na forum serwisu Poltergeist padło pytanie o liczbę polskich graczy RPG. W odpowiedzi podałem znane mi informacje z książki dr. Jerzego Szei – cytuję poniżej. Czy ktoś ma jeszcze inne wiadomości na temat tego, ile osób w Polsce gra w gry fabularne? (Jeśli to możliwe, przydatna będzie też informacja nt. tego, jak dane źródło definiuje gracza RPG).
Przy okazji linkuję interesujący wątek z tegoż forum na temat sprzedawalności różnych systemów RPG nad Wisłą.
Zapowiedziane informacje – cytuję fragment z książki Jerzego Szei ("Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej", Wyd. Rabid, Kraków 2004, s. 27):
"Oszacowanie populacji polskich graczy na 110 tysięcy jest obarczone aż 20 procentowym marginesem błędu [49]. Jeżeli za kryterium aktywności przyjąć lekturę czasopism poświęconych narracyjnym grom fabularnym, daje to liczbę 40 tysięcy zaangażowanych uczestników [50]. W takim razie średnio co dwa tygodnie rozgrywanych jest około 12 tysięcy sesji [51]".
I treść przypisu 49: "Oszacowanie na podstawie sprzedaży podręczników, zakładanego procentu ich zużycia oraz powszechności zjawiska kserowania (około 25% wykorzystywanych podręczników polskojęzycznych to kopie – analogowe lub cyfrowe, w przypadku angielskojęzycznych – aż 40%".
Przypis 50: "Oszacowanie na podstawie sprzedaży czasopism i przeprowadzanych przez nie ankiet (jeden numer czyta średnio 2,8 osoby)".
Przypis 51: "Przyjmuję, że mniej aktywni (większość z nich to tacy, którzy w przeszłości grali częściej, ale aktualnie mają mniej czasu lub kłopoty ze zgromadzeniem drużyny) grają przynajmniej raz na dwa miesiące".