Co może dać świat akademicki fanom RPG?

Forum badaczy RPG-ów, gier fabularnych itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Postprzez Michał Mochocki » Wt sie 18, 2009 11:11 am

Ano właśnie. Kol. Jarząbek słusznie zwraca uwagę, że dyskusja zboczyła nieco z tematu. Gdybyśmy szukali gier/autorów gier wykorzystujących badania naukowe w ogóle (dowolnej dyscypliny), to znajdziemy tego mnóstwo. Literaturoznawstwo, historię, psychologię, socjologię i to nawet w czasach "raczkowania" RPG w Polsce. Jeszcze w "Magii i Mieczu" Miłosz Brzeziński popularyzował wiedzę z zakresu psychologii i psychiatrii na potrzeby sesji Zewu Cthulhu. Przy projektowaniu mechaniki gier mamy do czynienia z matematyką - probabilistyką. I na tym lista się nie kończy. Nas wszakże interesuje przydatność ludologii. Nordyccy larpolodzy, wspomniani przez Kol. Krawczyka, publikują niemało praktycznych zaleceń dla projektantów gier, m.in. procedury i modele strukturalne dla tworzenia postaci czy fabuł. Można znaleźć informacje o tym, że część środowiska graczy angażuje się w projekty badawcze, m.in. przez playtesting. To jednak też należy jeszcze do "świata nauki". A na ile "świat graczy" rzeczywiście korzysta z dorobku badawczego, poza okazjonalnym uczestnictwem w projektach akademickich? Do takich informacji bardzo trudno dotrzeć, bo autorzy gier i czy LARP-ów raczej nie mają w zwyczaju ogłaszać, z jakich narzędzi projektowych korzystali.
Michał Mochocki
Badacz Gier
 
Posty: 140
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 9:08 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Stanisław Krawczyk » Śr sie 19, 2009 8:49 pm

Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi.

Andrzej Jarząbek napisał(a):Natomiast osobnym pytaniem jest czy ludologia, a badania nad NGF w szczególności, mogą być przydatne uczestnikom i twórcom gier.


Rozumiem. Tu o przykłady będzie trudniej – zarówno z powodu wymienionego przez Kol. Mochockiego, jak i dlatego, że badania nad klasycznymi RPG (z pewnymi wyjątkami) trwają dopiero od kilku–kilkunastu lat [1].

Trzeba by się też zastanowić nad rodzajem tej przydatności. Niektóre wyniki badań (np. nad stałymi konstrukcjami fabuł w scenariuszach – niedawno napisałem tekst na ten temat, więc ta problematyka jest mi ostatnio bliska) mogą pobudzić do pewnej refleksji. Trudno ją może bezpośrednio przełożyć na grę, ale wydaje mi się, że wpływa jakoś na ogólny sposób myślenia o RPG. Konsekwencje mogą być istotne, choć niełatwe do zmierzenia.

Troszkę sugestii jest także we wpisie, do którego link podałem (np. na temat możliwego zbadania przebiegu sesji przez psychologów, które mogłoby przynieść wiedzę o głównych przyczynach konfliktów).


[1] Swoją drogą są one na tyle młode, że najczęściej stosuje się już istniejące teorie/metody (np. literaturoznawcze, psychologiczne) zamiast narzędzi dostosowanych do specyfiki zjawiska. To jeden z ważnych czynników ograniczających (choć nie wykluczających) praktyczną przydatność takich badań.
Serdecznie pozdrawiam
Stanisław Krawczyk
Stanisław Krawczyk
Badacz Gier
 
Posty: 255
Dołączył(a): Cz wrz 01, 2005 4:40 pm
Lokalizacja: Uniwersytet Adama Mickiewicza

Postprzez Andrzej Jarząbek » N sie 23, 2009 11:07 pm

Michał Mochocki napisał(a):Nordyccy larpolodzy, wspomniani przez Kol. Krawczyka, publikują niemało praktycznych zaleceń dla projektantów gier, m.in. procedury i modele strukturalne dla tworzenia postaci czy fabuł. Można znaleźć informacje o tym, że część środowiska graczy angażuje się w projekty badawcze, m.in. przez playtesting. To jednak też należy jeszcze do "świata nauki". A na ile "świat graczy" rzeczywiście korzysta z dorobku badawczego, poza okazjonalnym uczestnictwem w projektach akademickich? Do takich informacji bardzo trudno dotrzeć, bo autorzy gier i czy LARP-ów raczej nie mają w zwyczaju ogłaszać, z jakich narzędzi projektowych korzystali.


Tak konkretnie podrzucę, jakby kogoś interesowało, że jest taki nordycki konwent LARPowy "Knutepunkt", którego organizatorzy z okazji każdej edycji publikują "księgę". W tych księgach oprócz artykułów praktycznych czy dziennikarskich można też znaleźć sporo tekstów co najmniej ocierających się o akademicką ludologię, często też pisanych przez zawodowych badaczy zajmujących się grami fabulanymi w pracy na uczelni.
http://www.larpconference.org/node/166
http://www.solmukohta.org/pmwiki.php/Book/Book
Andrzej Jarząbek
Badacz Gier
 
Posty: 9
Dołączył(a): Pt lut 04, 2005 1:34 pm

Postprzez Stanisław Krawczyk » N sie 23, 2009 11:21 pm

Obaj z Michałem Mochockim odwołujemy się do tych tomów w nieopublikowanych jeszcze tekstach, a on prawdopodobnie miał je też na myśli właśnie w przytoczonym przed chwilą cytacie. :-) Ale to dobrze, że ten konwent wypłynął na wierzch – rzeczywiście trudno to było wyczytać z dotychczasowych wypowiedzi, a jeśli ktoś będzie przeglądał wątek, to to może mu się przydać.

Przyznaję się natomiast, że nie przeczytałem jeszcze dokładnie tych kilku książek.
Serdecznie pozdrawiam
Stanisław Krawczyk
Stanisław Krawczyk
Badacz Gier
 
Posty: 255
Dołączył(a): Cz wrz 01, 2005 4:40 pm
Lokalizacja: Uniwersytet Adama Mickiewicza

Poprzednia strona

Powrót do Dyskusje o RPG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron