Czym to badanie będzie się różnić od badań przeprowadzanych wcześniej? Takich badań jak prowadzonych przez OBOP lub duże portale tematyczne?
Po pierwsze - zostanie przygotowane przez graczy oraz przez naukowców zajmujących się tematyką gier na co dzień.
Po drugie - skalą! To będzie największe badanie tego typu przeprowadzone kiedykolwiek w Polsce! [dlaczego? Bowiem członkowie i sympatycy PTBG (Polskiego Towarzystwa Badania Gier) "są wszędzie", a po za tym może w takim badaniu pomóc "każdy zwykły gracz" - czyli Ty, który to czytasz, TEŻ!].
Do rzeczy!
Przede wszystkim chodzi o zrobienie ogólnego badania rynku gier komputerowych i konsolowych. Pytania zawarte w tym badaniu powinny być w miarę zrozumiałe i jasne nawet dla kogoś, kto grał tylko kilka razy w życiu w jakieś gry.
Jako "baza" posłuży moja ankieta przeprowadzana na potrzeby pracy licencjackiej (owszem, zawierająca sporo błędów, ale od CZEGOŚ trzeba zacząć).
- Kod: Zaznacz cały
1. Ile średnio dziennie poświęca Pani/Pan czasu na grę?
2. Gra Pani/Pan głównie dla...
a. przyjemności
b. rywalizacji ze znajomymi
c. pieniędzy
d. odcięcia się od rzeczywistości
3. W jakie gatunki gier gra Pani/Pan najczęściej?
4. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe sukcesy?
5. Jakie gry Pani/Pan uważa za największe porażki?
6. Czy zauważa Pani/Pan u siebie negatywne skutki grania?
a. tak (jakie? przydałoby się wymienić propozycje)
b. nie
7. Czy oprócz grania w samą grę poświęca Pani/Pan czas na czynności związane z grą? Jeśli tak to jakie?
8. Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/Pana wolnego czasu
9. W jaki sposób Pani/Pan nabywa gry?
10. Czy granie ma wyraźny wpływ na Pani/Pana życie osobiste i rozkład dnia?
10. (inna wersja). Proszę przedstawić swój rozkład dnia.
11. Gra Pani/Pan częściej online (za pośrednictwem Internetu) czy offline?
12. Czy woli Pani/Pan grę zespołową czy indywidualną?
13. Na jakich urządzeniach Pani/Pan gra?
14. Czy gry online pomogły Pani/Panu zawrzeć nowe znajomości? Jeśli tak to jakie?
15. Czy wydaje Pani/Pan pieniądze na gry? (rocznie)
16. Jaki wpływ według Pani/Pana gry wywierają na graczy? (+-mały, średni, duży)
17. W jakie gry gra Pan/i poza komputerowymi:
a. karciane kolekcjonerskie
b. RPG narracyjne
c. LARPy
d. planszowe
e. tradycyjne karciane
f. żadne
18. Kto Pani/Pana zdaniem gra w gry komputerowe?
19. Kto Pani/Pana zdaniem kupuje gry komputerowe?
20. Czym Pani/Pana zdaniem kierują się ludzie przy wyborze gry komputerowej?
21. W ilu, Pani/Pana zdaniem,gospodarstwach domowych znajduje się sprzęt do obsługi gier komputerowych/wideo?
22. Od jakiego czasu Pani/Pan interesuje się cyberrozrywką i aktywnie w niej uczestniczy?
23. Czy Pani/Pana zdaniem przy zakupie gier kupujący uwzględniają oznaczenia wskazujące na klasyfikację gier ze względu na wiek odbiorcy?
24. W jaki sposób i w jakim stopniu dorośli nadzorują zakup gier przez nieletnich podopiecznych i ich udział w elektronicznej rozrywce?
Metryczka
Płeć, wiek, miejsce zamieszkania, stanowisko/zajęcie w życiu
18. Dodatkowe (żartobliwe) ile Pani/Panu zostaje czasu wolnego poza grą?
Czytelniku, czy masz jakieś uwagi? Może rady? Może znasz badania/pytania na które warto by zobaczyć? Polskie? Zagraniczne? Może sam w jakieś swojej pracy robiłeś podobne badania?
PS 1. Ten post jest na bieżąco edytowany.
PS 2. Jeśli ten projekt będzie miał spore zainteresowanie, to wówczas można go rozszerzyć o badania bardziej szczegółowe (np. dotyczące konkretnych gatunków gier komputerowych/konsolowych: gier strategicznych turowych etc.). Jak również jeśli projekt cieszyłby się dużym zainteresowaniem, można by pomyśleć o tym, żeby pytania były dostępne w innych językach (angielski, francuski, niemiecki itd.).
PS 3. Najprawdopodobniej rozreklamuję ten post na różnych portalach tematycznych i wśród znajomych w okolicach końca stycznia/początku lutego.
PS 4: Czy ktoś się orientuje, czy
http://www.kobieta.gov.pl/zal/f351_3.doc - to są faktyczne pytania/wyniki OBOP-u?
PS 5: Wcześniejsze wersje pytań (malutkie, żeby nie zaśmiecały wielkością)
Czy uważa Pani/Pan gry za coś ważniejszego niż wyjście do kina, teatru, na rower, do klubu itp.?" zastąpione: "Proszę zaznaczyć do 5 form spędzania przez Panią/ Pana wolnego czasu" - wcześniejsza wersja odpadła, bo jest "negatywnie nacechowana"
"Czy gra Pani/Pan w gry komputerowe?" - usunięte
Pozdrawiam
Bartłomiej "Swistak_kr" Piotrowski