Strona 1 z 2

Praca magisterska o stylach interakcji w grach

PostNapisane: So cze 11, 2005 4:28 pm
przez Maciej Sibiński
Piszę pracę magisterską o stylach interakcji w grach i mam pytanie do szanownych forumowiczów:
jakie tytułu gier przypisalibyście poszczególnym rodzajom interakcji:
-interakcja oparta o menu (ang. Menu-based interaction);
-pytania i odpowiedzi (ang. Question-and-answer);
-klawisze funkcyjne (ang. Function-key interaction);
-interakcja głosowa (ang. Voice-based interaction);
-manipulacja graficzna (ang. Graphical direct manipulation);
-wypełnianie formularzy (ang. Forms fill-in);
-linia komend (ang. Command-Line interaction);
-język naturalny (ang. Text-based natural language);
-wirtualna rzeczywistosc (ang. Virtual Reality)

Z góry dziękuję za wypowiedzi.

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:03 am
przez Marcin Segit
-interakcja oparta o menu (ang. Menu-based interaction);

Wszystko, co wyszlo z interfacem SCUMM, Czyli Maniac Mansion, Monky Island, Indiana Jones 3,4 itd.

-klawisze funkcyjne (ang. Function-key interaction);

Symulatory wszelkiej masci - Su27 Flanker na przyklad.

-manipulacja graficzna (ang. Graphical direct manipulation);

Tzn. przeciaganie przedmiotow? Fallout

-linia komend (ang. Command-Line interaction);

Stare gry Sierry - Police Quest, King's Quest, Larry

Reszty nie moge skojarzyc. Mam nadzieje, ze to Koledze pomoze.

style interakcji w grach komputerowych

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:14 am
przez Maciej Sibiński
Wielki dzięki.
Problem zostaje z pozostalymi stylami:
pytania i odpowiedzi - moze ktos kojarzy jakis tytuł gdzie jest cos takiego, moze nie koniecznie tylko ten styl, ale chociaz pojawia sie.
jezyk naturalne - wiem ze taki cos nie istniej, ale moze jest jakas namiastka tego.
formularz - wypelnianie formularzy, mysle tutaj o jakichs straategiach, w ktorych moze wypelnia sie jakie zamowienia albo cosik takiego??
Czekam na Wasze propozycje i z gory dziękuje.
Wszelkie propozycje mile widziane ;)

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:40 am
przez Marcin Segit
Co do formularzy - moze sie Ogame nada (http://www.ogame.pl/). Strategia SF grana za pomoca przegladarki internetowej. W sumie interface sprowadza sie do klikania na opcje Budowa lub tez do wpisania (w formularz wlasnie) ilosci okretow/budynkow/wspolrzednych planet i potwierdzenia wybranego zadania.

Style interakcji

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:47 am
przez Maciej Sibiński
Dobry pomysł z OGame, myśle że sie nadaje.
Więc pozostały tylko pytania i odpowiedzi (moze jakis RPG)
oraz jezyk naturalny.

PostNapisane: N cze 12, 2005 10:59 am
przez Roman Budzowski
Do formularzowych to powinny sie wszelkie handlowe nadac (tylko nie pamietam tytulow tych gier, chyba Merchant kiedys byl) i zapewne wszelkie menadzerskie gry (Championship Manager, Football Manager i inne).

A co do pytanie/odpowiedz to moze "Milionerzy" ;-)

pozdrawiam
Roman Budzowski

MUD + cRPG

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:07 pm
przez Jerzy Szeja
MUD-y mają tyle odmian, że na pewno któryś spasuje.
Najlepszym ze znanych mi specjalistów od MUD wśrod członków PTBG jest kol. Sitarski (co zresztą widać w jego doktoracie wydanym pt. Rozmowa z cyfrowym cieniem - jeśli Kolega magistrant nie zna, radzę zajrzeć). Mogą być inni, może lepsi, ale nic mi o nich nie wiadomo.
Oczywiście rodzą się pytania, czy MUD-y są grami komputerowymi (a jeśli nie, to jakimi:) {tym razem odeślę do własnej książki}.

Dawno, dawno temu były gry z samymi pytaniami i odpowiedziami. Pamiętam Dyktatora na ZX Spectrum. Firmy nie pamiętam :-( {kto na to wtedy zwracał uwagę? Zresztą większość z nich znikała po jednej grze}.

Zwróciłbym uwagę na cRPG z rozbudowanymi wariantami dialogów. Najznakomitszym (IMHO) tytułem jest The Planescape: Torment.

Co do interfejsu głosowego to tytułów komercyjnych nie podam, ale są odpowiednie programy nakładkowe, umożliwiające grę w ten sposób.
Podobnie z interfejsem "naturalnym" (kilka sposobów poruszania się w VR) - też nie są to tytuły komercyjne, tylko specjalne - lub nakładki na normalne gry (zazwyczaj strzelanki).

PostNapisane: N cze 12, 2005 9:41 pm
przez Marcin Segit
Dictator - Don Priestley, DkTRONICS, 1983.

PostNapisane: N cze 12, 2005 10:45 pm
przez Jerzy Szeja
Wiedziałem, że można w tej sprawie na Kolegę liczyć :-))) [oczywiście w innych też jak najbardziej:], Kolego Spectrumowcu! :-))

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 9:43 am
przez Marcin Segit
W zasadzie to Commodorowcu, o czym zdaje sie Kolega wie ;).

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 9:59 am
przez Jerzy Szeja
Pewnie, że wie. Ale mała prowokacja zawsze generuje jakiś ruch na tym ospałym forum :-)
Ale że to forum naukowe, więc nie chciałem posuwać się do twierdzenia, że Atari rządzi ;-)
Zresztą wcale tak nie twierdzę: po ZX dosiadałem Amstrada PCW8256 (ale nie grałem na nim) i zaraz PC XT. Ominęły mnie spory Atarynka/Comm.
Ale po latach dopadł mnie spór PC vs Mac. Właśnie jestem w środku i to będzie trudne do przeżycia :-(.

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 10:09 am
przez Marcin Segit
Mac zmienia PowerPC na Intela i juz sa spekulacje, ze bedzie mozna miec Maca z Winda ;)

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 11:31 am
przez Jerzy Szeja
Mój problem w edytorach DP typu Quark i InDesign, nie w systemie. Zresztą zanim zrobią, zdążę osiwieć.

Prośba:
Kol. Segicie - załóżcie osobny wątek o 8-mio bitowcach. Ten wątek ma inny temat i trudno, aby tutaj ktoś dotarł z zainteresowanych.

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 2:11 pm
przez Mirek Filiciak
Dodałbym jeszcze coś o interfejsach haptycznych, opartych na rozpoznawaniu gestów gracza i włączaniu jego ruchów w grafikę prezentowaną na ekranie. Najpopularniejszy przykład to wszystkie tytuły z obsługą kamerki EyeToy dla PlayStation 2.

PostNapisane: Pn cze 13, 2005 3:30 pm
przez Jerzy Szeja
Kol. magistrant zapewne ten interfejs zalicza do VR (inna sprawa, że i w VR może być kilkanaście sposobów komunikacji z programem).