Mechanizmy rozwoju postaci w grach fabularnych i strategicznych
Wstęp
Gracz, wcielając się w postać w grach fabularnych, poszukuje gratyfikacji. Jedną z kluczowych jej form jest poprawa parametrów określających możliwości jego postaci. Rozwój postaci jest szczególnie istotny w komputerowych grach fabularnych, gdzie implementacja tych mechanizmów decyduje w znacznym stopniu o sukcesie gry. W rozgrywkach, w których uczestniczy więcej niż jeden gracz, a szczególnie w masowych grach sieciowych, pojawia się jeszcze element rywalizacji i możliwość dominacji nad innymi graczami poprzez granie postacią o lepszych parametrach.
Oczywisty fakt wpływu wyszkolenia i doświadczenia na skuteczność żołnierzy znalazł swoje odbicie w grach strategicznych. Podobnie jak w grach fabularnych, również tu gracz identyfikuje się ze swoimi oddziałami i ich rozwój stanowi dla niego gratyfikację. Zostało to zauważone już dawno przez twórców komputerowych gier strategicznych i stało sie ich nieodłączną częścią. Ze względu na to, że oddziały w grach strategicznych są reprezentowane w mechanice gry w analogiczny sposób co postacie w grach fabularnych, w dalszej części tekstu będę je traktował łącznie. W przypadku gdy w grze strategicznej jednostka reprezentuje pojedynczego żołnierza, mechanika gry traktuje go identycznie jak postać w grze fabularnej.
Poniżej chciałbym przedstawić podstawowe mechanizmy rozwoju postaci i to, w jaki sposób zostały one zaimplementowane w różnych grach fabularnych czy strategicznych.
Podstawowe mechanizmy rozwoju postaci
W grach fabularnych i strategicznych występują przede wszystkim cztery mechanizmy rozwoju postaci:
- etapy rozwoju,
wydawanie „punktów rozwoju”,
zliczanie użycia parametru,
zewnętrzny wpływ na postać.
Etapy rozwoju postaci są jednym z najczęściej stosowanych metod rozwoju postaci. W momencie osiągnięcia przez postać określonych celów gry przechodzi ona na następny etap rozwoju. Przejście na następny etap wiąże się ze zmianą parametrów określających postać. Wielkość zmiany parametrów jest jednoznacznie określona na danym etapie rozwoju lub istnieje jasno określony mechanizm ich zmiany.
Wydawanie „punktów rozwoju”, podobnie jak etapy rozwoju, powiązane jest z osiąganiem przez postać celów gry. W wyniku działań postaci uzyskuje ona pulę „punktów rozwoju”, które gracz może spożytkować na rozwój parametrów swojej postaci. Mogą to być oddzielne pule punktów dla poszczególnych grup parametrów lub przeliczniki kosztu rozwoju poszczególnych parametrów. Najważniejszym elementem tego mechanizmu jest możliwość wyboru, które parametry swojej postaci rozwinie gracz.
Zliczanie użycia parametru jest najbardziej realistycznym z mechanizmów rozwoju postaci. Po określonej liczbie przypadków użycia danego parametru jego wartość wzrasta. Często różnicuje się wartość użycia parametru zakończonego sukcesem lub porażką. Zazwyczaj również liczba użyć danego parametru potrzebna do jego rozwoju zmienia się wraz z jego poziomem. W niektórych implementacjach tego mechanizmu określona liczba użyć danego parametru zostaje zastąpiona poprzez prawdopodobieństwo rozwoju parametru przy każdym użyciu.
Zewnętrzny wpływ na postać jest z kolei najprostszym z mechanizmów rozwoju postaci. W wyniku wydarzenia w grze modyfikowany jest parametr postaci.