RPG na konferencji "Oblicza komunikacji"

Forum badaczy RPG-ów, gier fabularnych itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

RPG na konferencji "Oblicza komunikacji"

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr kwi 06, 2005 12:02 am

W dniach 4-5 kwietnia br. we Wrocławiu odbyła się konferencja nt. „OBLICZA KOMUNIKACJI. PERSPEKTYWY BADAŃ NAD TEKSTEM, DYSKURSEM I KOMUNIKACJĄ” zorganizowana przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Na konferencję przybili przedstawiciele wielu specjalizacji: językoznawcy, socjologowie, psychologowie, kulturoznawcy, medioznawcy, literaturoznawcy i inni. Wśród ponad siedemdziesięciu referatów dotyczących licznych aspektów komunikacji (w tym za pośrednictwem internetu: IRC, Gadu-Gadu, blogi, emotikony itp.) pojawił się również temat klasycznych gier fabularnych i MMORPG (abstrakty poniżej). Spośród członków PTBG obecni byli: dr Agnieszka Dytman-Stasieńko, dr Jan Stasieńko i ja. W dyskusji nie omieszkałem wspomnieć o PTBG.

1)
Dr Edyta Rudolf
Instytut Języka Polskiego
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu


Relacje osobowe w grach fabularnych (RPG)

Gry fabularne to nowe zjawisko w polskiej kulturze – początek datuje się na koniec lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Dlatego też pojawiło się niewiele naukowych publikacji na ten temat. Pozostało szereg kwestii do zbadania i opisania, tym bardziej, że same gry ewoluują w swej strukturze i treści.
Głównym przedmiotem moich rozważań będzie problem komunikacji i relacji osobowych w grach fabularnych interpersonalnych, z ominięciem gier komputerowych i karcianych. Ponadto istotna wydaje się kwestia, czy można zastosować terminologię teoretycznoliteracką do opisu tego zjawiska kultury. Teza ta wydaje się słuszna, jeśli uwzględni się fakt, że wszyscy uczestnicy gry pełnią trzy główne role osobowe (nadawcy, odbiorcy i bohatera), możliwe jest również kumulowanie ról.


2)
Mgr Joanna Zawisza-Smejlis, mgr Tomasz Smejlis
Wałbrzych


Komunikacja w grach MMORPG
(Massive Multiplayer Online Role Playing Games)

Dzięki rozwojowi technologii komputerowych i internetowych pojawiła się możliwość gry na odległość z żywym partnerem. Pierwotnie mała przepustowość łącz internetowych i niewielka moc serwerów uniemożliwiała wejście w interakcję większej grupy graczy, ale już w latach osiemdziesiątych popularne stały się sieciowe gry nazywane MUDami
(Multi-User Dungeon lub Multi-User Dimension), które choć pozbawione grafiki, cieszyły się wielką popularnością, umożliwiając dużej liczbie graczy wspólną zabawę. Era MUDów zakończyła się wraz ze zwiększeniem potencjału komputerów osobistych i łącz internetowych. Sieciowe gry nowej generacji nie tylko umożliwiały interakcję w środowisku tekstowym, ale również graficznym – w ten sposób narodziły się MMORPG.
Ultima: Age of Shadows jest jedną z bardziej znanych gier MMORPG, choć powstała w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, to nadal tysiące graczy wciela się w różne postacie na płatnych i darmowych shardach (serwerach). W założeniu odczyt ma na celu ukazanie na przykładzie Ultimy zjawiska kulturowego, jakim jest MMORPG oraz omówienie płaszczyzn, na których przebiega komunikacja między graczami i postaciami, w które się wcielają.
Ograniczenia gry (zarówno możliwości graficzn, jak i narzucone reguły gry, w tym ustalone cechy i umiejętności postaci) powodują, iż pełne wcielenie się w odgrywaną postać i porozumiewanie z innymi graczami jest na kanale oficjalnym utrudnione. Zmusza to gracza do komunikowania się na innych płaszczyznach, poza grą. Taki sposób jest bardzo ciekawą formą dyskursu, rozumianego jako zdarzenie komunikacyjne. W swoim wystąpieniu zamierzamy dokonać analizy dyskursu graczy Ultimy z uwzględnieniem jego trzech głównych wymiarów :
a) użycia języka,
b) przekazywania idei, przekonań i emocji,
c) interakcji w specyficznej sytuacji społecznej.
Aby odpowiedzieć na pytania jak, dlaczego i kiedy używają danej formy językowej.
Przewidujemy następujące elementy wystąpienia:
1. Zdefiniowanie zjawiska
2. Netykieta MMORPG
3. Dialogowość w MMORPG
a. dialog gracza z graczem
b. dialog postaci z postacią
c. dialog gracza z Mistrzem Gry
4. Wielopłaszczyznowość komunikacji
a. komunikacja w grze
b. komunikacja na forum
c. komunikacja na kanałach MIRca
d. komunikacja przez Gadu Gadu i Tlen
5. Społeczność i jej budowanie w grach MMORPG


3)
Dr Augustyn Surdyk
Katedra Glottodydaktyki i Translatoryki
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Metodologia ACTION RESEARCH i techniki
komunikacyjne w glottodydaktyce

Komunikacja obcojęzyczna a w szczególności jej progresywność w trakcie kształcenia i towarzyszące mu procesy zachodzące w świadomości osoby uczącej się są często trudne do uchwycenia pomimo odpowiednio dobranej metodologii badań i skrupulatnie zbudowanego instrumentarium badawczego. Metodologia badań action research (badania w działaniu) zaliczana do metodologii jakościowej umożliwia bliższe przyjrzenie się złożonym procesom i mechanizmom towarzyszącym doskonaleniu sprawności osobistej kompetencji komunikacyjnej w dydaktyce języków obcych. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie zastosowania metodologii action research w dydaktyce języka angielskiego na poziomie akademickim na przykładzie badań własnych z wykorzystaniem nowatorskiej komunikacyjnej techniki gier fabularnych (TGF).
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Jerzy Szeja » Pn kwi 25, 2005 12:27 pm

Czy to są wszystkie notki związane z grami?
Czy gdzieś w necie są opublikowane abstrakty?
Czy Kolega Smejlis mógłby napisać kilka słów nt. tej konferencji? Kol. Surdyk i ja = prawie połowa postów tego forum. Przydałoby się to zmienić :)
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 701
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Roman Budzowski » Pn kwi 25, 2005 9:21 pm

Tej połowy to tak szybko nie zmienię, ale dokładam starań ;-)

Abstrakty z konferencji są i owszem dostępne w sieci... na stronie internetowej konferencji (sam je nawet zamieszczałem tam). Oto bezpośredni link:

http://oblicza.konferencja.org/page.php?id=1039

pozdrawiam
Roman Budzowski
Roman Budzowski
Badacz Gier
 
Posty: 92
Dołączył(a): So kwi 16, 2005 3:05 pm
Lokalizacja: Stargard Szczeciński

Postprzez Tomasz Smejlis » So kwi 30, 2005 6:14 pm

Uch, czuję się przywołany do tablicy. Na swoje usprawiedliwienie dodam, że od połowy kwietnia mam szalone problemy z dostępem do internetu z powodu awarii routera (o czym wspominałem Augustynowi). Chwilowo jestem, może za parę dni będę już na dłużej.

Co do konferencji.
Nasze wystąpienie było niejako przedłużeniem badań dotyczących umiejscowienia gier komputerowych w kulturze i sposobu w jaki dochodzi w nich do wielopłaszczyznowej komunikacji (a raczej wielopłaszczyznowego komunikowania). Dwa moje poprzednie wystąpienia przygotowane wraz z dr Chmielewską-Łuczak z UWr (muszę oddać sprawiedliwość), w których ona wykonała gros pracy :)) - na konferencji "Język a Multimedia" w Szczawnie-Zdroju (7-9.05.2004) oraz III Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji „Zrozumieć Płeć” (23-25.09.2004) we Wrocławiu, w dużym stopniu dotyczyły przemian kulturowych w grach komputerowych. Na konf. "Oblicza komunikacji" zajęliśmy się z żoną głównie problemem komunikacji w MMORPG. Szczególnie interesowała nas wielopłaszczynowość kontaktu, możliwość synchronicznej wymiany informacji za pośrednictwem wielu platform programowych (o ile mogę to tak nazwać). Chcieliśmy zwrócić uwagę, że pod wpływem gier sieciowych ulega zmianie nie tyle model gracza co model jego avatara. Skoncentrowaliśmy się również na typach graczy MMORPG wywiedzionych z klasyfikacji Bartle'a dotyczącej MUDów.

Hmm, to chyba tak w skrócie. Przepraszam za pewien bałagan w wypowiedzi, ale jak wspominalem jeszcze nie mam dostępu do sieci na stałe.
Pozdr, Tom
Tomasz Smejlis
Badacz Gier
 
Posty: 8
Dołączył(a): Wt kwi 05, 2005 11:06 pm
Lokalizacja: Wałbrzych

Postprzez Augustyn Surdyk » Wt cze 20, 2006 11:58 pm

Uprzejmie informuję (szczególnie osoby zainteresowane zastosowaniem gier komunikacyjnych [gł. fabularnych] w nauczaniu języków obcych), że wykład wygłoszony przeze mnie w Göteborgu na ostatnim światowym kongresie FIPLV i LMS nt. „An Introduction to the Communicative Technique of Role-Playing Games in Teaching Foreign Languages”
(“Wstęp do techniki gier fabularnych w nauczaniu języków obcych”) jest już dostępny na stronach Fédération Internationale des Professeurs de Langues Vivantes (FIPLV) w dziale „World Congress”/”Documents”/”English”: http://www.fiplv.org. Podczas wykładu zaprezentowałem moją propozycję definicji klasycznych gier fabularnych. Przy okazji serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które przyczyniły się (głównie poprzez dyskusje na poprzednim forum PTBG na Yahoo) do powstania ostatecznej wersji. Tym bardziej zachęcam wszystkich Członków i Sympatyków PTBG do wspólnego opracowania pozostałych, licznych definicji pobocznych RPG.

Również na strona FIPLV jak i LMS (RIKSFÖRENINGEN FÖR LÄRARNA I MODERNA SPRÄK) http://www.lms-riks.se zamieszczono ogłoszenie o naszej najbliższej konferencji.

Serdecznie pozdrawiam

Augustyn Surdyk
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań


Powrót do Dyskusje o RPG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 33 gości

cron