Emanuel Kulczycki napisał(a):Natomiast jeśli chodzi o meritum. Etyka w narracyjnych grach fabularnych - aby pożenić w takim ujęciu ludologiczne badania z refleksją filozoficzną można by na przykład zbadać explicite wpisane w różne mechaniki gry systemy etyczne (wydaje mi się, że są to głównie etyki deontyczne) i następnie spróbować je zestawić z "realnymi" etykami deontycznymi.
...być może zastanawiając się przy okazji nad tym, dlaczego właśnie tego typu etyki występują w grze/zabawie – a nie inne (np. hedonistyczne, utylitarne, personalistyczne – ale jeśli plotę bzdury, proszę o poprawienie).
Przy okazji: czy etyka deontyczna to taka, w której powinności moralne wyznacza posłuszeństwo autorytetowi (wewnętrznemu lub zewnętrznemu)?
Bibliograficznie np. (podaję informacje z psychologii, nie jestem pewien, na ile będą przydatne, ale chyba warto przynajmniej przejrzeć):
- psychologia moralności
- rozwój moralny (tu klasykiem jest Kohlberg, jego koncepcja została opisana np. w książce Hanny Mamzer "Wielokulturowość w podróży"):
+ optymistycznie: tekst Diany Krysińskiej opubl. w 2007 roku, adres tu:
http://ptbg.org.pl/czytaj_aktualnosc.php?id=8
+ nieco mniej optymistycznie: prace Pawła Drążka (niestety niepublikowane, ale być może autor zgodziłby się udzielić jakichś informacji na ich temat) pod kierunkiem p. prof. Wandy Zagórskiej
- agresja u graczy:
+ Chmielnicka-Kuter, E (2004a). Gry fabularne w badaniach psychologicznych. Polskie Forum Psychologiczne, 9(2), 124-138.
+ praca magisterska Karola Leńca w Instytucie Psychologii UAM np. agresji u graczy RPG (w razie potrzeby mogę spróbować skontaktować Kolegę z autorem dysertacji)