Strona 1 z 2

Największe badanie gier komputerowych/konsolowych w Polsce

PostNapisane: Pn sty 19, 2009 2:16 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Cel; przebadanie rynku gier komputerowych i konsolowych.

Czym to badanie będzie się różnić od badań przeprowadzanych wcześniej? Takich badań jak prowadzonych przez OBOP lub duże portale tematyczne?
Po pierwsze - zostanie przygotowane przez graczy oraz przez naukowców zajmujących się tematyką gier na co dzień.
Po drugie - skalą! To będzie największe badanie tego typu przeprowadzone kiedykolwiek w Polsce! [dlaczego? Bowiem członkowie i sympatycy PTBG (Polskiego Towarzystwa Badania Gier) "są wszędzie", a po za tym może w takim badaniu pomóc "każdy zwykły gracz" - czyli Ty, który to czytasz, TEŻ!].

Do rzeczy!

Przede wszystkim chodzi o zrobienie ogólnego badania rynku gier komputerowych i konsolowych. Pytania zawarte w tym badaniu powinny być w miarę zrozumiałe i jasne nawet dla kogoś, kto grał tylko kilka razy w życiu w jakieś gry.

Jako "baza" posłuży moja ankieta przeprowadzana na potrzeby pracy licencjackiej (owszem, zawierająca sporo błędów, ale od CZEGOŚ trzeba zacząć).

Kod: Zaznacz cały
1. Ile średnio dziennie poświęca Pani/Pan czasu na grę?
2. Gra Pani/Pan głównie dla...
a. przyjemności
b. rywalizacji ze znajomymi
c. pieniędzy
d. odcięcia się od rzeczywistości
3. W jakie gatunki gier gra Pani/Pan najczęściej?
4. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe sukcesy?
5. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe porażki?
6. Czy zauważa Pani/Pan u siebie negatywne skutki grania?
a. tak (jakie? przydałoby się wymienić propozycje)
b. nie
7. Czy oprócz grania w samą grę poświęca Pani/Pan czas na czynności związane z grą? Jeśli tak to jakie?
8. Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/Pana wolnego czasu
9. W jaki sposób Pani/Pan nabywa gry?
10. Czy granie ma wyraźny wpływ na Pani/Pana życie osobiste i rozkład dnia?
10. (inna wersja). Proszę przedstawić swój rozkład dnia.
11. Gra Pani/Pan częściej online (za pośrednictwem Internetu) czy offline?
12. Czy woli Pani/Pan grę zespołową czy indywidualną?
13. Na jakich urządzeniach Pani/Pan gra?
14. Czy gry online pomogły Pani/Panu zawrzeć nowe znajomości? Jeśli tak to jakie?
15. Czy wydaje Pani/Pan pieniądze na gry? (rocznie)
16. Jaki wpływ według Pani/Pana gry wywierają na graczy? (+-mały, średni, duży)
17. W jakie gry gra Pan/i poza komputerowymi:
a. karciane kolekcjonerskie
b. RPG narracyjne
c. LARPy
d. planszowe
e.  tradycyjne karciane
f.  żadne
18. Kto Pani/Pana zdaniem gra w gry komputerowe?
19. Kto Pani/Pana zdaniem kupuje gry komputerowe?
20. Czym Pani/Pana zdaniem kierują się ludzie przy wyborze gry komputerowej?
21. W ilu, Pani/Pana zdaniem,gospodarstwach domowych  znajduje się sprzęt do obsługi gier komputerowych/wideo?
22. Od jakiego czasu Pani/Pan interesuje się cyberrozrywką i aktywnie w niej uczestniczy?
23. Czy Pani/Pana zdaniem przy zakupie gier kupujący uwzględniają oznaczenia wskazujące na klasyfikację gier ze względu na wiek odbiorcy?
24. W jaki sposób i w jakim stopniu dorośli nadzorują zakup gier przez nieletnich podopiecznych i ich udział w elektronicznej rozrywce?

Metryczka
Płeć, wiek, miejsce zamieszkania, stanowisko/zajęcie w życiu

18. Dodatkowe (żartobliwe) ile Pani/Panu zostaje czasu wolnego poza grą?


Czytelniku, czy masz jakieś uwagi? Może rady? Może znasz badania/pytania na które warto by zobaczyć? Polskie? Zagraniczne? Może sam w jakieś swojej pracy robiłeś podobne badania?

PS 1. Ten post jest na bieżąco edytowany.

PS 2. Jeśli ten projekt będzie miał spore zainteresowanie, to wówczas można go rozszerzyć o badania bardziej szczegółowe (np. dotyczące konkretnych gatunków gier komputerowych/konsolowych: gier strategicznych turowych etc.). Jak również jeśli projekt cieszyłby się dużym zainteresowaniem, można by pomyśleć o tym, żeby pytania były dostępne w innych językach (angielski, francuski, niemiecki itd.).

PS 3. Najprawdopodobniej rozreklamuję ten post na różnych portalach tematycznych i wśród znajomych w okolicach końca stycznia/początku lutego.

PS 4: Czy ktoś się orientuje, czy
http://www.kobieta.gov.pl/zal/f351_3.doc - to są faktyczne pytania/wyniki OBOP-u?

PS 5: Wcześniejsze wersje pytań (malutkie, żeby nie zaśmiecały wielkością)

Czy uważa Pani/Pan gry za coś ważniejszego niż wyjście do kina, teatru, na rower, do klubu itp.?" zastąpione: "Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/ Pana wolnego czasu" - wcześniejsza wersja odpadła, bo jest "negatywnie nacechowana"
"Czy gra Pani/Pan w gry komputerowe?" - usunięte


Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski

PostNapisane: Wt sty 20, 2009 7:44 pm
przez Michał Mochocki
Obawiam się, że nadzieja na masowe zaangażowanie "wszędzie-obecnych" członków i sympatyków PTBG może przynieść pewne rozczarowanie. :) Tym niemniej, nie zniechęcam.

Pierwsze uwagi (później napiszę więcej, ale w tej chwili mam tylko kilka minut):

1
Pytania nr 3 , 5 i 15 trzeba doprecyzować, bo mogą być różnie rozumiane. Nie każdy rozumie to samo np. przez "negatywne skutki grania".

2
Pytanie 1 jest zbędne.

3
Dodałbym po pytaniu nr 3 pytanie o konkretne tytuły gier ulubionych i gier uznanych za największe porażki. Dla badania rynku IMO byłyby to ważne informacje.

4
Chętnie widziałbym też pytanie dodatkowe "W jakie gry gra Pan/i poza komputerowymi:
- karciane kolekcjonerskie
- RPG narracyjne
- LARPy
- planszowe
- tradycyjne karciane
- żadne".

PostNapisane: Śr sty 21, 2009 8:40 pm
przez Bartłomiej Piotrowski
Pytania zmienione zgodnie z wskazówkami.

Co z tymi pytaniami które też zadał OBOP? Może je jakoś dodać, połączyć?

A co do zaangażowania członków/sympatyków PTBG, to przez chwilę (miesiąc?) poczekam może zainteresowanie wzrośnie, może kilka pytań się zmieni poprawi. A potem pościągam tu najpierw z 4 ludzi o których wiem, że się znają na grach i spytam ich opinię (nawet jak nie tu, to przynajmniej ją dostanę), znów wprowadzę zmianę, a potem się pościąga ludzi z gildii, grona i kilku miejsc do których mam dostęp, oraz z reala. Co kilka głów to nie jedna :).

Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski

PostNapisane: Cz sty 22, 2009 6:43 am
przez Adrian Kuc
Z całym szacunkiem dla idei, ale obawiam się, że wyniki mogą być wypaczone:
- dlatego, że serwisy, serwisom nierówne - i merytorycznie, i wielkością społeczności;
- ze względu na to, w jakiej formie zostaną one opublikowane - śledząc komentarze wielu podobnych ankiet zauważyłem, że wypełniających nudzi także liczba pytań - powinna być optymalna.

PostNapisane: Cz sty 22, 2009 10:20 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Ha! O Wilku mowa! ;)
Kolegę uznaję za jednego z najbardziej kompetentnych w dziedzinie gier, z jakim kiedykolwiek miałem kontakt. Nie spodziewałem się wypowiedzi Kolegi tu znaleźć.

Co do tego, jak wyglądają pytania: można jeszcze zmienić na pytania bardziej w formie "Ty". Ewentualnie zastanowić się nad dwoma wersjami pytań (tylko to chyba będzie bardzo ciężkie z metodologicznego punktu widzenia). Lub wręcz nad dwoma wersjami pytań - w zależności od portalu można by o różne rzeczy pytać.

Co do liczby pytań i znudzenia, sądzę, że istotne będzie też to, w jaki sposób zostanie to badanie zareklamowane. Trzeba by było o to zadbać tak, żeby sposób reklamy był odpowiedni (w miarę indywidualny, dla każdego bardziej liczącego się portalu/forum).

Co do liczby pytań: gdy wszystkie możliwe i sensowne pytania zostaną zebrane, można by się wtedy się zastanowić nad ich ograniczeniem. Na razie sądzę, że choćby po to, aby uniknąć dodatkowej roboty w formie:
- tłumaczenia, dlaczego danego pytania nie ma;
- informowania, że dane pytanie było, ale odpadło ze względów ilościowych,
na razie lepiej pozostawić wszystkie w miarę dobrze wyglądające pytania.

Czy Kolega ma jakieś uwagi/rady, co zrobić (oprócz samej liczby pytań), aby nie wypaczać wyników?

PostNapisane: Pt sty 23, 2009 12:27 pm
przez Michał Mochocki
Nie widzę większego pożytku w angażowaniu bywalców e-portali do układania ankiety. Im więcej głów, tym więcej dyskusji i sprzecznych opinii. :)

Badanie rynku przydatne jest przede wszystkim producentom gier. Ich warto poprosić o informację, jakie konkretnie dane byłyby dla nich interesujące.

PostNapisane: Pt sty 23, 2009 10:17 pm
przez Mariusz Majchrowski
Michał Mochocki napisał(a):Badanie rynku przydatne jest przede wszystkim producentom gier. Ich warto poprosić o informację, jakie konkretnie dane byłyby dla nich interesujące.


O właśnie, bardzo dobry pomysł! Poza tym uzwględnić można wtedy kwestie finansowe, jeśli jakaś firma by była zainteresowana, może sfinansuje.

PostNapisane: So sty 24, 2009 2:41 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Napisałem wstępnie do CD-Action i do CD-Project, ale to wypadałoby tam pojechać i się spotkać.

Nie sądzę...

PostNapisane: Cz lut 26, 2009 6:58 pm
przez Stanisław Just
Badania o podobnym przekroju tematycznym przygotowują okresowo jedne z największych profesjonalnych firm badawczych (np. Nielsen) na zlecenie międzynarodowych organizacji, np. ISFE. O ile pochwalam ideę to zdecydowanie nie uważam, iż bylibyśmy w tym momencie w stanie zorganizować i przeprowadzić równie zaawansowane badania na terenie Polski. A sama krótka ankieta zdecydowanie nie wystarczy, aby to osiągnąć...

Jeśli już mielibyśmy dublować pracę innych po to, aby dokładniej przyjrzeć się zjawisku, to powinniśmy to zrobić co najmniej równie dobrze...

PostNapisane: Cz kwi 23, 2009 11:12 am
przez Adrian Kuc
Przyjrzałem się jeszcze raz ankiecie i szczerze mówiąc z całym szacunkiem dla Kolegi M.Mochockiego podział gier karcianych na: tradycyjne i kolekcjonerskie, wydaje mi się zbędny - mogą znaleźć się osoby, których taki podział nie zadowoli - mianowicie poza kolekcjonerskim karciankami istnieją gry karciane "niekolekcjonerskie", planszówkowcy mogą być również niezadowoleni, bo mogłyby być wymienione tradycyjne gry planszówkowe itd. itd. Same gry karciane chyba wystarczy.

- karciane kolekcjonerskie
- RPG narracyjne
- LARPy
- planszowe
- tradycyjne karciane
- żadne".

PostNapisane: Cz kwi 23, 2009 2:47 pm
przez Stanisław Krawczyk
- RPG narracyjne
- LARPy


1. "LARP-y", z kreską (łącznikiem/dywizem).

2. "RPG narracyjne" może być niejasnym określeniem dla wielu respondentów. W świecie akademickim (w Polsce) przyjęło się nieźle, ale wśród graczy niekoniecznie. Zamiast tego proponuję np. "Klasyczne RPG".

PostNapisane: N maja 31, 2009 9:00 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Z przykrością muszę tymczasowo zawiesić projekt badawczy. Gdy będę dysponował większą ilością czasu i bardziej aktywną grupą, wówczas do niego powrócę.

Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski

PostNapisane: Pn cze 08, 2009 3:01 pm
przez Stanisław Just
Tymczasem koleżanka Ziółkowska podjęła podobny temat i realizuje to badanie już teraz!

PostNapisane: Śr sie 26, 2009 3:10 pm
przez Stanisław Just
Polecam zapoznać się z wynikami badań graczy www.BadaniaGraczy.pl. Mogą one być szczególnie przydatne z wynikami omawianej ankiety.

PostNapisane: Wt lis 10, 2009 12:33 am
przez Bartłomiej Piotrowski
Raczej bez większej nadziei spytam: ktoś chętny do tego projektu badawczego?