Strona 1 z 1

Ograniczenia treści w grach komputerowych

PostNapisane: Pn cze 06, 2005 2:28 pm
przez Roman Budzowski
Witam
W innym dziale pojawił się interesujący mnie wątek.

Iwona Hrynczenko napisał(a):Moje zainteresowania kraza wokol gier jako srodka przekazu nowych idei i starych szablonow. Interesuja mnie takze wplywy ograniczajace tresc tzn. zaleznosci techniczno-produkcyjne.


Ponieważ planuje pisać pracę doktorską związaną ze stroną techniczno-produkcyjną, z chęcią dowiedziałbym się, jakie, poza budżetowymi, występują wpływy ograniczające treść. Dyskusja, linki do prac mile widziane.

pozdrawiam
Roman Budzowski

PostNapisane: Wt cze 07, 2005 12:04 am
przez Iwona Hrynczenko
Witam
Bardzo chetnie sie podziele linkami, z ktorych sama czesto korzystam.
Jednym z interesujacych stron internetowych, ktore zajmuja sie narracja w grach komputerowych i w RPG jest Gamasutra: www.gamasutra.com
Badanie gier komputerowych
DIGRA: Digital Games Research Association: www.digra.org
Game Studies: www.gamestudies.org
www.theswapmeet.com/articles/index.html
Taking-bernsteins-bait: http://grandtextauto.gatech.edu/2003/10 ... eins-bait/
www.erasmatazz.com/
Lies, Damned Lies, & Statistics: www.erasmatazz.com/library/Game%20Desig ... stics.html
Niezalezne gry komputerowe: Gaming Needs an Indy Label: www.costik.com/indy.html

Interesuje Kolege, co poza wplywami budżetowymi wplywa na ograniczanie wartosci narracyjnych (tresci) w grach komputerowych? W bardzo wielu wypadkach producenci gier uzywaja magicznego slowa 'budzet' kiedy chca sie opedzic od nowych “scenariuszy z nowymi pomyslami". Czesto jednak wyplywa to nie ze strachu przed splajtowaniem ale strachu przed zmianami w schematach produkcyjno- technicznych. Czesto z powodow organizacyjnych. Innymi slowami, uzywajac metafory: Po co zmieniac pasze dojnej krowie? Dla kontrastu moglabym powiedziec, upraszczajac ten problem: w filmie dostowuje sie produkcje do scenariusza. Przy produkcji gier komputerowych dostowuje sie scenariusz do linii produkcyjnej. Jest to zwiazane z motorem (game engine), ktory jest czesto reprodukowany z malymi zmianami.
Moj punkt widzenia jest subiektywny. W powyzszych linkach problem ten jest dyskutowany z roznych perspektyw.
Mam nadzieje, ze artykuly tam zamieszczone pomoga Koledze w dalszych planach przy pracy doktorskiej.

Pozdrawiam i przepraszam za ewentualne bledy.
Iwona Hrynczenko

PostNapisane: Wt cze 07, 2005 12:36 pm
przez Roman Budzowski
Witam
Dziekuje za ciekawe linki. Niektore, jak Gamasutra czy Gamestudies sa mi znane, ale te bardziej szczegolowe zawieraja interesujace materialy.

Piszac tresc mialem na mysli nie tylko tresc narracyjna (fabule), ale rowniez grafike i muzyke. Nie przyszlo mi jednak do glowy nic o czynniku zwanym motorem gry. Wlasciwie to mozna by go uznac za czynnik glowny, bo to on decyduje o budzecie (koszty modyfikacji, tworzenia nowego).

pozdrawiam
Roman Budzowski