2) można spodziewać się wzrostu ich znaczenia w nadchodzących latach;
3) kilka apektów tych tematów częściowo pojawiło się w poprzednich 2 konferencjach.

Proponuję podjąć dyskusję nad takimi oto trendami:
- casual games / "gry dorywcze" (tytuły uruchamiane za pośrednictwem stron www, pisane we flashu i javie, gry na telefony komórkowe, odświeżone wersje gier z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia);
- gry i religia;
- gry i sex / gaymers (czyli związkach gier i tematyki płci kulturowej);
- gry i show biznes (licencje, gwiazdy, elity, koncerty, sposoby promocji etc.);
- gry i sztuka (czy deweloperzy to artyści? czy gry mogą być traktowane na równi z innymi artystycznymi środkami wyrazu?);
- gry i życie rodzinne;
- gry, a nastolatki i kobiety;
- indie games (gry od niezależnych deweloperów, niekiedy postrzegane jako amatorskie, ale pomysłowe i świeże);
- kontrolery/interfejsy/Alternate Reality Game;
- mity o grach (rzecz o stereotypach dotyczących graczy, producentów gier i innych stronach związanych z ta dziedzina rozrywki; można też pokusić się o omówienie stereotypów, które są pomnażane w grach);
- open ended games/Sandbox Storytelling (czyli gry z otwartą linią fabularną, gwarantujące największą swobodę dla użytkownika);
- reklamy w grach/Advergaming;
- stan rynku gier (statystyki, liczby itd. itp.);
- user-created content ("zrób to sam w świecie gier" czyli użytkownik otrzymuje grę, której elementy winien sam przerobić);
- wirtualne ekonomie (czyli o dochodowym handlu w grach komputerowych);
- związki gier ze zdrowiem (zastosowanie w leczeniu, znieczulaniu, szkoleniu, informowaniu/uczulaniu opinii publicznej).

Wyróżnienie potencjalnych pytań i nazw pól tematycznych pozostawiam na później :)

PostNapisane: Cz maja 17, 2007 4:32 pm
przez Jerzy Szeja
Już dłuższy czas zbieram się do odpowiedzi, ale coś nie mogę...
Hm, to bardzo dobre zestawienie, problem w tym, że z jednej strony konferencja nie zawęża się do gier komputerowych, z drugiej - same kierunki poszukiwań też określaliśmy dużo szerzej, niż powyżej.
Tak więc jeden sposób to taki, że albo równie szczegółowo określimy inne dziedziny związane z grami (a to i niepraktyczne, i potencjalnie zawężające), albo powyższe należycie uogólnimy.
Zapraszam do składania propozycji, jak to zrobić.

Jest też opcja pośrednia: tylko gry komputerowe tak dookreslić, ale to mi się niezbyt podoba: i tak liczba referatów dotyczących gier nie-komputerowych, poza problemami glottodydaktycznymi, jest mała, a wyeksponowanie w zaproszeniu gier komputerowych może tę tendencję jeszcze pogłębić.

Jeszcze raz dziękuję za powyższe propozycje - zapraszam do dyskusji i burzy mózgów, może wspólnie określimy to tak, by konferencja wyglądała bardzo interesująco.

PostNapisane: Cz maja 17, 2007 9:26 pm
przez Andrzej Klimczuk
Zatem w wolnej chwili postaram się swoje propozycje uogólnić na gry wszelkie, ale oczywiscie zapraszam też pozostałych do pogłębionych przemyśleń :]

PostNapisane: Wt maja 29, 2007 2:03 am
przez Augustyn Surdyk
III MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
z cyklu
Kulturotwórcza funkcja gier
nt.
Cywilizacja zabawy czy zabawy cywilizacji?
Rola gier we współczesności
Poznań 24 – 25 listopada 2007


Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Badania Gier oraz Poznańskie Koło PTBG przy Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM mają zaszczyt zaprosić na trzecią konferencję z cyklu „Kulturotwórcza funkcja gier”. Ogromne zainteresowanie poprzednimi konferencjami, które zaowocowały wydaniem dwutomowej, jak dotąd, publikacji, dowiodło interdyscyplinarności ludologii jako nauki zajmującej się badaniem szeroko pojętych gier. Dotychczasowe konferencje pokazały, że gry są jednym z kluczowych zagadnień współczesności. Do najważniejszych pytań i kierunków poszukiwań należą:

Jakie znaczenie miały gry w życiu człowieka w przeszłości, a jakie mają dzisiaj?
Czy nauka o grach może dostarczyć nowych narzędzi do badania i oceny rozwoju naszej cywilizacji?
Jakie są perspektywy zastosowania gier w szeroko pojętej edukacji?
Czy możliwe i potrzebne jest stworzenie odrębnej metodologii badań nad grami?
Jakie są dalsze kierunki rozwoju ludologii w kraju i za granicą?
Jaki jest status e-sportów/e-gamingu/sportów elektronicznych jako dyscyplin sportowych?
Te i inne zagadnienia dotyczące miejsca gier w nauce, edukacji, kulturze chcieliśmy zaproponować Państwu do dyskusji. Zapraszamy do wyrażenia opinii medioznawców, glottodydaktyków, językoznawców, literaturoznawców, historyków, filozofów, antropologów, teoretyków i badaczy kultury, socjologów, psychologów i psychiatrów, pedagogów, informatyków, ekonomistów, prawników, oraz przedstawicieli nauk tu niewymienionych – w tym nauk ścisłych. Zapraszamy też twórców gier i dziennikarzy.

Proponowane tematy dyskusji:
1. Miejsce gier we współczesnej cywilizacji – kontynuacja czy przełom?
2. Gra jako medium komunikacji społeczeństw.
3. Gry językowe i komunikacyjne w edukacji – zwłaszcza w nauczaniu języków obcych, pedagogice oraz e-learningu.
4. Narracje interaktywne w grach.
5. Językowe, literackie i kulturowe zapożyczenia w grach.
6. Ewolucja gier w dziejach ludzkości.
7. Rozrywka/hobby/pasja/narkotyk. Gry w życiu jednostki, grupy, społeczności.
8. Nowoczesne technologie wykorzystywane w grach.
9. Nowe typy gier i ich miejsce w kulturze.
10. Wizerunek gier w mediach i opinii publicznej.
11. E-sporty i ich miejsce wśród innych dyscyplin sportowych.
12. Ludologia w Polsce – szanse rozwoju. Metody badań nad grami.
13. Wygrani i przegrani. Konkurencja, zwycięstwo i porażka w kulturze współczesnej.

Zgłoszenia:
Zgłoszenia zawierające dane osobowe i temat referatu wraz z abstraktem prosimy zamieszczać na stronie internetowej konferencji http://gry3.konferencja.org do 31 października 2007 roku
.

Koszt uczestnictwa:
Opłata konferencyjna (obejmująca koszty organizacji oraz materiały naukowe) wynosi 200 zł. Dla studentów – 50 zł. Dla członków PTBG opłata wynosi odpowiednio 190 zł i 40 zł i zawiera składkę za rok 2008. Wpłaty należy kierować na konto: Polskie Towarzystwo Badania Gier Nr konta bankowego: PKO BP SA, Oddział 14 w Poznaniu: 39 1020 4027 0000 1902 0396 6587 z dopiskiem: "Konferencja 2007". Wpłatę prosimy uiszczać do 31 października 2007. Dowód wpłaty prosimy przesłać na adres PTBG. Zakwaterowanie i wyżywienie w czasie konferencji we własnym zakresie lub w miejscach wskazanych przez organizatorów. Planowane jest wydanie materiałów konferencyjnych.

Po zakończeniu obrad pierwszego dnia konferencji odbędzie się Walne Zebranie Członków PTBG połączone z wyborami nowych władz.


Komitet Organizacyjny konferencji:
Prof. zw. dr hab. Waldemar Pfeiffer, dr Augustyn Surdyk, dr Paweł Hostyński,
dr Jan Stasieńko, dr Agnieszka Dytman-Stasieńko, dr Jerzy Szeja, mgr Michał Mochocki, mgr Dominika Urbańska-Galanciak, mgr Agata Zarzycka.

PostNapisane: Wt maja 29, 2007 2:15 am
przez Augustyn Surdyk
Gwoli małego sprostowania – w komunikacie nieco awansem zamieściliśmy informację, iż ukazały się już oba tomy publikacji z naszej pierwszej konferencji (listopad 2005), podczas gdy pierwszy tom, według zapewnień Wydawnictwa Naukowego UAM ukaże się w tym tygodniu, a drugi już złożony do druku, mamy nadzieję, że zostanie wydany jeszcze przed konferencją.

Początkowo podawaliśmy, zgodnie z zapewnieniami Wydawnictwa, iż pierwszy tom będzie gotowy w marcu. Za opóźnienie w druku odpowiada drukarnia w Łodzi.

PostNapisane: Pn cze 04, 2007 11:07 am
przez Augustyn Surdyk
Ogłoszenie o naszej kolejnej konferencji otrzymali wszyscy uczestnicy poprzednich konferencji, na moją prośbę zostało rozesłane przez Ośrodek Informatyczny UAM do wszystkich Pracowników Uniwersytetu. Zamieszczono je również na stronie Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego http://www.staff.amu.edu.pl/~ptnwil oraz naszego Partnera - czasopisma „Kultura i Historia”: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/ Wkrótce powstanie strona anglojęzyczna konferencji i zostanie rozesłane ogłoszenie w j. angielskim na strony obcojęzyczne.

PostNapisane: Pt sie 10, 2007 5:38 pm
przez Juliusz Doboszewski
Dla jakiej grupy docelowej jest przeznaczona konferencja? Jeśli nie tylko dla pracowników naukowych, ale także dla osób ogólnie zainteresowanych grami, tymi czy innymi, może warto zamieścić informacje na jakichś serwisach ogólnofantastycznych?

PostNapisane: Pt sie 10, 2007 9:25 pm
przez Augustyn Surdyk
Oczywiście – formuła konferencji jest otwarta i zakłada, iż wśród gości mogą znaleźć się nie tylko pracownicy naukowi, doktoranci itp., lecz również studenci, zainteresowani ‘z branży’, twórcy gier, gracze, dziennikarze i inni.

…” Zapraszamy do wyrażenia opinii medioznawców, glottodydaktyków, językoznawców, literaturoznawców, historyków, filozofów, antropologów, teoretyków i badaczy kultury, socjologów, psychologów i psychiatrów, pedagogów, informatyków, ekonomistów, prawników, oraz przedstawicieli nauk tu niewymienionych – w tym nauk ścisłych. Zapraszamy też twórców gier i dziennikarzy.”…

Każda informacja zamieszczona na dowolnym portalu jest mile widziana. Z góry bardzo dziękujemy!

PostNapisane: Cz wrz 27, 2007 11:51 am
przez Augustyn Surdyk
Przez cały czas, do końca października, przyjmujemy zgłoszenia na III konferencję PTBG poprzez samodzielne logowanie na stronie konferencji: http://gry3.konferencja.org

Zapraszamy do wyrażenia opinii medioznawców, glottodydaktyków, językoznawców, literaturoznawców, historyków, filozofów, antropologów, teoretyków i badaczy kultury, socjologów, psychologów i psychiatrów, pedagogów, informatyków, ekonomistów, prawników, oraz przedstawicieli nauk tu niewymienionych – w tym nauk ścisłych. Zapraszamy też twórców gier i dziennikarzy.

Serdecznie zapraszamy zwłaszcza Członków PTBG do wzięcia udziału w Walnym Zebraniu Towarzystwa.

PostNapisane: Pn lis 05, 2007 11:24 pm
przez Augustyn Surdyk
Poniżej publikujemy listę zgłoszonych referatów oraz innych wystąpień

dr Joanna Andrzejewska-Kwiatkowska
Stymulacja nauczania Komunikacji Interkulturowej za pomocą gier

Jan Argasiński
Gry jako media - media jako gry. O możliwej (?) perspektywie badań nad nowymi mediami

Joanna Barska
Gra w życie, życie w grze.
Dodekafoniczne obowiązki Georgesa Pereca - "La vie mode d'emploi"

mgr Andrzej Bełkot
Funkcje zabawy i komunikacyjne sensy "bawienia się" w kulturze konsumpcyjnej

dr Dorota Chmielewska – Łuczak
Kilka uwag o NIEwchodzeniu w role w RPG

Anna Dąbrowska
Rola gier w procesie nauczania języka angielskiego w przedziale wiekowym 4-8

dr Mirosław Filiciak
Gry i płeć - ludologia z perspektywy gender

mgr Weronika Górska
Poszukiwacze skarbów- fabularna gra planszowa na lekcji języka hiszpańskiego

dr Dobrosława Grzybkowska-Lewicka
Narracyjne gry fabularne jako narzędzie animatora kultury

dr Agata Hoffman
Wykorzystanie współczesnych technologii
w przygotowaniu studentów Filologii Angielskiej UG do nauczania

dr Paweł Hostyński
"Relacja wspomagająca" w glottodydaktyce kierunków neofilologicznych - potencjał technik ludycznych

dr Arkadiusz Jabłoński
Horyzontalny bliźni a wertykalny partner - o polskich i japońskich grach społecznych i komunikacyjnych.

mgr Aleksandra Jankowska
Gra komputerowa jako apoteoza konsumpcjonizmu (na przykładzie Desperate Housewives: The Game)

Joanna Kic-Drgas
Warsztaty - Gry i Tłumaczenie

Andrzej Klimczuk
Games 2.0 jako próba konstrukcji społeczno-kulturowego perpetuum mobile

dr Rolisław Jan Kolbusz, Towarzystwo Miłośników Gier Umysłowych
Gry planszowe nowego paradygmatu jako narzędzia i warsztat myślenia analityczno-decyzyjnego

Joanna Kozioł
Społeczność miłośników fantastyki a gry. Raport z badań

Kamila Kraszewska
Gry i zabawy angażujące zmysły jako odpowiedź na dziecięce potrzeby i ciekawość świata.

Stanisław Krawczyk
Poruszyć historią. O roli archetypowych struktur fabuły w angażowaniu emocji graczy narracyjnych gier fabularnych

dr Adrian Lis
Cyberatletyka a kultura fizyczna - perspektywa socjologiczna

mgr Joanna Madej
Komunikacja jako gra.
Na materiale tekstów współczesnych kabaretów polskich

Cezar Matkowski
RPG jako narzędzie konfrontacji z nadaną tożsamością

mgr Aleksandra Mochocka
Gra - rekwizyt czy bohater? Motyw gry w fantastyce naukowej XX wieku

dr Michał Mochocki
Etyka bohaterów narracyjnych gier fabularnych

dr Michał Mochocki
Gród Kazimierzowski - projekt ośrodka edukacyjno-kulturalnego

mgr Monika Motyka
Rola nauczania elementów wiedzy o świecie na zajęciach z języka angielskiego w kontekście gier i zabaw

Richard Nti
Educational games in prevention of infectious diseases

mgr Jacek Podgórski
Struktura procesów poznawczych w środowiskach wirtualnych. Charakterystyka kolektywu rozproszonego.

dr Małgorzata Przybysz-Zaremba
Współczesne gry komputerowe zagrożeniem dla dzieci i młodzieży

mgr Dorota Sikora,
mgr Mariusz Pisarski
Bohater gry fabularnej i jego badanie

Maciej Skrzypczak
Eye tracking w badaniu gier komputerowych

dr Britta Stöckmann
Playing by the Book - Literature and Board Games at the Beginning of the 21st Century (Part I)

Jens Jahnke
Playing by the Book - Literature and Board Games at the Beginning of the 21st Century (Part II)

dr Augustyn Surdyk
Edukacyjna funkcja gier w dobie „cywilizacji zabawy”

dr Jerzy Szeja
Cywilizacja zabawy? Kultura światów alternatywnych BBMMOG

mgr Ewa Szumilewicz
Filozofia jako nauka myślenia w świetle współczesnej technologii, gier i zabaw.

dr Joanna Szymanowska
Gra w literaturze i literatura jako gra: "Zamek krzyżujących się losów" Itala Calvina i "Gra w klasy" Julia Cortazara

mgr Szymon Tworowski
Grupy społeczne powstające wśród uczestników gier sieciowych

mgr inż. Krzysztof Wardziński
Przegląd algorytmów sztucznej inteligencji stosowanych w grach komputerowych

mgr Paweł Wołkowski
Gry browserowe nowym wcieleniem masowej rozrywki elektronicznej

mgr Joanna Woźniakiewicz,
prof. Paola Rizzi
Perspektywy zastosowania gier symulacyjnych w edukacji: teoria i praktyka

dr Agata Zarzycka
Autentyczność - plagiat - recykling. Twórczość i odtwórczość w narracyjnych grach fabularnych na tle współczesnej kultury popularnej.


Goście PTBG:

Wojciech Pijanowski
"Historia moich gier"

mgr Emanuel Kulczycki
“Homo Communicativus”

mgr Radosław Bomba
Wortal „Kultura i Historia”

mgr Jacek Podgórski
Portal „Kognitywistyka.net”

PostNapisane: Pn lis 26, 2007 9:48 am
przez Augustyn Surdyk
Q-workshop Członkiem Wspierającym PTBG. Goście, partnerzy i nowi członkowie towarzystwa
Tuż przed wczoraj zakończoną III międzynarodową konferencją naukową PTBG Firma Q-workshop z Poznania, największy na świecie producent i dystrybutor kości do gier uzyskała statut Członka Wspierającego. Firma reprezentowana będzie w osobie założyciela i Prezesa Pana Patryka Strzelewicza.

Towarzystwo zacieśniło również współpracę z wortalami ‘Kultura i Historia’ oraz ‘Kognitywistyka.net’, których przedstawiciele – odpowiednio: red. Radosław Bomba i red. Jacek Podgórski wstąpili do towarzystwa. Warszawskie Koło PTBG uzyskało wzmocnienie w osobach przedstawicieli Towarzystwa Miłośników Gier Umysłowych: Prezesa Cezarego Domińczaka oraz Pana dr. Rolisława Jana Kolbusza.

Czasopismo naukowe ‘Homo Communicativus’ – wydawcę kolejnych tomów pokonferencyjnych PTBG (2006 i 2007) - reprezentował red. Emanuel Kulczycki.

Firmę Innotech zaopatrującą coroczne konferencje PTBG w system rejestracji Syskon reprezentował Prezes Roman Budzowski.

Gościem honorowym konferencji był Pan Wojciech Pijanowski - od niedzieli członek zwyczajny PTBG.

Wśród zagranicznych gości konferencji znalazła się delegacja Health Education Department of Ashanti Regional Health Promotion Centre z Ghany na czele z Panem Richardem Nti MSc.

PostNapisane: Cz lis 29, 2007 10:45 pm
przez Augustyn Surdyk
Na stronie Forum firmy Q-workshop http://forum.q-workshop.com/viewtopic.php?t=1525 dostępne jest nagranie wystąpienia Pana Pijanowskiego pt. „Gry mojego życia” wygłoszone podczas konferencji oraz dyskusji z obecnymi na sali. Z naszych wiadomości wynika, że autor nagrania uzyskał zgodę Pana Pijanowskiego na zamieszczenie nagrania na forum. Jednakże przestrzegamy przed jego wykorzystaniem bez pytania o zgodę Moderatora forum, przedstawicieli firmy Q-workshop, a przede wszystkim samego Autora. Nakazuje to prawo prasowe, a przede wszystkim zasady dobrego wychowania.