Jerzy Szeja napisał(a):ale czy ta definicja nie była nieco dłuższa?
Dłuższa definicja, którą Kolega pamięta była mojego autorstwa i była propozycją definicji KLASYCZNYCH gier fabularnych. Dla przypomnienia, również dla nowych członków i sympatyków PTBG, podaję ją poniżej w pierwotnej wersji (przed drobnymi zmianami, które były wynikiem dyskusji). Jej szczegółowość i długość uzasadniałem typem odbiorcy, do którego miała być skierowana – osobą, która nie ma jakiegokolwiek pojęcia o tym, czym są gry fabularne.
Gry Fabularne – (ang.: Role - Playing Games) rodzaj gier towarzyskich (1) z elementami zabawy (2), opartych na narracji (3), niejednokrotnie wymagających od uczestników zdolności aktorskich, rozgrywanych podczas spotkań zwanych sesjami (4). Biorą w nich udział przynajmniej dwie osoby, z których jedna, najczęściej nazywana mistrzem gry (5), pełni rolę prowadzącego, narratora i arbitra, a pozostałe, zwane graczami (6), odgrywają role postaci, zwanych bohaterami (7), aktywnie współtworząc z prowadzącym fabułę przygody (8), która jest treścią gry. Autorem ramowego planu fabuły, zwanego scenariuszem (9), jest prowadzący. Uczestnicy, używając swej wyobraźni, poruszają się w umownym, fikcyjnym świecie, przedstawionym w podręczniku lub serii podręczników (10) danego systemu (11) wraz z dodatkami (12), przy respektowaniu zasad w nich zawartych zwanych mechaniką gry (13), często z użyciem pomocniczych akcesoriów (14) i przy uwzględnieniu czynnika losowego w postaci kostek do gry (15). W trakcie rozwoju fabuły bohaterowie mogą ze sobą współpracować, bądź współzawodniczyć, napotykają inne postacie i istoty odgrywane przez prowadzącego zwane bohaterami/postaciami niezależnymi (16) = BN/PN (ang.: Non Player Character = NPC) lub wrogami (17). Wygrana w grze najczęściej polega na pomyślnym ukończeniu przygody (18), osiągnięciu przez postać lub drużynę postaci (19) jej celu i nagradzana jest przez prowadzącego przydzieleniem uczestnikom tzw. punktów doświadczenia (20) umożliwiających rozwój ich postaci (21). Rozróżnia się szereg rodzajów gier fabularnych (22) ze względu na mechanikę gry, jak i świat przedstawiony (23).
Pojęcia wymagające odrębnych definicji:
(1) gra towarzyska, (w odróżnieniu od zręcznościowej, giełdowej, losowej, liczbowej i innych);
(2) zabawa;
(3) narracja i jej konwencja/konwencje w grach fabularnych, narracyjna gra fabularna, interaktywna opowieść;
(4) sesja;
(5) mistrz gry - funkcje, prawa i obowiązki, inne nazwy prowadzącego, przykłady RPG bez MG;
(6) gracz – funkcje, prawa i obowiązki;
(7) postać, bohater;
(8) przygoda – znaczenie w odniesieniu do gier fabularnych;
(9) scenariusz - cechy, treść, typ (linearny/nielinearny/inny) itd., przykłady RPG bez wykorzystania scenariusza;
(10) podręcznik – forma, treść, funkcja, systemy bez podręcznikowe (patrz również pkt. 11);
(11) system i jego elementy, patrz również pkt. 22;
(12) dodatki – forma, treść, funkcja;
(13) mechanika gry – tworzenie postaci, mechanika walk, specyfika mechaniki w różnych odmianach RPG i formach pokrewnych (patrz również pkt. 22);
(14) akcesoria w grach fabularnych;
(15) kostki – rodzaje (k6, k10 itd.), cel i sposób wykorzystania, systemy bezkostkowe - patrz pkt. 22;
(16) bohater niezależny/postać niezależna – charakterystyka, funkcja w grze;
(17) wróg w grach fabularnych – kategorie (przeciwnik, potwor itd.), cel wykorzystania w przygodzie, bestiariusz (patrz również pkt. 12);
(18) przygoda, kampania, itp.;
(19) drużyna;
(20) punkty doświadczenia, inne nazewnictwo PD, RPG bez PD - patrz pkt. 21, 22;
(21) rozwój postaci, karta postaci, parametry, poziom doświadczenia itd.;
(22) rodzaje gier fabularnych i form pokrewnych – tradycyjne, LARP, New Style, Drama, cRPG (FPP, TPP, inne), MMORPG, gry karciane, książkowe/paragrafowe, strategiczne, bitewne, korespondencyjne itd.;
(23) typy światów w RPG – sf, fantasy, heroic fantasy, cyberpunk itd.
Jak widać propozycja jest dość obszerna i jeden człowiek nie byłby w stanie objąć wszystkich typów RPG wraz z wyjątkami w definicjach pobocznych (w każdym razie nie ja :) ). Potrzebna tu jest skoordynowana praca zespołowa z jasnym podziałem zadań. Niektóre podstawowe pojęcia jak np. gra, zabawa doczekały się już licznych definicji i można z nich skorzystać, inne wymagają całkowicie nowych. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już poczynione w przypadku mechaniki i zasad. Jeśli takie przedsięwzięcie doszłoby do skutku, być może wraz z definicją ogólną RPG Kolegi Rzymowskiego zbiór wszystkich definicji stanowiłby materiał na jedną z pierwszych publikacji PTBG. Zachęcam do wypowiedzi na ten temat, wyrażania uwag dotyczących powyższej definicji lub podawania innych propozycji.
Serdecznie pozdrawiam
Augustyn Surdyk