Badanie Graczy Komputerowych

Gry komputerowe itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Badanie Graczy Komputerowych

Postprzez Katarzyna Ziółkowska » Pt cze 05, 2009 12:44 pm

Witam Serdecznie,
zachęcam do wzięcia udziału w badaniu Graczy Gier Komputerowych,
wyniki postaram się przedstawić już w sierpniu, mam nadzieję na ciekawą analizę :-)

a oto link do badania

http://net-ankiety.pl/ankieta.php?id=vi ... 9zdvkjvx7b

pozdrawiam ciepło,
Katarzyna Ziółkowska
Katarzyna Ziółkowska
 

Postprzez Stanisław Just » Pn cze 08, 2009 2:58 pm

Cześć,

Jestem obecnie na IV roku psychologii UJ i bronię pracy magisterskiej za trzy tygodnie, tak że jestem w dość podobnej (do Twojej) sytuacji.

Organizowałem niedawno Badania Graczy - www.BadaniaGraczy.pl, które były sponsorowane przez CD Projekt.

Jeśli jesteś z Krakowa to moglibyśmy się spotkać i pogadać o Twoich badaniach, ponieważ najprawdopodobniej będę organizował w październiku II edycję "Badań Graczy", która zacznie się najprawdopodobniej od PGA, na które dostałem zaproszenie. Jednym z badań wtedy będzie dokładne spojrzenie na polskiego gracza... Czyli właśnie coś takiego, jak ty proponujesz.
Stanisław Just
Badacz Gier
 
Posty: 22
Dołączył(a): So lut 23, 2008 9:59 am
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Stanisław Just » Pn cze 08, 2009 3:23 pm

Mam jednak kilka uwag do twojej ankiety:
- najczęściej (TERAZ) gram w grę A (ale w tym momencie gram tylko w tę grę [podkr. moderator], więc powiedzenie, że gram w nią "najczęściej" jest mylące), ale w grę B grałem najwięcej czasu w ogóle. -> trochę nieprecyzyjne

- ile czasu przeznaczam tygodniowo? (nie ma podanej jednostki - w godzinach, w dniach, w minutach czy opisowo "dużo/mało") -> niektórzy dadzą godziny a inni opis, a pytanie będzie do wywalenia...

- pomniejsze błędy - "są' zamiast "sa" lub "tę grę" zamiast "tą grę", "stnowczy", "skoplikowany"

- w skali 1-3 środek powinien być obojętny a jest raczej pozytywny, czyli "całkiem ważne" zmieniłbym na coś bardziej neutralnego

+ techniczne opracowanie całkiem fajne i przejrzyste :)

- pamiętaj, że jeśli jest to w całości przez internet to próba musi być liczona w setkach osób i najlepiej, jeśliby się nie dało wypełnić ankiety dwa razy z jednego IP

+ ogólnie ankieta mi się bardzo podoba :), tylko jej długość może trochę odstraszyć

====
Akurat w przypadku biernika forma (gram w) "tę grę" jest poprawna, odwrotnie - "tą grę" - nie jest (za to narzędnik: z tą grą), choć błąd jest tak powszechny (niestety również w mediach), że mało kto go zauważa. Dlatego pozwoliłem sobie poprawić w tekście i podkreślić, lecz zostawić w zestawieniu usterek, żeby ktoś nie zrozumiał odwrotnie (początkowo sam dałem się złapać). :) - Gdyby cytaty były wzięte w cudzysłów, byłoby czytelniej.
Moderator A.S.
Stanisław Just
Badacz Gier
 
Posty: 22
Dołączył(a): So lut 23, 2008 9:59 am
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Adam_Radzki » Pn cze 08, 2009 8:32 pm

Też badam graczy, ciekaw jestem Twoich założeń i dlaczego wybrałaś takie a nie inne pytania - i oczywiście wyników :) ?
Wypełnienie ankiety dla mnie jako gracza było ciężkie, kilka stron cech bardzo odstrasza, ale mam nadzieję, że uda Ci się zebrać odpowiednią ilość odpowiedzi.
Adam_Radzki
 

Postprzez Bartłomiej Piotrowski » Wt cze 16, 2009 8:05 pm

Również wypełniłem ankietę, aczkolwiek myślałem, że zwątpię.
Bartłomiej Piotrowski
Badacz Gier
 
Posty: 83
Dołączył(a): Cz cze 07, 2007 8:16 pm
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Katarzyna Ziółkowska » Wt lip 07, 2009 11:10 am

Dziękuję bardzo za cierpliwość wszystkim wytrwałym:-)
Również za ważne spostrzeżenia. Czas naglił i nie zdążyłam chłodnym okiem spojrzeć na swoje badanie.
Zdaję sobie sprawę, że badanie jest mozolne i "można zwątpić" :-),
jednak niezbędne do wykreślenia profilu potrzeb Gracza.
Chciałabym się dowiedzieć, czy istnieje jakaś specyficzna konstelacja potrzeb u osób, które głęboko zanurzają się w rzeczywistość wirtualną, w porównaniu z profilem potrzeb osób słabo zanurzających się w rzeczywistość wirtualną.
Powoli zbiera mi się grupa i mam nadzieję do końca lipca zamknąć już część badawczą.
Katarzyna Ziółkowska
 

Postprzez Bartłomiej Piotrowski » Śr lip 15, 2009 10:31 am

Jeśli to nie stanowiłoby problemu, chętnie bym przeczytał Twoją pracę.
Bartłomiej Piotrowski
Badacz Gier
 
Posty: 83
Dołączył(a): Cz cze 07, 2007 8:16 pm
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Jakub Marszałkowski » Pt paź 02, 2009 8:41 pm

Mam świadomość, że wykopuję nieco starszy temat, ale nie widzę wyników badań, ani informacji o ich zakończeniu, więc wnioskuję, że sprawa jest aktualna.

Nie znam się wprawdzie na metodologii badań osobowościowych, ale jako inżynier wiem, że urządzenie pomiarowe nie może wpływać na mierzoną wartość... Tymczasem zgodnie z moją wiedzą o graczach, większość z nich nie jest w stanie wypełnić takiego badania.

Poza tym, że mam kontakt z graczami na co dzień (aż za dużo), prowadziłem na potrzeby własne oraz referatu „Ergonomia haseł” trochę badań nad reakcją graczy gier przeglądarkowych na interfejs stron służących do rejestracji. Konkluzja była prosta: im bardziej skomplikowany interfejs, tym więcej graczy odpadało na procesie rejestracji.

W przypadku rejestracji składającej się z kolejnych stron i przycisków `dalej` – jak tutaj – na każdej ze stron odpadała część graczy, nie będąc w stanie przez nią przebrnąć. Na najprostszych stronach w rodzaju `wybierz rasę` (kliknięcie w obrazek) i tak odpadało dziesięć procent graczy. Na stronach `bardzo skomplikowanych`, w rodzaju `wybierz login i hasło`, potrafiło odpadać 30%.

W tej ankiecie nie ma nagrody na końcu (nie chodzi o zarejestrowanie się w grze), stron jest 25 i każda wymaga masy skupienia i myślenia. Nie do wypełnienia dla gracza. Nie do wypełnienia dla internauty, który zainteresowanie tematem traci po czterdziestu kilku sekundach (były takie badania, ale nie potrafię ich teraz znaleźć).

Obawiam się więc, że jeżeli udało się kogoś zbadać, to głównie badaczy gier ;]

Myślę też, że bardzo ciekawe byłoby badanie przypadków niewypełnienia tej ankiety. Na szybko przychodzą mi na myśl takie informatyczno-marketingowe współczynniki, jak procent odrzuceń, strona wyjścia, czas spędzony na stronie etc., ale z pewnością dałoby się to rozwinąć.
Jakub Marszałkowski
 

Postprzez Jerzy Szeja » Pt paź 02, 2009 9:24 pm

Jakub Marszałkowski napisał(a):Nie znam się wprawdzie na metodologii badań osobowościowych, ale jako inżynier wiem, że urządzenie pomiarowe nie może wpływać na mierzoną wartość...

Z całym szacunkiem, bo Kolega generalnie ma wiele bardzo wnikliwych i słusznych uwag, ale akurat z tym się nie zgodzę. Oczywiście, że badacz wprowadzą zmienną przez sam akt badania. Tak jest i musi być w naukach społecznych, ale tak jest też nawet w naukach ścisłych. Każdy instrument pomiarowy niepasywny wprowadza zmienną (np. oświetla obiekt w danej długości fali - a przecież są też konsekwencje np. zasady nieoznaczoności).
Badanie pasywne ludzi jest możliwe, ale bardziej teoretycznie, niż praktycznie. Można np. nagrywać sesję RPG bez wiedzy graczy czy śledzić gry komputerowe w podobny sposób. Ale jest to często nieprawne oraz nie daje pełnego obrazu. Z punktu widzenia nauk społecznych czasami lepiej założyć filtr na wyniki uwzględniający to, że badani mają świadomość badania.
Natomiast z pułapki wstępnych założeń badawczych w ogóle nie ma ucieczki, można co najwyżej potępiać świadome zwichrowania i nierzetelność, jak w osławionej "Grze w zabijanie" "badaczek" z KUL.
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 699
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Jakub Marszałkowski » So paź 03, 2009 3:54 pm

Oczywiście się zgadzam, napisałem to zbyt ogólnie. W żaden sposób nie zamierzałem podważać stosowanych szeroko przez Kolegów i Koleżanki metod badawczych - jak chociażby obserwacji uczestniczącej.

Tu jednak mamy badanie ankietowe, gdzie - jak sądzę - poza nawias została wyrzucona ogromna większość graczy.

Miałem podpowiadać jakieś rozwiązania w rodzaju `Google Analytics`, ale na ile sprawdziłem na szybko możliwości systemu net-ankiety użytego przez koleżankę, to podaje informacje o nieukończonych ankietach oraz o stronach, na których wypełnianie zostało przerwane. To da bardzo interesujące mnie dane ilościowe, czy odpadło 50%, czy 95% wypełniających, ilu na której stronie. Bardzo prosiłbym o podzielenie się takimi informacjami.
Widzę też, że system pozwala na wgląd w dane z ankiet wypełnionych częściowo; to być może pozwoliłoby odpowiedzieć, jakimi cechami charakteryzowali się ci, którzy odpadli - w porównaniu do tych, którzy wypełnili ankietę do końca.
W zasadzie Google Analytics dawałoby jeszcze tylko odpowiedź, skąd (w internecie) przychodzili badani.
Jakub Marszałkowski
 

Postprzez Wojciech Rutkowski » Śr lis 18, 2009 4:10 pm

Witam serdecznie

Nie chcę zakładać nowego tematu, żeby nie zaśmiecać forum, więc podłączę się do tego. Prowadzę badanie ankietowe do mojej pracy inżynierskiej na temat opakowań gier komputerowych. Będę bardzo wdzięczny za pomoc i wypełnienie ankiety:
http://www.ankietka.pl/ankieta/30315/op ... rowej.html

Dzięki uprzejmości Stanisława Justa link do mojej ankiety znalazł się również na stronie http://www.badaniagraczy.pl
Wojciech Rutkowski
 

Postprzez Michał Konkolewski » Wt kwi 20, 2010 8:37 am

Witam,

jestem studentem psychologii UWr, wraz z kolegą chcemy przeprowadzić małe badania graczy gier internetowych. Mam pewne wątpliwości metodologiczne: czy opłaca się przeprowadzać ankietę poprzez internet (zamieszczając ją np. na forach) – wtedy mamy dużą pulę potencjalnych badanych – czy spróbować zebrać dane metodą kwestionariuszową bezpośrednio (wtedy wydaje się, że jakość takiej ankiety mogłaby być lepsza, jednak potencjalna liczba graczy znacznie się zmniejszy).
Michał Konkolewski
 


Powrót do Dyskusje o grach komputerowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron