Strona 1 z 1

Fabuła i bohaterowie w komputerowych grach RPG

PostNapisane: Śr lis 26, 2008 9:49 pm
przez Adam Wojciechowski
Jeszcze nie jestem na trzecim roku, ale... chcę zebrać materiały do pracy. Mam pozwolenie na pisanie o grach i myślę że dobry byłby temat "Fabuła i bohaterowie w grach komputerowych". Jak oceniacie mój pomysł? I czy ktoś zna jakąś bibliografię pasującą do tematu? Mam dużo Gamblerów, CDA czy Tipsomaniaki i jakieś artykuły mógłbym wykorzystać ale to raczej nie wystarczy... Pomóżcie, proszę:(

Re: Praca licencjacka - Fabuła w grach komputerowych

PostNapisane: Śr lis 26, 2008 11:30 pm
przez Stanisław Krawczyk
Sądzę, że temat jest jak najbardziej pożyteczny i na czasie. Nie wiem jednak, czy nie należałoby go uszczegółowić (np. do określonego gatunku gier komputerowych).

Ostatnio zajmowałem się badaniem fabuł w narracyjnych (klasycznych) grach fabularnych z punktu widzenia literaturoznawstwa. Chętnie pomogę, o ile ta perspektywa Kolegę zainteresuje. Na początek proponowałbym przeczytać "Morfologię bajki" Władimira Proppa -- to klasyczna pozycja w tej dziedzinie. Jej wstępne omówienie znajdzie Kolega w anglojęzycznej Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Propp -- ale zdecydowanie zachęcam do zapoznania się z pełnym tekstem książki.

Inne tropy:
- narratologia (dział literaturoznawstwa zajmujący się analizą fabuł, a w pewnym stopniu także narracji);
- J. Campbell, "Bohater o tysiącu twarzy";
- koncepcja archetypów Junga (czytanie samego Junga to trudna sprawa, ale może Kolega poszukać omówień tej koncepcji lub skontaktować się np. z Koleżanką Aleksandrą Busse z Uniwersytetu Wrocławskiego -- członkinią PTBG).

Przypuszczam, że Campbell i Jung okażą się bardziej interesujący religioznawczo, bo np. o mitach piszą więcej niż Propp. Zwłaszcza Jung, który w rozbudowany sposób łączy kwestie fabuły i bohaterów. Niemniej Proppa polecam i tak. :-)

PostNapisane: N lis 30, 2008 4:47 pm
przez Adam Wojciechowski
Każdą pomoc, linki, artykuły itd. proszę przesyłać na mój adres: iselor@interia.eu

Prawdopodbnie mój temat będzie brzmiał "Fabuła i bohaterowie w komputerowych grach RPG" ale jeszcze to nie jest na 100% pewne (tak na 80%, może dorzucę jeszcze klasyczne przygodówki). I bardzo proszę o artykuły w języku polskim, bo, wstyd przyznać mój angielski jest...słaby:-/

PostNapisane: Pn gru 01, 2008 11:41 am
przez Adam Wojciechowski
Koledze Stanisławowi dziękuję, w czwartek wybiorę się do biblioteki i poszukam czegoś:) Chodzi mi głównie o analizę fabuł i bohaterów, głównie cRPG i przygodówek.

PostNapisane: Wt gru 02, 2008 6:17 pm
przez Stanisław Krawczyk
Myślę, że jest duża szansa na wyróżnienie w cRPG-ach pewnych schematów fabularnych: względnie stałych układów zdarzeń, które to zdarzenia pozornie (na zewnątrz) są różne, ale w rzeczywistości spełniają tę samą funkcję.

Np. w jednej grze zabijemy smoka i uwolnimy księżniczkę -- a w drugiej za pomocą wieżyczek maszynowych pozbędziemy się tajnego agenta supermutanta i przywrócimy wolność więźniom trzymanym w tajnym kompleksie wojskowym. (Uff, przepraszam za takie długie zdanie). Jedno i drugie można by uogólnić do postaci: "Końcowa konfrontacja + Naprawienie początkowej szkody".

Poza tym pewnie warto poczytać książki o grach komputerowych: Jerzego Szei ("Gry fabularne -- nowe zjawisko kultury współczesnej"), Mirosława Filiciaka ("Wirtualny plac zabaw" -- to głównie o grach sieciowych, ale przyda się pewnie Koledze wstęp metodologiczny), Jana Stasieńki ("Alien vs. Predator -- gry komputerowe a badania literackie"), Piotra Sitarskiego ("Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej"). Dwu ostatnich nie czytałem, dwie pierwsze polecam z pełnym przekonaniem.

PostNapisane: N gru 07, 2008 10:55 pm
przez Adam Wojciechowski
Chyba rzuciłem się z motyką na słońce:-/ Książek tych w bibliotece nie ma, w e-bookach też nie:-/ W dodatku wymyśliłem temat, ale nie za bardzo wiem o czym ja bym niby pisał przez 40 stron... Zastanawiam się nad całkowitą zmianą tematu, choć nie wiem, co może być prostszego. Nie zależy mi na niczym ambitnym, chce po prostu zdać te studia, a jedyne, na czym się znam, to gry komputerowe i fantastyka - i nawet użytku z tego zrobić nie mogę:(

PostNapisane: N gru 07, 2008 11:40 pm
przez Stanisław Krawczyk
Ojej, nie chciałem zniechęcać...

Hmm, podrzuciłem różne tytuły, ale to na pewno nie jest tak, że trzeba przeczytać je wszystkie. Myślę, że nawet jeden -- gdyby się udało go znaleźć, na pewno będzie w którejś bibliotece! -- powinien się okazać pomocny.

Tak czy inaczej, nie rezygnowałbym z tematu, tylko teraz pewnie trzeba przejść przez ciężki etap jego precyzowania... Ale na pewno może wyjść z tego coś, co będzie i ciekawe, i przyjemne w pisaniu. Możemy spróbować wspólnie sprecyzować temat -- tu lub mailowo.

PostNapisane: N gru 07, 2008 11:42 pm
przez Jerzy Szeja
Campbella trudno dostać, ale w większych bibliotekach powinien być. Ja czytałem z BUW.
Proppa, jeśli nie ma dzieła wskazanego przez Kol. Krawczyka, można skutecznie zastąpić pozycją tegoż "Historyczne korzenie bajki magicznej", w której to pozycji autor odwołuje się do swojej koncepcji. Powinna jeszcze być gdzieś w księgarniach netowych.

PostNapisane: Pn mar 23, 2009 2:58 pm
przez Adam Wojciechowski
Narratologia? Cóż to za dział? To znaczy nie mam pojęcia gdzie szukać książek tego typu! Ktoś może pomóc? jakieś tytuły?

PostNapisane: Pn mar 23, 2009 8:28 pm
przez Stanisław Krawczyk
"Morfologia bajki" byłaby najlepsza na początek.

PostNapisane: So cze 19, 2010 9:04 pm
przez Adam Wojciechowski
Przypominam o sobie:) Gdyby ktoś natrafił na jakieś ciekawe artykuły, bardzo proszę o ich przesłanie w formie elektronicznej na adres: awojciechowski@interia.eu

PostNapisane: So cze 19, 2010 9:33 pm
przez Stanisław Krawczyk
Zaglądał może Kolega do tego wątku? Jest tam link [uwaga, autoreklama ;-)] do mojego niedawnego tekstu nt. źródeł przydatnych w pisaniu prac o grach komputerowych. Myślę też, że warto skontaktować się z mgr. Marcinem Drewsem (napisał niedawno posta właśnie w tym wątku) oraz dr. Janem Stasieńką – a nuż dopomogą?

PostNapisane: Pn cze 21, 2010 8:44 pm
przez Adam Wojciechowski
tak, tak:) I natrafiłem na Sonię Fizek, z którą jestem w stałym kontakcie mailowym i mi pomaga:) Dzięki wielkie:) Pewnie jakoś dam radę:D

Re: Fabuła i bohaterowie w komputerowych grach RPG

PostNapisane: Śr maja 18, 2011 10:16 pm
przez Adam Wojciechowski
Skończyłem mój licencjat o fabule i bohaterach w cRPG:) Za pół roku dopiero jednak będę mógł go opublikować:(

Re: Fabuła i bohaterowie w komputerowych grach RPG

PostNapisane: Wt maja 24, 2011 6:20 pm
przez Jerzy Szeja
To jakiś przepis karencyjny? Przecież istota nauki wymaga ciągłej wymiany myśli...