przez Jakub Marszałkowski » Pt paź 02, 2009 8:41 pm
Mam świadomość, że wykopuję nieco starszy temat, ale nie widzę wyników badań, ani informacji o ich zakończeniu, więc wnioskuję, że sprawa jest aktualna.
Nie znam się wprawdzie na metodologii badań osobowościowych, ale jako inżynier wiem, że urządzenie pomiarowe nie może wpływać na mierzoną wartość... Tymczasem zgodnie z moją wiedzą o graczach, większość z nich nie jest w stanie wypełnić takiego badania.
Poza tym, że mam kontakt z graczami na co dzień (aż za dużo), prowadziłem na potrzeby własne oraz referatu „Ergonomia haseł” trochę badań nad reakcją graczy gier przeglądarkowych na interfejs stron służących do rejestracji. Konkluzja była prosta: im bardziej skomplikowany interfejs, tym więcej graczy odpadało na procesie rejestracji.
W przypadku rejestracji składającej się z kolejnych stron i przycisków `dalej` – jak tutaj – na każdej ze stron odpadała część graczy, nie będąc w stanie przez nią przebrnąć. Na najprostszych stronach w rodzaju `wybierz rasę` (kliknięcie w obrazek) i tak odpadało dziesięć procent graczy. Na stronach `bardzo skomplikowanych`, w rodzaju `wybierz login i hasło`, potrafiło odpadać 30%.
W tej ankiecie nie ma nagrody na końcu (nie chodzi o zarejestrowanie się w grze), stron jest 25 i każda wymaga masy skupienia i myślenia. Nie do wypełnienia dla gracza. Nie do wypełnienia dla internauty, który zainteresowanie tematem traci po czterdziestu kilku sekundach (były takie badania, ale nie potrafię ich teraz znaleźć).
Obawiam się więc, że jeżeli udało się kogoś zbadać, to głównie badaczy gier ;]
Myślę też, że bardzo ciekawe byłoby badanie przypadków niewypełnienia tej ankiety. Na szybko przychodzą mi na myśl takie informatyczno-marketingowe współczynniki, jak procent odrzuceń, strona wyjścia, czas spędzony na stronie etc., ale z pewnością dałoby się to rozwinąć.