Strona 1 z 2

Nasze badania

PostNapisane: Wt cze 28, 2005 11:07 am
przez Roman Budzowski
Witam
Co jakiś czas na forum pojawia się odnośnik do artykułów o "cudzych" badaniach dotyczących gier komputerowych. Ciekawe jestem, czy i ewentualnie nad jakimi zagadnieniami dotyczącymi gier komputerowych pracują członkowie tego forum.

Może wkrótce to nas będą cytować na innych forach.

pozdrawiam
Roman Budzowski

PostNapisane: Cz cze 30, 2005 9:10 am
przez Mirek Filiciak
Nie wiem czy to dobry wątek, ale pochwalę się - w ubiegły poniedziałek obroniłem doktorat "Gry sieciowe jako medium komunikacyjne".
W telegraficznym (synabicznym :D) skrócie wygląda to tak:

Wprowadzenie do dysertacji stanowi prezentacja dotychczasowego dorobku studiów nad grami wideo, ze szczególnym uwzględnieniem głównych nurtów ludologii: narratologicznego i ludologicznego. Gry sieciowe zostają przedstawione zarówno jako medium cyfrowe, jak i najnowszy przejaw rozwoju tradycyjnych praktyk ludycznych. Przeprowadzone zostają analizy zjawisk komunikacyjnych zachodzących w środowisku użytkowników masowych gier sieciowych oraz tzw. e-sportów. Wśród opisanych zjawisk znajdują się działania komunikacyjne dokonywane w trakcie rozgrywki, ale też modyfikacje gier i przykłady ich wykorzystania jako narzędzia do tworzenia innych obiektów medialnych, takich jak filmy animowane. Analiza tworzonych i przetwarzanych przez graczy tekstów prowadzi do tezy o stymulującej społecznie i kulturowo roli gier wideo. Zostają one uznane za interesujący przejaw opartej na paradygmacie partycypacji kultury uczestnictwa.

SPIS TREŚCI:

Zabawa i komunikacja

Rozdział I
Gry wideo jako nowe medium. Podstawowe pojęcia teoretyczne
1. Badanie komunikacyjnego aspektu gier sieciowych – założenia metodologiczne
2. Nowe media
3. Gry wideo – definicja
4. Kluczowe pojęcia teorii gier wideo
4.1 Media interaktywne a fenomeny ergodyczne
4.2 Gry wobec starszych mediów: kwestia narracji
4.3 Immersja i teleobecność

Rozdział II
Gry sieciowe – klasyfikacja i teorie
1. Kategorie gier sieciowych
2. Rywalizacja i współpraca: e-sporty i MMOG
3. Poza identyfikację

Rozdział III
Masowe gry sieciowe. Analiza gry EverQuest
1. Mechanizmy gry
2. Gracze
2.1 Liczba subskrybentów gier MMO
2.2 Wiek graczy
2.3 Płeć graczy, partnerzy i rodzina
2.4 Czas poświęcany grze
2.5 Preferencje: główne aktywności i stosunek do innych graczy
3. Relacje społeczne w EQ – grupy czasowe i stałe
4. Komunikacja werbalna – mechanizmy komunikacyjne oraz slang graczy
5. Model działania komunikacyjnego a EQ
5.1 Podstawowe typy akcji komunikacyjnych
5.2 Akcje komunikacyjne w EQ
5.3 Podsumowanie
6. Nowe trendy – jeszcze większa otwartość?

Rozdział IV
E-sporty i tworzenie znaczeń poza grą
1. Wirtualny plac zabaw
2. Ograniczone możliwości komunikacji i próby ich przezwyciężenia
3. Komunikacja poprzez twórczość – modyfikacje gier przez użytkowników
3.1 Historia zjawiska modyfikowania gier
3.2 Doom – gra jako meta-medium
3.3 Świat zmodyfikowany
4. Kultura mediów cyfrowych – kultura fanowska?
4.1 Pojęcie kultury uczestnictwa
4.2 Korzenie kultury aktywnego odbioru
4.3 Przykłady aktywności odbiorców w różnych mediach
4.4 Koniec prostych dychotomii

Człowiek wobec nowych mediów

Bibliografia

Ludografia

PostNapisane: Cz cze 30, 2005 9:42 am
przez Jerzy Szeja
Serdecznie gratuluję!

Pozwoliłem sobie zmienić wpis na
http://ptbg.urbantrip.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9
(jeśli Kolega ma jakieś pominięte tam publikacje ludologiczne - uprzejmie proszę o inf. - znowelizuję wpis).

Czy jest szansa, aby to jeszcze w tym roku ukazało się drukiem?

PostNapisane: Cz cze 30, 2005 10:32 am
przez Mirek Filiciak
Dzięki za gratulacje, co do druku - nie wiem czy jeszcze w tym roku, ale na pewno chcę wydać.
Pozdrowienia

PostNapisane: N lip 03, 2005 9:08 pm
przez Piotr Konieczny
Też pogratuluję! A wersja online jest może planowana?

PostNapisane: Pn lip 04, 2005 9:25 am
przez Mirek Filiciak
Dzięki. Wersja online - najpierw muszę wiedzieć, jak będzie wyglądać sytuacja z wydaniem papierowym.

PostNapisane: Pt lip 08, 2005 9:29 pm
przez Konrad Godlewski
Super!
Przyłączam się do gratulacji.
I od razu mam pytanie: kiedy publikacja dla mas?
Nie zamierzasz chyba schować tak WIEKOPOMNEGO dzieła do szuflady?

PostNapisane: Wt lip 12, 2005 9:49 am
przez Mirek Filiciak
Dzięki, jak już wspominałem, chcę to wydać. Tyle że najpierw powinienem trochę uaktualnić statystyki i zmienić parę detali, a jakoś nie mogę się za to zabrać...

PostNapisane: Śr lip 27, 2005 9:03 am
przez Remigiusz Szczechowicz
GRATULACJE!
Bierz się do roboty, bo praca na pewno warta publikacji. :wink:

PostNapisane: N sie 07, 2005 8:54 pm
przez Jan Stasieńko
Skoro Mirek się pochwalił (sredeczne gratulacje Mirku!!!), to ja również chciałbym poinformować, że w ubiegłym miesiącu ukazała się moja książka pt. "Alien vs. Predator? Gry komputerowe a badania literackie". Pod adresem http://w4.dswe.wroc.pl/index.php?id=541 można złożyć zamówienie. Niestety nie wiem jeszcze, jaką cenę za egzemplarz ustaliło wydawnictwo :oops:.

PostNapisane: N sie 07, 2005 9:01 pm
przez Remigiusz Szczechowicz
Congratulations! :)

PostNapisane: N sie 07, 2005 9:28 pm
przez Jerzy Szeja
Gratuluję!

Fragment recenzji prof. Miczki na pewno zachęci wielu. Aż poniewczasie pożałowałem, że nie wpadł mi do głowy rok temu taki sam pomysł. Cóż, mądry po szkodzie itd.
No i tytuł mocny.
Mam nadzieję, że się dobrze sprzeda.

I od razu pytam, kiedy wydawnictwo będzie wysyłać, bo zamówiłem, ale podana strona umożliwia tylko wysłanie listu elektronicznego i brak tam takich informacji.

PostNapisane: Pn sie 08, 2005 6:01 pm
przez Jan Stasieńko
I od razu pytam, kiedy wydawnictwo będzie wysyłać, bo zamówiłem, ale podana strona umożliwia tylko wysłanie listu elektronicznego i brak tam takich informacji.

Na szczęście mimo wakacji wydawnictwo działa i pewnie wyśle od razu, tylko cena zaporowa 78 zł :oops: (ale to wina kolorowych ilustracji i załączonego do tomu CD-ka).

PostNapisane: Pn sie 08, 2005 7:33 pm
przez Jerzy Szeja
Dziękuję za informację!
IMHO powinni na stronie www napisać, że taki CD jest w środku. To spora zachęta.
Niemniej dla studentów taka cena rzeczywiście może być zaporowa. A w dużych (=bogatych) bibliotekach na nowości czeka się często i dwa lata.

PostNapisane: Wt sie 09, 2005 9:36 pm
przez Piotr Konieczny
Koszty tloczenia CD sa raczej niskie (kilka zlotych).

Jesli zarobek na ksiazce nie jest podstawowym celem publikacji, warto pomyslec o publikacji ebooka, jego przygotowanie jest bardzo tanie. Tak przy okazji dodam, ze wbrew pozorom, publikacje ebookow czesto zwiekszaja sprzedaz wersji papierowych, gdyz kupujacym spodoba sie ksiazka/autor/wydawnictwo, i po tanszej probce ebooka zdecyduja sie na droszy produkt papierowy.