Strona 1 z 1

Edukacyjne walory gier cyfrowych

PostNapisane: Pn gru 03, 2012 11:26 pm
przez Augustyn Surdyk
Ponieważ dziwnym trafem nie utworzono dotąd wątku o takim tytule, a informacje o różnego rodzaju grach posiadających walory edukacyjne zamieszczane były w różnych wątkach i trudno je teraz zebrać lub stwierdzić, gdzie jest ich najwięcej pozwolę sobie zapoczątkować nowy temat.

Nie każda tzw. gra edukacyjna rzeczywiście realizuje w pełni zamierzenia twórców (lub nieumiejętnie skonstruowana nie sprawdza się wcale), lecz bywa też odwrotnie - gry z pozoru służące wyłącznie rozrywce, lub powszechnie uważane za dalekie od edukacyjnych, bądź wręcz szkodliwe mogą się okazać przydatne w doskonaleniu różnego typu kompetencji i sprawności np. społecznych. Stąd nie nazwałem tego wątku np. "Edukacyjne gry cyfrowe", aby nie ograniczać go do wyłącznie tego typu produkcji i badań nad ich działaniem.

Na otwarcie tego wątku przytoczę artykuł: "Jak gry pomagają się uczyć – wyniki badań".

"Najczęstsze skojarzenie osób dorosłych związane z grami, to – marnowanie czasu, czysta rozrywka. Drugie, często występujące w internecie – gry sprzyjają agresji i przyczyniają się do złych zachowań w klasie. A co wynika z badań naukowych?

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych opinii o grach to uznanie ich dewastacyjnego wpływu na umysły młodych ludzi w wyniku spędzania wielu godzin czasu na „krwawym“ rozprawianiu się z setkami wrogów, co przekłada się później na zachowania w klasie i poza klasą. Związek ten był przedmiotem badań naukowców szwedzkich z Uniwersytetu w Goeteborgu, <<Jak gracze radzą sobie z agresją: miejsce umiejętności w grach komputerowych wymagających współpracy>>."

Cały artykuł: http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/ ... niki-badan

Re: Edukacyjne walory gier cyfrowych

PostNapisane: Śr sty 16, 2013 7:07 am
przez Augustyn Surdyk
Niezwykły przedmiot w szkole. Niestety, póki co wyłącznie w Szwecji...

Gra komputerowa na obowiązkowych zajęciach w szkole? Marzenie każdego polskiego gimnazjalisty... Niestety, póki co nikt w naszym kraju rozważa na serio takiego rozwiązania, w odróżnieniu od Szwedów.

Szkoła imienia Viktora Rydenberga w Sztokholmie wprowadziła obowiązkowe zajęcia z grą "Minecraft" dla 13-stolatków. Przypomnijmy, że "Minecraft" to największy fenomen w branży gier wideo w ciągu ostatnich kilku lat - produkcja Markusa Perssona, znanego w branży pod pseudonimem "Notch" zrobiła prawdziwą furorę na pecetach, Xboksie 360 oraz smartfonach i tabletach z systemami operacyjnymi iOS i Android. Od oficjalnej premiery w październiku 2011 roku, sprzedało się około 30 milionów egzemplarzy na wszystkie platformy.

Tymczasem w zajęciach w szwedzkim gimnazjum bierze udział 180 osób. Nauczyciele uważają, że dzięki takim lekcjom uczniowie uczą się kreatywnego myślenia i rozwijają wyobraźnię przestrzenną. Monica Ekman, nauczycielka, który prowadzi wspomniane zajęcia, twierdzi:

"To ich świat i świetnie się w nim czują. Uczą się planowania miast, kwestii związanych ze środowiskiem, myślenia o przyszłości. Chłopcy znali "Minecrafta" jeszcze zanim zaczęliśmy te zajęcia, ale co ciekawe dziewczyny nie mają żadnych kłopotów z budowaniem i tworzeniem i bawią się równie dobrze - to dla nich nie różni się niczym od zajęć z plastyki"
Monica Ekman - nauczycielka na zajęciach z "Minecrafta"

Co prawda rodzice na początku oponowali, ale w końcu przekonali się do innowacyjnego pomysłu. Tym, którzy przespali ostatnich kilka lat i nie mają zielonego pojęcia, czym jest "Minecraft", przypominamy, że jest to gra, w której trafiamy do proceduralnie generowanego świata, w którym możemy zbudować wszystko, co tylko nam się zamarzy. Produkcja oferuje rozmaite tryby rozgrywki, a przy jej pomocy powstało już sporo oszałamiających projektów architektonicznych.

Źródło: http://gry.onet.pl/wiadomosci/niezwykly ... tykul.html