Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk
Konrad Godlewski napisał(a):2) Mechanika gry - zbiór sformalizowanych (najczęściej matematycznych) reguł...
jaka matematyka?
To w zasadzie sama probabilistyka plub dodawanie i odejmowanie, czasem - monożenie i dzielenie.
Może lepiej byłoby "matematyczne" zastąpić "probabilistycznymi'?
2) Mechanika gry - zbiór sformalizowanych (najczęściej matematycznych) reguł...
jaka matematyka?
To w zasadzie sama probabilistyka lub dodawanie i odejmowanie, czasem - mnożenie i dzielenie.
Może lepiej byłoby "matematyczne" zastąpić "probabilistycznymi'?
2) Mechanika gry - zbiór sformalizowanych (najczęściej matematycznych) reguł, służących do niearbitralnego (mechanicznego) rozstrzygania przebiegu zdarzeń wewnątrz świata przedstawionego gry.
"jak to się dzieje", że wiele elementów świata jest ustalanych arbitralnie i jaki jest zakres owej arbitralności [...] Bo przecież są różne możliwości: po pierwsze są systemy lub style prowadzenia zakładające "w sobie" różny poziom arbitralności
są zbliżone do systemów arbitralnych systemy zmieniane przez różny zakres stosowania "złotej zasady" (pierwszy raz precyzyjnie wyrażonej w systemach WoD)
są systemy - i praktyki! - czasowego zawieszania stosowalności mechaniki w określonych sytuacjach
są różne poziomy tej arbitralności, która przecież nigdy nie jest pełna, bo zależy od znajomości świata gry, twórczego jego dookreślania lub zmiany, typu kulturyzacji zmieniających itp.
W dodatku trzeba by zaznaczyć, kto i kiedy jest twórcą normy arbitralnej (kiedy MG, kiedy gracze).
Do tego przydałoby się wskazać, jak na stosowalność mechaniki ma wpływ kreacja świata przez grających w trakcie sesji: różne elementy u różnych grup są raz rozstrzygane arbitralnie przez MG (wprost, decyzyjnie lub "opowieścią"), u innych przez gracza, u innych przez mechanikę.
Jarosław Dekowski napisał(a):Z tego jak zrozumiałem definicję, zasady, które Kolega przytoczył, powinny zostać sklasyfikowane w punkcie 1) Zasady ogólne
[...]
Jarosław Dekowski napisał(a):Generalnie całość tych zagadnień powinna być częścią zasad ogólnych i w szanującym się podręczniku powinna się znaleźć przed opisem mechaniki. Zresztą praktycznie w każdym systemie RPG bez względu na stopień rozbudowania mechaniki jest stwierdzenie, że MG decyduje o wszystkim i może wszystko zmienić wedle własnego upodobania.
Jarosław Dekowski napisał(a):Jeżeli natomiast spojrzymy na gry komputerowe, to raczej opierają się na ścisłych algorytmach, no może poza pewną niszą (np. tworzenie własnej gry wewnątrz Second Life).
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości