Największe badanie gier komputerowych/konsolowych w Polsce
Napisane: Pn sty 19, 2009 2:16 am
Cel; przebadanie rynku gier komputerowych i konsolowych.
Czym to badanie będzie się różnić od badań przeprowadzanych wcześniej? Takich badań jak prowadzonych przez OBOP lub duże portale tematyczne?
Po pierwsze - zostanie przygotowane przez graczy oraz przez naukowców zajmujących się tematyką gier na co dzień.
Po drugie - skalą! To będzie największe badanie tego typu przeprowadzone kiedykolwiek w Polsce! [dlaczego? Bowiem członkowie i sympatycy PTBG (Polskiego Towarzystwa Badania Gier) "są wszędzie", a po za tym może w takim badaniu pomóc "każdy zwykły gracz" - czyli Ty, który to czytasz, TEŻ!].
Do rzeczy!
Przede wszystkim chodzi o zrobienie ogólnego badania rynku gier komputerowych i konsolowych. Pytania zawarte w tym badaniu powinny być w miarę zrozumiałe i jasne nawet dla kogoś, kto grał tylko kilka razy w życiu w jakieś gry.
Jako "baza" posłuży moja ankieta przeprowadzana na potrzeby pracy licencjackiej (owszem, zawierająca sporo błędów, ale od CZEGOŚ trzeba zacząć).
Czytelniku, czy masz jakieś uwagi? Może rady? Może znasz badania/pytania na które warto by zobaczyć? Polskie? Zagraniczne? Może sam w jakieś swojej pracy robiłeś podobne badania?
PS 1. Ten post jest na bieżąco edytowany.
PS 2. Jeśli ten projekt będzie miał spore zainteresowanie, to wówczas można go rozszerzyć o badania bardziej szczegółowe (np. dotyczące konkretnych gatunków gier komputerowych/konsolowych: gier strategicznych turowych etc.). Jak również jeśli projekt cieszyłby się dużym zainteresowaniem, można by pomyśleć o tym, żeby pytania były dostępne w innych językach (angielski, francuski, niemiecki itd.).
PS 3. Najprawdopodobniej rozreklamuję ten post na różnych portalach tematycznych i wśród znajomych w okolicach końca stycznia/początku lutego.
PS 4: Czy ktoś się orientuje, czy
http://www.kobieta.gov.pl/zal/f351_3.doc - to są faktyczne pytania/wyniki OBOP-u?
PS 5: Wcześniejsze wersje pytań (malutkie, żeby nie zaśmiecały wielkością)
Czy uważa Pani/Pan gry za coś ważniejszego niż wyjście do kina, teatru, na rower, do klubu itp.?" zastąpione: "Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/ Pana wolnego czasu" - wcześniejsza wersja odpadła, bo jest "negatywnie nacechowana"
"Czy gra Pani/Pan w gry komputerowe?" - usunięte
Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski
Czym to badanie będzie się różnić od badań przeprowadzanych wcześniej? Takich badań jak prowadzonych przez OBOP lub duże portale tematyczne?
Po pierwsze - zostanie przygotowane przez graczy oraz przez naukowców zajmujących się tematyką gier na co dzień.
Po drugie - skalą! To będzie największe badanie tego typu przeprowadzone kiedykolwiek w Polsce! [dlaczego? Bowiem członkowie i sympatycy PTBG (Polskiego Towarzystwa Badania Gier) "są wszędzie", a po za tym może w takim badaniu pomóc "każdy zwykły gracz" - czyli Ty, który to czytasz, TEŻ!].
Do rzeczy!
Przede wszystkim chodzi o zrobienie ogólnego badania rynku gier komputerowych i konsolowych. Pytania zawarte w tym badaniu powinny być w miarę zrozumiałe i jasne nawet dla kogoś, kto grał tylko kilka razy w życiu w jakieś gry.
Jako "baza" posłuży moja ankieta przeprowadzana na potrzeby pracy licencjackiej (owszem, zawierająca sporo błędów, ale od CZEGOŚ trzeba zacząć).
- Kod: Zaznacz cały
1. Ile średnio dziennie poświęca Pani/Pan czasu na grę?
2. Gra Pani/Pan głównie dla...
a. przyjemności
b. rywalizacji ze znajomymi
c. pieniędzy
d. odcięcia się od rzeczywistości
3. W jakie gatunki gier gra Pani/Pan najczęściej?
4. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe sukcesy?
5. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe porażki?
6. Czy zauważa Pani/Pan u siebie negatywne skutki grania?
a. tak (jakie? przydałoby się wymienić propozycje)
b. nie
7. Czy oprócz grania w samą grę poświęca Pani/Pan czas na czynności związane z grą? Jeśli tak to jakie?
8. Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/Pana wolnego czasu
9. W jaki sposób Pani/Pan nabywa gry?
10. Czy granie ma wyraźny wpływ na Pani/Pana życie osobiste i rozkład dnia?
10. (inna wersja). Proszę przedstawić swój rozkład dnia.
11. Gra Pani/Pan częściej online (za pośrednictwem Internetu) czy offline?
12. Czy woli Pani/Pan grę zespołową czy indywidualną?
13. Na jakich urządzeniach Pani/Pan gra?
14. Czy gry online pomogły Pani/Panu zawrzeć nowe znajomości? Jeśli tak to jakie?
15. Czy wydaje Pani/Pan pieniądze na gry? (rocznie)
16. Jaki wpływ według Pani/Pana gry wywierają na graczy? (+-mały, średni, duży)
17. W jakie gry gra Pan/i poza komputerowymi:
a. karciane kolekcjonerskie
b. RPG narracyjne
c. LARPy
d. planszowe
e. tradycyjne karciane
f. żadne
18. Kto Pani/Pana zdaniem gra w gry komputerowe?
19. Kto Pani/Pana zdaniem kupuje gry komputerowe?
20. Czym Pani/Pana zdaniem kierują się ludzie przy wyborze gry komputerowej?
21. W ilu, Pani/Pana zdaniem,gospodarstwach domowych znajduje się sprzęt do obsługi gier komputerowych/wideo?
22. Od jakiego czasu Pani/Pan interesuje się cyberrozrywką i aktywnie w niej uczestniczy?
23. Czy Pani/Pana zdaniem przy zakupie gier kupujący uwzględniają oznaczenia wskazujące na klasyfikację gier ze względu na wiek odbiorcy?
24. W jaki sposób i w jakim stopniu dorośli nadzorują zakup gier przez nieletnich podopiecznych i ich udział w elektronicznej rozrywce?
Metryczka
Płeć, wiek, miejsce zamieszkania, stanowisko/zajęcie w życiu
18. Dodatkowe (żartobliwe) ile Pani/Panu zostaje czasu wolnego poza grą?
Czytelniku, czy masz jakieś uwagi? Może rady? Może znasz badania/pytania na które warto by zobaczyć? Polskie? Zagraniczne? Może sam w jakieś swojej pracy robiłeś podobne badania?
PS 1. Ten post jest na bieżąco edytowany.
PS 2. Jeśli ten projekt będzie miał spore zainteresowanie, to wówczas można go rozszerzyć o badania bardziej szczegółowe (np. dotyczące konkretnych gatunków gier komputerowych/konsolowych: gier strategicznych turowych etc.). Jak również jeśli projekt cieszyłby się dużym zainteresowaniem, można by pomyśleć o tym, żeby pytania były dostępne w innych językach (angielski, francuski, niemiecki itd.).
PS 3. Najprawdopodobniej rozreklamuję ten post na różnych portalach tematycznych i wśród znajomych w okolicach końca stycznia/początku lutego.
PS 4: Czy ktoś się orientuje, czy
http://www.kobieta.gov.pl/zal/f351_3.doc - to są faktyczne pytania/wyniki OBOP-u?
PS 5: Wcześniejsze wersje pytań (malutkie, żeby nie zaśmiecały wielkością)
Czy uważa Pani/Pan gry za coś ważniejszego niż wyjście do kina, teatru, na rower, do klubu itp.?" zastąpione: "Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/ Pana wolnego czasu" - wcześniejsza wersja odpadła, bo jest "negatywnie nacechowana"
"Czy gra Pani/Pan w gry komputerowe?" - usunięte
Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski