roguelike - gry RPG, graficznie bazują na kodzie ASCII, (@ - np. bohater, # - np. ściana, T - np. drzewo), freeware, dostępne na wszystkich znanych mi OS'ach, dzięki odpowiednim "silnikom" wszystko generowne jest losowo (lokacje, przedmioty, przeciwnicy...), bazują na grach fabularnych (głónie ADaD, CP), stąd nieprawdopodobnie rozbudowne w czasie, przestrzeni i współczynnikach, bohater ma coś z zabawki tamagotchi musi jeść, myć uszy (by słyszeć, a my przed ekranem widzieć), choruje, może złamać noge, uczy się... "silniki" mimo możliwości SAVE.game, po śmierci bohatera usuwają wszystko pozostawiając tylko LOG.txt (tu nie da się ubłagać mistrza gry:)), wszystko to powoduje, że "grywalność" wzrasta liniowo, a "determinacja"... logarytmicznie...
www.adom.de (anglojęzyczny, gram w nigo od 5 lat, fantasy)
www.nethack.org (anglojęzyczny i jeden z "najłatwiejszych", fantasy)
www.republika.pl/rush (polskojęzyczny, fantasy)
http://thangorodrim.angband.org (anglojęzyczny, fantasy)
pozdrawiam