Strona 1 z 2

Gry komputerowe - stymulator czy inhibitor... ?

PostNapisane: Cz sty 24, 2008 11:08 pm
przez Mateusz Czerwiński
"Gry komputerowe - stymulator czy inhibitor zachowań twórczych u dzieci i młodzieży?" to temat mojej pracy magisterskiej.

Serdecznie zapraszam do wypowiadania się w powyższej kwestii. Proszę napisać, co Państwo sądzą na temat powyższego otwartego pytania. Państwa zdanie będzie mi niezwykle pomocne, nie tylko z faktu poznania opinii ogółu ale także podczas możliwego ich wykorzystania w rzeczonej pracy.

Proszę jednak o pomoc w postaci podania mi odpowiedniej bibliografii (także anglojęzycznej). Niezwykle trudno jest mi takową znaleźć. Uczelnia nie dysponuje podobnymi pracami magisterskimi, zatem pozostaje internet, biblioteka i pomoc życzliwych.

Z góry dziękuję.

PostNapisane: Pt lut 01, 2008 4:09 pm
przez Jerzy Szeja
Zamiast odpowiedzi, wyrażę żal, że tak rzadko tu zagląda Kol. Mirosław Filiciak. Na pewno napisałby coś, co Kolega mógłby śmiało zacytować, i to na początku pracy.
Ja w powyższym temacie mogę co najwyżej podpisać się pod tezami Kol. Filiciaka obiema rękami.
Prócz książkowej wersji doktoratu polecam też referat z ostatniej konferencji w MPiPS, na której Kol. Mirosław wygłosił referat poświęcony zbliżonej tematyce (wysoki urzędnik ministerstwa zapewniał mnie, że te nasze referaty niedługo powinny być dostępne na stronie MPiPS lub zależnej - o bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w internecie).

PostNapisane: N lut 03, 2008 12:44 am
przez Marcin Drews
Być może wsparciem dla Kolegi będzie artykuł Joanny Laszkowskiej (Oddziaływanie gier komputerowych na młodzież, Problemy opiekuńczo-wychowawcze, nr 392, wrzesień 2000). Ciekawy i zdrowy tekst. Dysponuję kserokopią, którą mogę udostępnić.

PostNapisane: N lut 03, 2008 8:57 am
przez Mateusz Czerwiński
Panie Marcinie, Panie Jurku, szanowni przyszli Koledzy. Serdecznie dziękuję za odpowiedzi związane z moim małym problemem. Jeżeli tylko jest możliwość otrzymania kserokopii, chętnie podam adres, choć nie ukrywam, że przeskanowany materiał wysłany pocztą e-mailową byłby mi znacznie poręczniejszy w użyciu. Ale nie będę aż takwygodnicki :).
Jednocześnie zapraszam do dalszego wypowiadania się w powyższej kwestii. Cenię sobie serdecznie pomoc Kolegów, jednak w powyższym problemie badawczym także i Kolegów zdanie chciałbym usłyszeć.

PostNapisane: N lut 03, 2008 1:28 pm
przez Marcin Drews
Przepraszam, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Owszem, mam kserokopie, ale nie ma najmniejszego problemu ze zrobieniem skanów, które będę mógł przesłać Koledze drogą mailową! Przejrzę przy okazji inne źródła, których na potrzeby własnej pracy nagromadziłem sporo.

PostNapisane: N lut 03, 2008 6:41 pm
przez Mateusz Czerwiński
W związku z powyższym podaje adres e-mailowy:

mat_czer$wp.pl

Raz jeszcze dziękuję i liczę na dalszą pomoc od Szanownych Kolegów.

PostNapisane: N lut 03, 2008 9:47 pm
przez Jerzy Szeja
Zgodnie z zasadami naszego forum (pkt o ochronie przed botami) zmieniłem w powyższym adresie małpkę na dolara :)

Przy okazji: w moim poście było nawiązanie do książki Kol. Filiciaka. Mam nadzieję, że to znana pozycja?

PostNapisane: So lut 09, 2008 9:24 am
przez Andrzej Klimczuk
Polecę tylko kilka rzeczy:

http://www.pwa.gov.pl/pl/binary/235/rap ... ra_2.0.pdf
http://www.digitallearning.macfound.org ... _PAPER.PDF
http://www.bl.uk/news/pdf/googlegen.pdf

Sugeruję też wyszukiwanie dokumentów przez odpowiednie słowa kluczowe w Google i w bazach artykułów naukowych - przeglądania nawet na kilkanaście dni bez przerwy ;) ale można natrafić na dość wstrzasające rzeczy...

Skromnie dodam, że spojrzenie na mój artykuł o "Games 2.0" z ostatniej konferencji PTBG mogłoby wnieść do tematu nieco krytyki :)

Tak czy inaczej: czy praca ma sie skupiać na "architekturze gier", czy na ludziach, którzy je tworzą? A może na tych, którzy zajmują się edukacją lub animacją kultury? Spojrzenie na sprawę z różnych punktów widzenia może dać interesujące rezultaty...

PostNapisane: Pt lut 15, 2008 5:44 pm
przez Mateusz Czerwiński
Serdecznie dziękuję, Panie Andrzeju, za podesłane linki - przynajmniej jeden z nich będzie mi służyć niezbędną pomocą podczas pisania pracy magisterskiej.
Chciałbym jednocześnie powiedzieć, że kierunkiem moich studiów jest psychopedagogika, a promotorem profesor od kulturoznawstwa. Obaj myśleliśmy o ukazaniu kulturalnej funkcji gier, ich wpływu na twórcze zachowanie się dzieci i młodzieży (skupiam się nad grami konsolowymi ew. komputerowymi) lub przedstawieniem czynnego sposobu spędzania czasu (czy spędzanie czasu nad grami może być stymulatorem twórczego wykorzystania wolnych chwil...).
Oczywiście jestem otwarty na wszelkie sugestie ze strony Szanownych Kolegów, póki jest jeszcze na to czas...

Jednocześnie zachęcam do zapoznania się z magazynem PSX Extreme # 127 dostępnym przez najbliższy miesiąc w Punktach Sprzedaży Detalicznej, w środku którego znajduję się recenzja książki Kolegi Mirosława Filiciaka pt. "Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej".

PostNapisane: Śr paź 08, 2008 8:44 pm
przez Mateusz Czerwiński
Szanowni Państwo.

Bardzo proszę o wypowiedzenie się czy przedstawiony poniżej spis treści jest adekwantny do podejmowanego zagadnienia w pracy magisterskiej. Wszelkie sugestie dotyczące zmian i konstruktywna krytyka - mile widziana.

PS: Zamieszczam spis 4 pierwszych rozdziałów. Od piątego chciałbym poruszyć zagadnienia z pedagogiki mediów ale nie jestem jeszcze obeznany w tej dziedzinie.

GRY WIDEO – STYMULATOR CZY INHIBITOR ZACHOWAŃ
TWÓRCZYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY

I. Ogólna charakterystyka zjawiska twórczości

1.1 Historia pojęcia twórczości
1.2 Współczesne definicje pojęcia twórczości
1.3 Teorie twórczości
1.4 Czynniki warunkujące twórczość
1.5 Motywacja w twórczości
1.5.1 Rodzaje motywacji
1.5.2 Funkcje motywacji
1.6 Stymulatory twórczości
1.7 Inhibitory twórczości
1.8 Rodzaje form aktywności

II. Gry wideo jako medium XXI wieku

2.1 Definicja gry wideo
2.2 Historia gier wideo
2.3 Rodzaje gier wideo
2.4 Znaczenie gier wideo w życiu współczesnego człowieka

III. Stosunek dzieci i młodzieży do gier wideo i ich miejsce pośród innych form spędzania wolnego czasu

3.1 Funkcje wychowawcze gier
3.2 Funkcja rozrywkowa gier
3.3 Gry wideo jako czynnik utrudniający proces wychowania dziecka w rodzinie
3.4 Gry wideo jako czynnik ułatwiający na proces wychowania dziecka w rodzinie

IV. Gry wideo – za i przeciw

4.1 Argumenty zwolenników gier wideo
4.2 Argumenty przeciwników gier wideo

PostNapisane: Śr paź 08, 2008 8:54 pm
przez Jerzy Szeja
Plan wygląda mi bardzo dobrze. Niemniej jednak ja bym dał znak zapytania po temacie.

PostNapisane: Śr paź 08, 2008 9:12 pm
przez Mateusz Czerwiński
Szanowny Kolego.

Chciałem uniknąć znaku zapytania w tytule mojej pracy. Głównie ze względu na to, że nie mogę dać jednoznacznej, subiektywnej odpowiedzi sugerującej opowiedzenie się za jedną ze stron.

Apelując do pozostałych członków forum prosiłbym także o sugestie dotyczące tego, co jeszcze powinieniem umieścić w pracy aby była ona bliska perfekcji :). Jakiś dodatkowy rozdział? Rozszerzenie istniejącego? Bardzo proszę o wypowiedzi

PostNapisane: Śr paź 08, 2008 10:02 pm
przez Jerzy Szeja
Przydałoby się wyraźnie określić stan badań nad grami komputerowymi. Kwestie rozwojowe/twórczości są dobrze wyeksponowane, ale nie za bardzo sobie wyobrażam, by analizy naukowe - bezstronne z założenia (choć różne w praktyce) dały się ująć w rozdziałach o argumentach zwolenników czy przeciwników. Argumenty naukowców nie powinny być mieszane z sądami powszechnymi, sądami zideologizowanymi oraz z sądami udającymi naukowe (jak osławiona "Gra w zabijanie" i podobne).

Co do znaku zapytania to niestety w takim brzmieniu musi się kończyć "?" z powodów gramatycznych. Pomogłoby danie zamiast "czy" np. "bądź" lub przekonstruowanie tematu. Oczywiście i tak zawsze rozstrzyga promotor ew. recenzent.
Co do jednoznacznej odpowiedzi to jest trochę inaczej: wolno dawać odpowiedzi, jeśli istnieją poważne naukowe przesłanki. Każdy sąd jest z natury skażony subiektywizmem, ale nauka jest sposobem obchodzenia tej pętli (logicznej subiektywizmu).
Inna sprawa, że rozsądne odpowiedzi zwykle nie są krańcowe. I taka może też być odpowiedź Kolegi (np. pod warunkiem X, w okolicznościach Y zwykle jest Z, natomiast... itd.).

PostNapisane: Cz paź 09, 2008 12:52 pm
przez Stanisław Krawczyk
Ogólnie -- wygląda dobrze. Króciutkie uwagi poniżej.


Mateusz Czerwiński napisał(a):I. Ogólna charakterystyka zjawiska twórczości
[...]
1.8 Rodzaje form aktywności


Na podstawie samego spisu treści trudno mi znaleźć uzasadnienie dla pojawienia się tego punktu. Wydaje się bardzo odmienny od pozostałych. Ale być może w tekście pracy Kolega zdoła to przekonująco wyjaśnić.


3.4 Gry wideo jako czynnik ułatwiający na proces wychowania dziecka w rodzinie


Chochlik: trzeba usunąć słówko "na".

PostNapisane: Pt paź 10, 2008 9:25 am
przez Mateusz Czerwiński
Chochlik w spisie treście został już wytępiony i powiedział, że więcej się już nie pojawi. Trzymam go za słowo:).

Kolego Stanisławie - odmienny od pozostałych ostatni punkt I rozdziału mówiący o różnych formach aktywności, miał być pomostem łączącym oba rozdziały. Od twórczych form aktywności / hobby gładko przechodząc w gry komputerowe. Jestem jednak otwarty na propozycje.

Kolego Jerzy - co zatem powinieniem uczynić? Dodać jeszcze punkt "naukowe spojrzenie na gry wideo" obok argumentów zwolenników i przeciwników? Często jest przecież tak (a opisuję własny przypadek), że będąc zwolennikiem argumentuje to także przesłankami naukowymi.