Praca magisterska - sztuczna inteligencja w grach komp.

Gry komputerowe itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Praca magisterska - sztuczna inteligencja w grach komp.

Postprzez Krzysztof Wardziński » Śr wrz 27, 2006 12:28 pm

Witam

Jestem na etapie pisania pracy magisterskiej o tematyce wykorzystania sztucznej inteligencji w grach komputerowych.
Byłbym wdzięczny, gdyby obecne na forum koleżanki i koledzy wsparli mnie tytułami artykułów, tytułami książek, linkami (tak w języku polskim, jak i angielskim) poruszającymi tę tematykę. Na pewno wielu z was zna teksty, których mnie nie udałoby sie odnaleźć.

Krzysztof Wardziński
Krzysztof Wardziński
Badacz Gier
 
Posty: 24
Dołączył(a): N lis 20, 2005 7:39 pm
Lokalizacja: Świnoujście / Poznań

Postprzez Roman Budzowski » Śr wrz 27, 2006 2:45 pm

Na stronie http://klubinformatyka.pl jest artykuł o sztucznej inteligencji w grach komputerowych (opublikowany na konferencji <i>Komputer - przyjaciel czy wróg</i>). Poza tym materiałów na ten temat jest mnóstwo w języku angielskim, czy to na gamedev.net, czy gamasutrze. Problemem jest co wybrać, a nie brak materiałów.

pozdrawiam
Roman Budzowski
Roman Budzowski
Badacz Gier
 
Posty: 92
Dołączył(a): So kwi 16, 2005 3:05 pm
Lokalizacja: Stargard Szczeciński

Postprzez Piotr Konieczny » Wt paź 17, 2006 5:15 pm

Na wypadek jesli Kolega nie zna, polecam Google Scholar.
Piotr Konieczny
Kandydat PhD
University of Pittsburgh
Piotr Konieczny
Administrator Forum
 
Posty: 119
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 8:08 pm
Lokalizacja: Katowice, Polska - Pittsburgh, USA

Postprzez Krzysztof Wardziński » Pt maja 04, 2007 6:35 pm

Pisanie mojej pracy magisterskiej dobiega końca. Gra, którą na jej potrzeby tworzę, również jest niemal na ukończeniu. W związku z tym potrzebuję dużej grupy osób, które pograją w obie wersje mojej gry (bez sztucznej inteligencji oraz ze sztuczną inteligencją). Osoby takie po rozegraniu kilku dni najpierw w jedną wersję, a potem w drugą musiałyby mi napisać swoje spostrzeżenia na temat tego, czy wprowadzona AI poprawiła grywalność gry, oraz ogólne spostrzeżenia na temat przydatności takiego wykorzystania sztucznej inteligencji w grach typu MMOSG. Jeśli ktoś z Kolegów lub Koleżanek jest chętny, by mi pomóc, prosiłbym o kontakt mailowy lub poprzez forumowe PW.
Krzysztof Wardziński
Badacz Gier
 
Posty: 24
Dołączył(a): N lis 20, 2005 7:39 pm
Lokalizacja: Świnoujście / Poznań

Postprzez Jerzy Szeja » Pt maja 04, 2007 9:01 pm

A czy Kolega mógłby szerzej opisać tę grę? Z doświadczenia i badań wiem, że dorośli gracze (a w PTBG przecież tylko tacy są) nie grają "we wszystko", tylko w określone gatunki, a i w ich obrębie wolą raczej jedne rozwiązania, a nie inne. Tak więc przedstawienie swojej gry może zachęcić.
A pozostali uczestnicy tego forum zapewne z zainteresowaniem przeczytają o grze, którą stworzył Kolega.
Jak i niżej podpisany.
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 701
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Krzysztof Wardziński » Pt maja 04, 2007 10:26 pm

Przepraszam Kolegę za niezaspokojenie ciekawości i dziękuję za zwrócenie na to uwagi. Niniejszym poprawiam się.

Moja gra należy do gatunku MMOSG (najpopularniejszymi przedstawicielami w Polsce są oGame i Red Dragon) i nosi nazwę "Magdkaj". Jest to gra jak na standardy komercyjnych produktów bardzo uboga. Każdy z graczy może wyprodukować tylko cztery typy jednostek bojowych, a pieniądze na ich budowę pozyskuje się z podatków zależnych od wielkości terytorium swojego państwa. Gra odbywa się w czasie rzeczywistym (tak jak w oGame), ale wszystkie przemieszczania jednostek trwają zawsze tyle samo (6 godzin). Udany atak na obce państwo powoduje zajęcie 10% jego terytorium. Ranking graczy ustala się ze względu na wielkość posiadanego terytorium. Gra zatem, jak widać, jest bardzo skromna, ale wynika to z tego, że jest tylko otoczką dla pokazania zastosowania w grach tego typu sztucznej inteligencji sterującej doborem taktyki walki w momencie spotkania się wrogich jednostek (tytuł pracy brzmi "Algorytmy sztucznej inteligencji w doborze taktyk bitewnych w systemach MMOSG").
Krzysztof Wardziński
Badacz Gier
 
Posty: 24
Dołączył(a): N lis 20, 2005 7:39 pm
Lokalizacja: Świnoujście / Poznań

Postprzez Krzysztof Wardziński » Śr lis 07, 2007 10:57 pm

Kolega Jerzy Szeja który wziął udział w testowaniu mojej gry prosił bym po obronie umieścić sprawozdanie z przebiegu testów co niniejszym czynie przepraszając jednocześnie, iż czynie to dopiero teraz (broniłem się w połowie września). Jest to cytat z mojej pracy magisterskiej:

Ocena gry Magdkaj

Zdecydowana większość osób testujących grę (83% osób oceniających grę) uznała zaprezentowaną im grę Magdkaj za bardzo interesującą i pochłaniającą na wiele godzin, jednakże niewielkiej z nich grupie (13% spośród osób, które uznały grę za ciekawą) nie spodobało się, iż przebieg gry odbywa się w czasie rzeczywistym. Większość z zadowolonych graczy (87% spośród osób, które uznały grę za ciekawą) uznała jednak tą formę prowadzenia rozgrywki za bardzo udaną, gdyż dzięki temu gra była bardzo dynamiczna, a jednocześnie nie zmuszała do ciągłego przesiadywania przed monitorem komputera i pilnowaniem wydarzeń zachodzących w świecie gry.
Niewielka grupa osób (17% osób oceniających grę), której gra nie przypadła do gustu wskazała na brak opcji budowy infrastruktury gospodarczej co jest standardem w innych grach typu Massive Multiplayer Online Strategy Games, oraz na brak zróżnicowania czasów lotów floty w zależności od pokonywanej odległości. Pojawiła się również opinia, która zaważyła o negatywnej ocenie gry przez jedną z osób testujących, iż w grze brakuje różnych stron konfliktu ze specyficznym dla każdej ze stron uzbrojeniem co zrekompensowałoby niewielką ilość możliwych do budowy jednostek.
Gracze, których rozgrywka zaabsorbowała przedstawili wiele pomysłów na uatrakcyjnienie rozgrywki, o które można by rozbudować grę Magdkaj. Prawie u połowy tych graczy (47% spośród osób, które uznały grę za ciekawą) przewijał się pomysł wprowadzenia dużo większej liczby jednostek dostępnych w grze, oraz możliwość wysyłania dużo szybszych niż standardowe loty flot atakujących loty szpiegowskie. Loty takie miałyby za zadanie dokonywanie zwiadów na wrogim terytorium informując o wielkości posiadanej przez obrońcę floty. Rzadziej pojawiały się pomysły umożliwiania graczom zakładania między sobą sojuszy (20% osób testujących grę spośród osób, które uznały grę za ciekawą) oraz propozycje przyśpieszenia czasów lotu flot (13% osób testujących spośród osób, które uznały grę za ciekawą). Pojawiło się również wiele pojedynczych pomysłów które mogłyby być wykorzystane podczas rozwijania gry Magdkaj pod względem jej możliwości:
• zróżnicowanie czasu produkcji dla różnych typów jednostek,
• możliwość wysyłania naraz do kilku graczy tej samej wiadomości,
• możliwość przerwania lotu ataku i zawrócenie floty do bazy,
• wprowadzenie forum na którym gracze mogliby się wypowiadać,
• ograniczenie możliwych do wysłania ataków na jednego gracza w określonym przedziale czasu,
• dodanie opcji dyplomatycznych.
Wszystkie z przedstawionych przez osoby testujące grę pomysłów są możliwe do realizacji co powoduje, że uatrakcyjnienie gry Magdkaj o propozycje oceniających ją osób są możliwe do dodania w kodzie gry bez kłopotów w implementacji.


Ocena algorytmu AI odpowiedzialnego za wybór taktyki bitewnej

Spośród wszystkich osób testujących oba typy gier tylko 6% stwierdziło, że stworzony algorytm odpowiedzialny za wybór taktyki bitewnej niepotrzebnie skomplikował grę, a kolejnych 11%, iż algorytm ten nie wprowadził do gry żadnej znaczącej zmiany. Pozostała liczba osób testujących działanie algorytmu (83%) stwierdziła, że po jego wprowadzeniu rozgrywka stała się dużo ciekawsza. Z pośród osób oceniających algorytm 17% uznało, że jego wprowadzenie bardzo uatrakcyjniło grę zwiększając potrzebę planowania swoich posunięć przez graczy i ich strategicznego myślenia. Dzięki temu gra według relacji graczy stała się z jednej strony dużo trudniejsza, ale jednocześnie każda wygrana bitwa sprawiała osobom testującym algorytm dużo więcej satysfakcji. Według opinii tych osób koniecznością stało się współdziałanie grup graczy by utrzymać się na wysokich miejscach w rankingu graczy. Z pośród osób testujących oba typy gier 28% osobom algorytm odpowiedzialny za wybór taktyki walki przypadł do gustu ponieważ zniknęła groźba utraty całej floty w nieudanym ataku. Dzięki temu mogli bez obaw o bezpieczeństwo własnego państwa rozsyłać ataki na wrogie terytoria. Z pośród osób oceniających grę 6% stwierdziło, iż istotnie stworzony algorytm uatrakcyjnił rozgrywkę, ale jednak jego działanie nie było dla nich zadawalające, gdyż nie odczuli znaczącej różnicy w porównaniu do wersji gry bez wprowadzonego algorytmu.
Recenzenci którzy oceniali stworzony algorytm odpowiedzialny za wybór taktyki walki zaproponowali również szereg udoskonaleń o jakie w późniejszym okresie można by usprawnić oceniany przez nich algorytm sztucznej inteligencji. Spośród wszystkich osób testujących działanie algorytmu 17% zaproponowało, by bardziej rozbudować stworzone już taktyki - tak, aby algorytm nie tylko rozpatrywał różnice sił w poszczególnych typach jednostek, ale również w konkretnych modelach. Przedstawiono również pomysł, aby w przypadku zastosowania taktyki odwrotu flota agresora ponosiła jakieś minimalne straty. Spośród osób oceniających stworzony algorytm 11% zasugerowało zwiększenie liczby możliwych do zastosowania taktyk, celem urozmaicenia gry, a kolejne 11% opiniowało za stworzeniem drugiego algorytmu odpowiedzialnego za wybór taktyki walki, który sterowałby dowódcą floty obrońcy. Pojawiły się również pojedyncze głosy (6% osób oceniających algorytm) sugerujące wprowadzenie do algorytmu elementu losowego, tak by wyniku walki nie można było przewidzieć jeszcze przed rozpoczęciem bitwy.
Krzysztof Wardziński
Badacz Gier
 
Posty: 24
Dołączył(a): N lis 20, 2005 7:39 pm
Lokalizacja: Świnoujście / Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr lis 07, 2007 11:32 pm

Przede wszystkim serdecznie gratuluję zdania egzaminu magisterskiego!

Zanim zadam jakiekolwiek pytanie pozwolę sobie najpierw wysłuchać prezentacji Kolegi na konferencji, żeby nie zdradzić od razu mojej ignorancji w dziedzinie nauk ścisłych. :)

Serdecznie pozdrawiam

Augustyn Surdyk
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań


Powrót do Dyskusje o grach komputerowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości

cron