Co daje granie w gry?

Gry komputerowe itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Co daje granie w gry?

Postprzez Roman Budzowski » Wt lip 12, 2005 8:12 am

Witam
Jakis czas temu na forum pojawil sie temat o wplywie grania na dokladnosc chirurgow. Z pewnoscia pozytywne efekty z grania dotycza nie tylko chirurgow. Chcialbym ustalic kompletna liste pozytywnych efektow, jakie wywoluje granie w gry (najlepiej z podaniem zrodla).

Znane mi (ale nie znam zrodel), to:
- poprawa koordynacji oko-reka
- poprawa szybkosci kojarzenia faktow

Co jeszcze?

pozdrawiam
Roman Budzowski
Roman Budzowski
Badacz Gier
 
Posty: 92
Dołączył(a): So kwi 16, 2005 3:05 pm
Lokalizacja: Stargard Szczeciński

Postprzez Mirek Filiciak » Wt lip 12, 2005 10:13 am

Według mnie to trochę źle postawione pytanie - oczywiście gry MOGĄ być pożyteczne, tak jak mogą być szkodliwe (podobnie jak każde inne medium). Zwłaszcza, że każda gra jest w pewnym sensie symulacją, więc lista pożytecznych przykładów zastosowań jest potencjalnie nieograniczona. Zależą one chyba bardziej od intencji użytkownika, niż gry - chirurg laparoskopowy może grać w cokolwiek, żeby poćwiczyć koordynacje ręki z okiem (od strony technicznej jego praca przypomina grę - jest ekran i joystick). Ale ten sam tytuł może teoretycznie zaszkodzić jakiemuś dziecku, jeśli będzie zbyt brutalny/wulgarny itd.

Dlatego sądzę, że nie na "pożyteczności" polega istota gier. Wydaje mi się, że gramy głównie dla rozrywki (w czym rzecz jasna zawierają się pewne pożyteczne elementy), a zdobywanie w tym czasie pewnych umiejętności jest mimo wszystko "efektem ubocznym". W większości definicji gier - począwszy od klasycznych, jak Huizingi czy Caillois, po najnowsze, jak meta-definicja Juula, pojawia się wątek rozdziału gier i czynności nakierowanych na efekt/zysk, w najlepszym wypadku mówi się że wpływ gry na rzeczywistość podlega negocjacji. Pojawia się pytanie, czy jeśli dziecko autystyczne w ramach terapii gra, to możemy je po prostu zakwalifikować jako "gracza"...

Oczywiście sprawa nie jest taka prosta, zwłaszcza że coraz częściej zacierają się granice praca-rozrywka. Niemniej taka lista jest dla mnie po prostu kopiowaniem działań przeciwników gier, tylko na odwrót. Wydaje mi się, że jedyny sens takich działań to właśnie pomoc w propagowaniu gier - zbieranie kontrargumentów wobec rzekomych negatywnych efektów grania. Ale mówiąc szczerze wolałbym, żebyśmy powoli zaczęli odchodzić od takiego myślenia na rzecz bardziej konstruktrywnych rozważań.

Pozdrawiam
Mirek Filiciak
Badacz Gier
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pn sty 31, 2005 4:16 pm
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Roman Budzowski » Wt lip 12, 2005 12:02 pm

Mirek Filiciak napisał(a):Niemniej taka lista jest dla mnie po prostu kopiowaniem działań przeciwników gier, tylko na odwrót. Wydaje mi się, że jedyny sens takich działań to właśnie pomoc w propagowaniu gier - zbieranie kontrargumentów wobec rzekomych negatywnych efektów grania.


O to wlasnie mi chodzilo.

Mirek Filiciak napisał(a):Ale mówiąc szczerze wolałbym, żebyśmy powoli zaczęli odchodzić od takiego myślenia na rzecz bardziej konstruktrywnych rozważań.


Jak na przyklad?

pozdrawiam
Roman Budzowski
Roman Budzowski
Badacz Gier
 
Posty: 92
Dołączył(a): So kwi 16, 2005 3:05 pm
Lokalizacja: Stargard Szczeciński

Postprzez Marcin Segit » Pt sie 26, 2005 3:44 pm

Mysle, ze to dobry watek, a nowego zakladac nie ma sensu:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4160466.stm - Myst na lekcjach, oczywiscie nie u nas, ale w UK. Nauczyciela nagrodzono za najlepsze uzycie technologii podczas lekcji.
Marcin Segit
Badacz Gier
 
Posty: 77
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:32 am
Lokalizacja: Zamość/Kraków

Postprzez Jerzy Szeja » So paź 01, 2005 5:31 pm

Ciekawe. Sądzę, że taka metoda jest szczególnie dobra z dziećmi starszych klas podstawówki. Dobrze też powinna socjalizować - jeśli każda akcja jest wcześniej przedyskutowana. Szkoda, że nie napisano, jak często takie lekcje się zdarzają.
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 701
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Marcin Segit » Śr lis 23, 2005 10:35 am

http://eurogamer.net/article.php?article_id=61729 - znow UK, tym razem Neverwinter Nights i ponoc niezle wyniki eksperymentu.
Marcin Segit
Badacz Gier
 
Posty: 77
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:32 am
Lokalizacja: Zamość/Kraków

Postprzez Jerzy Szeja » Śr lis 23, 2005 11:55 am

Zauważmy, że w tym projekcie używa się nie tyle samego NWN, co narzędzi tej gry do konstruowania samodzielnych scenariuszy. Jak to zauważono już dawno (w tym niżej podpisany) - ze wszystkich gier komputerowych akurat ta opcja NWN jest najbliższa narracyjnym grom fabularnym. Inaczej mówiąc: olbrzymi potencjał kształcący RPG jest tutaj wykorzystany ze wzmocnieniem, które daje wizualizacja (i z jej wadami: na pewno polepsza docieranie komunikatu, bo my wszyscy jesteśmy bardziej wrażliwi na obraz niż na słowo, z drugiej strony jednak rozwój pewnych typów kreacyjności wiąże się z rozwojem wyobraźni, w tym zdolności do autowizualizacji {=wobrażania sobie wyglądów}).
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 701
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Marcin Segit » Wt mar 21, 2006 7:18 pm

http://www.wired.com/wired/archive/14.04/wright.html - krotki art tworcy Simow o tym, jak gry uwalniaja wyobraznie.
Marcin Segit
Badacz Gier
 
Posty: 77
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:32 am
Lokalizacja: Zamość/Kraków

Postprzez Mirek Filiciak » Śr mar 22, 2006 11:29 am

Przy okazji: w kwietniowym "Wired" gry sa glownym tematem wydania, wiec na pewno warto bedzie rzucic okiem takze na inne teksty.
Mirek Filiciak
Badacz Gier
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pn sty 31, 2005 4:16 pm
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Augustyn Surdyk » N cze 04, 2006 8:54 pm

Nie chcąc mnożyć wątków uznałem, że będzie to najlepsze miejsce, by zamieścić tę informację.

Ostatnie wydanie darmowej poznańskiej gazety „Poznań. Echo miasta” w dużej mierze poświęcone jest grom komputerowym i graczom. Pierwszą stronę rozpoczyna artykuł „Gry to sport!” dotyczący głównie imprezy pt. „Electronic Sports World Cup, Poland 2006” (polskie kwalifikacje do mistrzostw świata), która po raz pierwszy, dzięki Poznań Game Arena, odbyła się w Polsce (wczoraj, tj. 3 czerwca br.). Artykuły dotyczące tematyki gier komputerowych to „Mistrz Quake”, „Mój syn jest graczem”, „Kobiety i gry” i inne.
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1178
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań


Powrót do Dyskusje o grach komputerowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron